טראמפ: "הנפילות בבורסה – 'תקלה'; המניות יחזרו לעליות"

מודה: האיראנים יכולים לעשות בסוריה מה שהם רוצים • "את סוריה הפסדנו כבר מזמן... אנו מדברים על חול ומוות... לא על עושר אדיר" • טוען: בעצם פיטרתי את שר ההגנה מאטיס... לא הייתי מרוצה מביצועיו • מכריז: אוסיף להשבית את הממשל עד שאקבל מימון להקמת החומה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ אמר אתמול (ד'), כי הנפילות בבורסה בדצמבר היו "תקלה", אך המניות יחזרו לעליות "אחרי שכמה דברים יקרו". נשיא ארה"ב גם הודה, כי הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה - תהליך שאך זה החל - משחקת לידי איראן ומעניקה לה חופש פעולה ברחבי סוריה.

במסיבת עיתונאים מאולתרת בבית הלבן, שהתקיימה בפתיחת ישיבה של הקבינט, הבהיר עוד טראמפ, כי הוא אינו מוכן לסגת מדרישתו לקבל 5.6 מיליארד דולר למימון "חומה" לאורך הגבול עם מקסיקו, וכי עד שסכום זה לא ייכלל בהצעת תקציב לחלק ממשרדי הממשל, הוא יוסיף להשבית משרדים אלה, לרבות המשרד לביטחון המולדת. לא מסתמן שום שינוי במצב בימים הקרובים.

בעוד חברי הקבינט צופים במתרחש, פתח טראמפ את הבמה לכתבי הבית הלבן. את הקריסה בבורסה בחודש שעבר - דצמבר הגרוע ביותר מאז 1931 - הגדיר הנשיא כ"תקלה".

"מצבה (הכלכלי) של ארצנו טוב יותר מאשר מצבה של כל מדינה אחרת בעולם", הוא אמר. "היתה לנו תקלה קטנה בשוק המניות בחודש שעבר, אך מצבם של השווקים טוב ב-30% בהשוואה למצבם עם תחילת כהונתי".

"(המניות) יתחילו לעלות אחרי שניישב את נושאי הסחר ואחרי שכמה דברים אחרים יקרו", הוסיף טראמפ. "אנו רק זקוקים למעט עזרה מה'פד'".

הנשיא היכה בתדהמה אנליסטים רבים כאשר הכריז שפעילות האיראנים בסוריה אינה נושא שיעלה על מסך הרדאר שלו. "הם (האיראנים) מסתלקים מסוריה, אך הם יכולים לעשות שם מה שהם רוצים", הצהיר טראמפ, בלי לציין שום אסמכתא שכוחות איראן החלו לסגת מהמדינה. למעשה, טראמפ אישש את חששותיה של ישראל שטהראן בונה גשר יבשתי שיחבר אותה עם הים התיכון ושיהיה עלול לשמש לשמש לשינוע כוחות לעבר הגבול הצפוני של ישראל.

במאמץ להצדיק את החלטתו להוציא את הכחות מסוריה, ניסה טראמפ לצייר אותה כמדינה שאוכלת את יושביה. "איבדנו את סוריה כבר מזמן", הוא אמר, ברמז לממשל אובמה. "אנו מדברים פה על חול ומוות, לא על ארץ עם עושר אדיר".

לדבריו, ארה"ב תצא מסוריה בקצב איטי, "לאורך פרק זמן" שאותו הוא נמנע מלהגדיר. הוא ציין, שמעולם הוא לא קבע פרק זמן של ארבעה חודשים להשלמת הנסיגה (כפי שדיווח "ניו יורק טיימס". "אנו יוצאים ואנו עושים זאת בחכמה... אף פעם לא אמרתי שאנו יוצאים מחר".

טראמפ אמר, כי הוא מעוניין להגן על הכורדים בסוריה למרות שהתנהלותם הכעיסה אותו: "לא אהבתי את העובדה שהם מכרו כמויות קטנות של נפט לאיראן ואנו ביקשנו מהם להפסיק לעשות זאת. לא התהלבנו מזה, אוקיי? (אך) אנו רוצים להגן על הכורדים בכל זאת... אבל אנו לא רוצים להישאר בסוריה לנצח. זה מוות".

ובמאמץ לסגור חשבון עם עם שר ההגנה, ג'ים מאטיס, שהתפטר במחאה על ההחלטה להוציא את כוחות ארה"ב מסוריה, אמר טראמפ, כי למעשה הוא פיטר את מאטיס. "מה בכלל הוא עשה בשבילי"? - שאל טראמפ. (בהגישו את מכתב ההתפטרות ציין שר ההגנה שהוא מעוניין להמשיך ולכהן עד 28 בפברואר, אך טראמפ דרש ממנו לפרוש אתמול).

ובעקיצה נוספת לגנרלים שיצאו נגד החלטתו להוציא את הכוחות, אמר טראמפ שהוא היה יכול להיות גנרל טוב בעצמו. "הייתי יכול להיות גנרל טוב, מי יודע"? - אמר הנשיא, שמעולם לא שירת בצבא לאחר שקיבל פטורים רפואיים בגלל בעיה בכף הרגל.