גבאי מפרק את השותפות עם לבני: "חיבורים מוצלחים מצריכים חברות ונאמנות. זה לא קורה בשותפות הזאת"

יו"ר המחנה הציוני: "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפרגון הדדי. אבל הציבור חכם - הוא ראה שזה לא מצב הדברים והתרחק" • לבני בתגובה: "טוב שהותרו הספקות, ואפשר להתמקד באתגר הלאומי החשוב שעומד לפנינו - מהפך בבחירות הקרובות"

ציפי לבני ואבי גבאי / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף
ציפי לבני ואבי גבאי / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הודיע היום (ג') בישיבת הסיעה של המחנה הציוני כי הוא מפרק את השותפות עם יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני.

בדברים שנשא היום בכנסת, אמר גבאי: "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפרגון הדדי. אבל הציבור חכם - הוא ראה שזה לא מצב הדברים והתרחק. אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחויב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך". 

בשבועות האחרונים מערכת היחסים בין לבני וגבאי לא צלחה. לבני אמרה בנאומים שנשאה בתקופה האחרונה כי יש צורך בחיבורים במחנה ובוויתור על האגו, והדברים הובנו על-ידי רבים בכך שהיא רומזת לגבאי.

במסגרת הצירוף בין מפלגת העבודה והתנועה לכנסת ה-21 אמורים היו להיות צירופים ושריונים אישיים של גבאי (שלושה מקומות עד למקום ה 20) ועוד 3 שריונים של התנועה של לבני, כולל גבאי ולבני עצמם.

הדבר הותיר לחץ גדול מאוד על חברי הכנסת של מפלגת העבודה, שהרגישו שהתמודדתם בפריימריז מוגבלת למספר מקומות ברשימה, אשר לפי הסקרים לא אמורה להגיע אפילו ל 10 מנדטים.

עוד אמר גבאי כי במהלך דרכו במפלגה הוא עשה טעויות. "בעיקר של התנסחות אחת לא מוצלחת שהיום אני יכול לספר לכם שבאחת הפגישות בינינו עמוס עוז ז"ל תיחקר אותי - מה אמרתי ולמה התכוונתי. בחוכמתו הרבה אמר לי כיצד הייתי צריך להעביר את אותו המסר מבלי לפגוע.

"קיבלתי גם את עצתו של יצחק הרצוג ושמרתי על השותפות עם ציפי והתנועה במסגרת המחנה הציוני. זה לא פשוט להיכנס לשותפות שמישהו אחר הקים, אבל זכרתי שהתחייבתי לעשות מה שנכון לניצחון בבחירות. אפילו ניסיתי להביא לאיחוד מלא של המפלגות. לצערי זה לא קרה. כשהרצוג התפטר, ציפי ביקשה את תפקיד יו"ר האופוזיציה במקומו. כולל כאן, בחדר הזה, אל מול המצלמות, כשאמרה שזה התנאי שלה להמשך השותפות".

עוד אמר גבאי כי השריונים יצרו מתח עצום במפלגה.

בהמשך לבני הגיבה על ההודעה הדרמטית וצייצה בטוויטר: "תודה למתקשרים, למסמסים ולתומכים. טוב שהותרו הספקות, ואפשר להתמקד באתגר הלאומי החשוב שעומד לפנינו, כל המאמינים באמת בדרך - מהפך בבחירות הקרובות".

יו"ר הסיעה של העבודה, ח"כ יואל חסון, גם הוא מן התנועה של לבני. ח"כ חסון צייץ בטוויטר: "מהיום הראשון גבאי לא קיבל את עיקרון השותפות, השותפות שהביאה 24 מנדטים. התוצאות בסקרים היום הן תוצאה ישירה של הנהגת היחיד של גבאי. ‏מתוך מצוקה של גבאי בתחום, הוא הפך את המחנה הציוני למפלגת נישה ודחק את הדגל המדיני-טחוני. ‏ניהול מדינה זה עסק רציני למדינאים". 

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), מסרה בתגובה: "מדובר בצעד דרמטי, אמיץ ומנהיגותי של אבי גבאי. אי-אפשר להתכחש לעובדות: אף שלבני היא אדם ראוי, ההסכם בינה ובין גבאי לא עבד, ואף להפך: הוא הפחית את האמון של הציבור במפלגה, והיה ברור כי לבני אינה משלימה עם הנהגתו של גבאי. למפלגת העבודה יש מסורת ואידאולוגיה ברורים, ואני בטוחה שנצלח את המשבר ונצליח בבחירות הקרובות".