איש העסקים אהרון פרנקל רכש כ-13% ממניות אירונאוטיקס

(עדכון) - במקביל, הוצא צו איסור פרסום בעניין אירונאוטיקס לבקשת רשות ניירות ערך, מחלקת חקירות-מודיעין-בקרת מסחר

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

ימים סוערים עוברים על חברת המל"טים אירונאוטיקס . היום (ב') התבררה זהותו של בעל עניין חדש בחברה - איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש 13.3% ממניותיה בימים האחרונים. במקביל, הוצא צו איסור פרסום בעניינה של אירונאוטיקס לבקשת רשות ניירות ערך - מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר.

פרנקל (61), שעיקר פעילותו בתחומי הנדל"ן והתעופה, רכש ביום חמישי את ההחזקה של קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס , שהחזיקה בכ-5.5% ממניות אירונאוטיקס (בקופות הגמל ובנוסטרו), ובנוסף קנה בימים האחרונים מניות בבורסה. בסך הכל השקיע פרנקל 55-60 מיליון שקל ברכישת מניות אירונאוטיקס.

העסקה מול הפניקס, בהיקף של כ-25 מיליון שקל, נעשתה במחיר של 8.5 שקלים למניה, גבוה בכ-25% ממחיר הסגירה של המניה ביום חמישי, מה שהביא לזינוק דומה במניה (25%) במסחר אתמול. הבוקר נסחרה המניה בתנודתיות גבוהה.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. כעת, בעקבות המכירה, נותרו מנורה מבטחים (מחזיקה 9.4%) ובנק לאומי (5.3%) הגופים המוסדיים עם החזקה משמעותית בחברה.

פרנקל, סיפרו היום בשוק, נולד בבני-ברק וגדל במשפחה דתית, הצעיר מבין שלושה אחים. את הונו צבר כשכיהן כנציג של יצרניות מטוסים מערביות (בואינג ואיירבוס) במזרח אירופה. כיום הוא הבעלים של קבוצת Loyd's, העוסקת בהשקעות בתחום הנדל"ן, התעופה האזרחית, אנרגיה והייטק. בשנים האחרונות הוא פועל בעיקר בתחום הנדל"ן במערב אירופה, בדגש על השוק הבריטי.

הכניסה של פרנקל להשקעה באירונאוטיקס נעשתה ככל הנראה מכיוון שהוא זיהה הזדמנות השקעה אטרקטיבית ברמת המחיר הנוכחית של המניה, שצנחה בשנה האחרונה. ככל הידוע, בשלב הזה אין בכוונתו להגדיל את ההחזקה או לפעול להשגת שליטה בחברה.

עננת חקירה ביטחונית

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017, לאחר שקרנות ההשקעה השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית של מניות בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל, לגוף שהוביל את ההנפקה - לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. מאז ההנפקה צנחה המניה ביותר מ-50% ושוויה של החברה בבורסה התכווץ לכ-460 מיליון שקל היום.

החברה סובלת בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שלפני כשנה נפתחה חקירה פלילית בנושא).

לפני כארבעה חודשים דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל שלה עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה. כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

בחודש אוגוסט השנה הגישו חברה משותפת של רפאל מערכות לחימה הממשלתית והפיננסייר אביחי סטולרו הצעת רכישה לאירונאוטיקס לפי שווי של 430 מיליון שקל, והפיכתה בחזרה לחברה פרטית. דירקטוריון אירונאוטיקס דחה הצעה זו