הצהרת נתניהו היא המשך לקמפיין נגד מנדלבליט | פרשנות

פרט לאמירה שהוא דרש ודורש להתעמת עם שלושת עדי המדינה בתיקים 1000, 2000, ו-4000, רה"מ כמעט לא חידש דבר בפן המשפטי של שלושת התיקים שבהם הוא חשוד • נראה כי נתניהו מצליח לאבד עשתונות. הוא יוצר מהומה במקום שאין בו כמעט דבר, וזה לא מועיל לו

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו/ צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו/ צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

ההודעה "הדרמטית", או ה"מיוחדת", שהבטיח למסור ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר הערב (ב'), התבררה כלא דרמטית במיוחד, וכלא מיוחדת באופן כמעט דרמטי, עבור הציבור הרחב.

פרט לאמירה שהוא דרש ודורש להתעמת עם שלושת עדי המדינה בתיקים 1000, 2000, ו-4000, ראש הממשלה כמעט לא חידש דבר בפן המשפטי של שלושת התיקים שבהם הוא חשוד. הוא לא חשף ראיות חדשות שמוכיחות את חפותו, הוא לא חשף כשלים בחקירה. הטענה שלא אפשרו לו להתעמת עם עדי המדינה נגדו היא אולי מעניינת אבל צריך לזכור שהעדויות של ניר חפץ, שלמה פילבר, ארי הרו, מגובות בהקלטות, תכתובות, עדויות תומכות, ועוד. מה עוד, שככול הנראה, עד היום, הדרישה הנחרצת של נתניהו לעימות בחקירה לא הייתה ביחס לחפץ, אלא בעיקר ביחס לפילבר. יתר על כן, אולי לצערו של נתניהו, המשטרה והפרקליטות ניהלו את החקירות בשלושת התיקים באופן מקצועי ומעמיק. זכויותיו של נתניהו ודאי שלא נפגעו. הוא נחקר במעונו, על פי לוח זמנים שהוא הכתיב והחקירות החלו רק לאחר הליכים של בדיקות מקדימות שנמשכו זמן רב.

נתניהו בעיקר חזר על טענות הגנה קודמות (ולגיטימיות לחלוטין) שהעלו הוא ומקורביו ודובריו בשבועות ובחודשים האחרונים. ראש הממשלה חזר על קו ההגנה לפיו המדינה נוהגת כלפיו באופן מפלה בכך שהוא נחקר בחשד שקיים מערכת יחסים מושחתת עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, בזמן שפוליטיקאי אחרים נפגשו עם מוזס בסתר כדי לתאם אינטרסים הדדיים.

נתניהו המשיך וטען כי תקשורת אוהדת לא יכולה להיחשב כשוחד. וגם על הטענה הלא מדויקת בלשון המעטה כי באתר וואלה כמו בכל אמצעי התקשורת הוא לא זכה לסיקור אוהד אלא להפך. והוא גם המשיך את קו ההגנה לפיו מעולם לא התערב בהחלטה על מיזוג בזק-יס וחזר על הטענות כי אסור לקיים שימוע סמוך לבחירות.

לאור העובדה שנתניהו לא חידש כמעט בפן המשפטי של חקירותיו, להצהרה שהוא מסר הערב כדאי להתייחס בעיקר מהפן האישי ומהפן הפוליטי. בפן האישי, נראה שנתניהו מצליח לאבד עשתונות. הוא יוצר מהומה במקום שאין בו כמעט דבר, וזה לא מועיל לו. בפן הפוליטי, ההצהרה של נתניהו הערב היא המשך ישיר לקמפיין של הימים האחרונים על היועץ המשפטי לממשלה מצד מקורביו.

בדבר אחד אפשר אולי להתנחם - שבתחילת דבריו אמר נתניהו דברים שאמורים היו להיאמר על ידו ועל ידי פוליטיקאים אחרים הרבה יותר: "מערכת המשפט היא אחת מיסודות הדמוקרטיה הישראלית. יכולה להיות עליה ביקורת אבל יש שופטים בירושלים. כך היה וכך יהיה". יש לקוות שנתניהו באמת מאמין בכך.