עובד "כאן" ביקש ממבקר המדינה הגנת חושף שחיתויות

ל"גלובס" נודע כי העובד זומן לשימוע לאחר שסירב לבצע הנחיות הקשורות לכוח-האדם ולמכרזים; בתגובה, הוא שלח מכתב למבקר וביקש את הגנתו • בעקבות הפנייה השימוע בוטל' וכיום נמצאים העובד והתאגיד במו"מ לסיכום תנאי פרישתו • סוגיית המכרזים וגיוס כוח-האדם בתאגיד נמצאים בחודשים האחרונים תחת בדיקה של המבקר

תאגיד השידור "כאן" / צילום: יעל בר נתן, באדיבות "פירמה"
תאגיד השידור "כאן" / צילום: יעל בר נתן, באדיבות "פירמה"

אחד מעובדי תאגיד השידור הציבורי "כאן" ביקש הגנה של מבקר המדינה כחושף שחיתויות - כך נודע ל"גלובס". העובד (ששמו שמור במערכת) זומן לשימוע לאחר שסירב לבצע הנחיות מסוימות הקשורות לכוח-האדם ולמכרזים. בתגובה, הוא שלח מכתב למבקר וביקש את הגנתו. בעקבות הפנייה השימוע בוטל וכיום נמצאים העובד והתאגיד במשא-ומתן לסיכום תנאי פרישתו.

נזכיר כי סוגיית המכרזים וגיוס כוח-האדם נמצאים בחודשים האחרונים תחת בדיקה של מבקר המדינה. כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השבוע, הבדיקה שעורך המבקר מגיעה לשלבים מכריעים, וכבר בימים הקרובים צפויים מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ; יו"ר מועצת התאגיד, גיל עומר; ומי שכיהנה כסמנכ"ל משאבי אנוש, קרן הראל-הררי; לקבל טיוטה ראשונה של הדוח להתייחסות ולגיבוש תגובה בהתאם. לאחר מכן תגובש הטיוטה הסופית.

ברקע לבדיקה, נציין, מתנהל המכרז לבחירת מנכ"ל קבוע לתאגיד, והעובדה שטיוטת הדוח תגיע לחברי המועצה בעיצומו של התהליך, אמורה לתת להם כלי נוסף ואובייקטיבי כדי לשפוט את התנהלותו של המנכ"ל המכהן מול המתחרים. נציין כי על-פי חוק תאגיד השידור הישראלי, מנכ"ל התאגיד הקבוע אמור להיבחר עד מאי 2019. 

כפי שנחשף ב"גלובס", מבקר המדינה בודק מזה כמה חודשים את ההתנהלות בתאגיד. הביקורת נפתחה לאחר פרסומים ביקורתיים בתקשורת, בין היתר גם בעקבות כתבת תחקיר של יונתן כיתאין ב"גלובס", שבה הועלו טענות בנוגע לניהול בעייתי של המנכ"ל קובלנץ, פיטורים שנעשו מתוך גחמות, אווירת פחד במסדרונות ופיקוח לוקה בחסר של מועצת התאגיד. בהזדמנויות אחרות הוטחה ביקורת על התאגיד בגלל עזיבות תכופות של עובדים - לרבות בדרגים הגבוהים; האשמות על מכרזים עם תוצאות תמוהות - למשל המכרז לבחירת סמנכ"ל טלוויזיה.

התקשורת גם עסקה בתפקודה של סמנכ"לית משאבי האנוש בתאגיד, קרן הראל-הררי, שהחלה כמחליפה זמנית של הסמנכ"לית הראשונה ומונתה אחרי כמה חודשים לתפקיד באופן קבוע, לאחר שנבחרה באמצעות מכרז שבו הונמכו תנאי הסף לעומת התנאים שנדרשו במכרז הראשון לתפקיד. על תפקודה של הראל-הררי נמתחה ביקורת קשה, שאף נבדקה על-ידי מבקרת הפנים של התאגיד. בסופו של דבר היא פרשה מהתפקיד, אך הפרשה עוררה הד תקשורתי לא מבוטל, ושלא לייחוס טוענים מקורבים כי דוח המבקר יתייחס גם לתפקודה.

אולם מה שעורר את ההד הציבורי הגדול ביותר היה לאחר שחקירת המבקר כבר החלה: היה זה התחקיר של גידי וייץ והילו גלזר שהתפרסם בעיתון "הארץ" והתייחס, בין היתר, לרשימות שבהם קוטלגו עובדי רשות השידור בדרכם להתקבל כעובדים בתאגיד ולסוגיות הקשורות במינהל תקין ובחשש למכרזים תפורים. בעקבות הכתבה הוקמה בתאגיד ועדה פנימית שאמורה הייתה לבחון את הדברים. עבודתה של הוועדה כבר אמורה הייתה להסתיים, אך ל"גלובס" נודע כי לאחרונה ביקשה הוועדה שהות נוספת להשלמת מסקנותיה.

מתאגיד השידור הציבורי "כאן" נמסר בתגובה כי "מפאת צנעת הפרט אנו מנועים מלהגיב".

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה כי "משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור אינו מתייחס באופן גורף לשאילתות לגבי פנייה לקבל צו הגנה, בין שהייתה פנייה כזאת ובין שלאו. רק בתום הטיפול ובהסכמת הפונה, יש אפשרות שניתן לכך ביטוי פומבי".