שר האוצר כחלון: "הגירעון הממשלתי לשנת 2019 עמד ביעד שהצבנו - 2.9%"

הגירעון התקציבי לשנת 2018 עומד ביעד שנקבע בתקציב, 2.9% תוצר, כך הכריז הערב שר האוצר משה כחלון בנאום בכנס עובדים מצטיינים של משרד האוצר • כחלון התייחס בדבריו לגל הפרסומים על החריגה בגירעון בחודשים אוקטובר ונובמבר

משה כחלון. "אתה יודע כמה פעולות עשיתי שאני אשלם עליהן בקלפי?"
צילום: איל יצהר
משה כחלון. "אתה יודע כמה פעולות עשיתי שאני אשלם עליהן בקלפי?" צילום: איל יצהר

הגירעון התקציבי לשנת 2018 עומד ביעד שנקבע בתקציב, 2.9% תוצר, כך הכריז הערב (א') שר האוצר משה כחלון. בנאום שנשא בכנס עובדים מצטיינים של משרד האוצר בירושלים אמר כחלון, בטון דרמטי, כי "אמרו לנו שהגירעון יהיה 3.6%, 3.4% אז חברים לפני שעה הודיע לי החשב הכללי רוני חזקיהו שהגירעון הממשלתי לשנת 2018 עמד בדיוק ביעד שהצבנו לו". כחלון התייחס בדבריו לגל הפרסומים על החריגה בגירעון בחודשים אוקטובר ונובמבר כשהנתון השוטף (הנתון מצטבר ל-12 החודשים האחרונים) היה גבוה מ-3%. הגירעון הגבוה עורר חשש לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל ולהיפוך מגמת הורדת החוב הממשלתי שנמשכת ברציפות כעשור.

כחלון גם התייחס לפרסומים בשבועות האחרונים בין היתר ב"גלובס" על מאמצים שעושים באוצר כדי לצמצם את היקף הגירעון, ואמר "עכשיו גם יספרו לכם ששיחקו במספרים. חברים שלא יספרו לכם סיפורים, אין מושג כזה לשחק במספרים. כל המספרים האלה מפוקחים על-ידי חברות הבינלאומיות. משחקים במספרים בבית ספר, אבל בחיים הכלכליים וכשאתה עומד להנפיק חוב או לגייס כספים - שם לא יושבים ילדים קטנים. כל המספרים מפוקחים על-ידי מודי'ס, קרן המטבע ו-S&P. בעיתונים שלנו אפשר להגיד 'שיחקו במספרים' - אבל לא שם".

כחלון ביקש להודות לחשב הכללי רוני חזקיהו, למנהל רשות המיסים ערן יעקב ולממונה על התקציבים שאול מרידור וביקש מהנוכחים למחוא כפיים למנכ"ל האוצר שי באב"ד שנכנס לאולם במהלך הנאום במדים.

שר האוצר ניצל הנאום כדי להרחיב בהישגי מדיניותו הכלכלית ולהתחשבן עם מבקריו בעיתונות הכלכלית. "שינינו תפיסה של שנים שינינו סדרי עדיפויות" אמר כחלון "האשימו אותנו בבזבזנות אנחנו לא בזבזנו אנחנו השקענו בשכר מינימום במס הכנסה שלילי - זאת השקעה. מעולם הדירוג של המדינה לא היה טוב יותר מאשר היום - גם כאן המבקרים טעו שאמרו שהגדלת תקציבים חברתיים תפגע באשראי של המדינה". כחלון תיאר את זכרונות הילדות שלו כילד למשפחה קשת יום וסיפר על אביו שנאלץ לסבול השפלות ואמר "אם הצלחנו לצמצם פערים ואת האי-שוויון זה הדבר הגדול שעשינו. החזרנו לאנשים את הכבוד שלהם פעלנו בחמלה מול אוכלוסיות קשות יום - על זה אנחנו מותקפים? טיפת חמלה! טיפת אנושיות!".