מאיפה הכסף לבחירות: הפריימריסטים צ'יפרו את עצמם

לפי הסדר החדש, מועמדים בבחירות המקדימות לתפקיד חבר הכנסת, כולל מי שמכהן כשר או ח"כ כעת, יזכו למימון מאוצר המדינה של הוצאותיהם, אך לא יורשו עוד לגייס תרומות או לקבל הלוואות כלשהן למימון הוצאות • התיקון לחוק המפלגות עלה בהצעת ח"כ דוד אמסלם ועבר ברוב של 61 ח"כים בינואר השנה

ח"כ דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
ח"כ דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בכנסת ה-20, הציע ח"כ דוד אמסלם לשנות את שיטת מימון הבחירות כך שלא רק מפלגות יזכו למימון מערכת בחירות (מכספי משלמי המסים) אלא שגם חברי כנסת ומועמדים המשתתפים בפריימריס פנים-מפלגתייים, יהנו ממימון על חשבון משלם המסים. הצעת החוק עברה ברוב של 61 ח"כים בינואר 2018 ותיקנה את חוק המפלגות. כל סיעות האופוזיציה התנגדו לתיקון וזאת על אף שבאופוזיציה יש מספר מפלגות שייהנו אף הן מן התיקון.

לפי הסדר החדש, מועמדים בבחירות המקדימות לתפקיד חבר הכנסת, כולל מי שמכהן כשר או ח"כ כעת, יזכו למימון מאוצר המדינה של הוצאותיהם, אך לא יורשו עוד לגייס תרומות או לקבל הלוואות כלשהן למימון הוצאות.

ההסדר חל רק אם מדובר במפלגה שיש בה לפחות 5,000 חברים, שבבחירות המקדימות בוחרים את רוב חברי המפלגה - כלומר, אם מפלגה מקיימת בחירות פנימיות באמצעות ועידת המפלגה, ההסדר לא חל - וכשמדובר בפריימריז המתקיימים בסמוך לבחירות לכנסת.

הח"כים קבעו אז ששיטת הפריימריז כרוכה בהוצאות רבות על מועמדים המבקשים להתמודד בבחירות אלה ולכן שיטת זו מעניקה יתרון למועמדים בעלי אמצעים. מועמד אשר רוצה להתמודד בפריימריז, צריך להשקיע בכך עשרות ואף מאות אלפי שקלים. בהיעדר מימון ציבורי להתמודדויות פנים-מפלגתיות, הדבר מעניק יתרון למועמדים אמידים או לכאלה שיש ביכולתם לגייס כספים רבים, ובכך מונע ממועמדים שידם אינם משגת, להתמודד בבחירות אלה. לדבריהם, החוק החדש מנתק את הקשר בין מתמודדים לבעלי הון.

בחוק כלולה גם נוסחה לחישוב הסכומים עבור כל חבר כנסת, כך שחברי כנסת במפלגות גדולות יותר יקבלו מימון גבוה יותר. זאת מכיוון שיש להם יותר חברי מפלגה לעבוד מולם.

לפי החישוב, למשל בליכוד, שהיא המפלגה הגדולה ביותר עם כ-130 אלף חברים, הסכום שיוענק הוא כ-300 אלף שקל. במפלגות בהן יש כ-40 עד 50 אלף חברים, סכום המימון הוא כ-200 אלף שקלים.

עלות המענק הישיר לחברי הכנסת מהליכוד נאמדת בכ-9.3 מיליון שקל, לחברי הכנסת מהעבודה 3.8 מיליון שקל ולחברי הכנסת מהבית היהודי מיליון שקל, אך זאת לפני הפיצול שהתרחש היום.

בנוסף, החוק נותן עדיפות תקציבית למפלגות שיש בהן פריימריז וזאת לעומת רוב המפלגות - כגון יש עתיד, כולנו, ישראל ביתנו, ש"ס ויהדות התורה, שאינן מקיימות הליך דמוקרטי פנימי. מפלגות אלה יצאו כנגד החוק במהלך תהליך החקיקה ובסופו של דבר כאשר החוק עבר בשלוש קריאות, ניתן בו גם ביטוי כספי מסוים ליחידות המימון של המפלגות שאינן עורכות פריימריז.