הדמוקרטים בסנט נגד חוק פרו-ישראלי – במחאה על השבתת הממשל

המחוקקת ממוצא פלסטיני רומזת: התומכים בחוק – נגועים בנאמנות כפולה • חוק שייתן לגיטימציה למאבק נגד BDS נופל קרבן למלחמה המתעצמת בין דמוקרטים לרפובליקאים על מימון לחומה לאורך הגבול עם מקסיקו • אבל דמוקרטים בפלג השמאלי של המפלגה, ובראשם הסנטור ברני סנדרס והצירה ראשידה טלאיב, מתנגדים לחוק בגלל תוכנו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ערב ההצבעה הראשונה בסנט ה-116, נקרעת הנהגת המפלגה הדמוקרטית בארה"ב בין תמיכתה המסורתית בישראל לבין שנאתה המסורתית לדונלד טראמפ. כפי שהדברים מצטיירים עתה - יום ב' בלילה (שעון ישראל) - המשטמה לטראמפ גוברת. התוצאה המיידית עלולה להיות שחוק פרו-ישראלי, למעשה חוק מטריה שמסוכך על כמה חוקים פרו-ישראליים, לא יצליח לעבור את משוכת הסנט, בהצבעה שמתוכננת להיערך אור ליום ד'.

הסיבה: הדמוקרטים נערכים לשתק את הסנט במחאה על השבתת הממשל, שנכנסה לשבוע השלישי שלה, ובמחאה על עילת ההשבתה - תביעתו של טראמפ לתקצב 5.6 מיליארד דולר להקמת חומה לאורך הגבול בין ארה"ב למקסיקו.

על גופותינו, מצהירים הדמוקרטים. החומה הזו לא תקום, ואם צריך לתקוע מקלות בגלגלי הסנט לצורך זה - כך יהיה. לדבריהם, הסנט צריך להצביע תחילה על הצעת חוק לתקצוב משרדה הממשל המושבתים - בלי מימון לחומה - כדי להחזיר 800 אלף עובדים פדרליים למעגל העבודה. אחר-כך יהיה אפשר לדבר על הצעות חוק אחרות. הרפובליקאים בסנט דוחים זאת על הסף.

במקרה או שלא במקרה, הצעת החוק הראשונה שהרפובליקאים מתכננים להניח היום על שולחן הסנט היא פרו-ישראלית מובהקת. הרפובליקאים מוסיפים לשלוט בסנט, אבל תקנותיו נותנות למיעוט הדמוקרטי נשק רב עוצמה: פיליבאסטר, תרגיל פרלמנטרי שיכול לעכב כל הצעת חוק. יש צורך ב-60 סנטורים כדי לנתץ פיליבאסטר. לרפובליקאים 53 סנטורים, לדמוקרטים - 47 (לרבות שני עצמאים שמצביעים עימם). המשמעות היא ש-41 מתוך 47 המחוקקים הדמוקרטים יוכלו לסכל מאמץ רפובליקאי לשים קץ לפיליבאסטר דמוקרטי. במילים אחרות: הדמוקרטים יכולים להרשות לעצמם שישה עריקים.

יוזמת החקיקה - שבמרכזה חוק שמעודד ונותן תוקף חוקי למאבקים נגד תנועת BDS, בעיקר תקנות של רשויות אמריקאיות נגד מיזמי סנקציות וחרמות - משרטטת קו שסע בין הנהגת המפלגה הדמוקרטית והממסד שלה, מעמודי התווך של התמיכה האמריקאית בישראל, לבין האגף השמאלי במפלגה, לא בדיוק מעוז של אהבת ישראל, שבראשו עומדים הסנטור (היהודי) ברני סנדרס וכמה צירים חדשים בבית-הנבחרים, לרבות ראשידה טלאיב, ממוצא פלסטיני, ואילחאן עומר, שתי המוסלמיות הראשונות בבית-הנבחרים.

הדבר המדהים ביותר הוא, שכמה מידידיה הטובים והנאמנים של ישראל במפלגה הדמוקרטית - הסנטורים צ'אק שומר, ראש הסיעה, ובן קארדין, הדמוקרט הבכיר בוועדת יחסי החוץ של הסנט (שניהם יהודים) - עומדים להצטרף לסנדרס ולהצביע נגד יזמת החקיקה הפרו-ישראלית, אף על פי שהם תמכו בה בעבר. והם לא יחידים. הסנטור הדמוקרטי כריס ואן הולן, כוכב עולה במפלגה, הכריז אתמול, כי המפלגה הדמוקרטית מתלכדת בתמיכה באסטרטגיה לשיתוק הסנט. "לא צריך לעוסק בדברים אחרים עד שהסנט יאשר תקציבים למשרדים המושבתים", הוא אמר.

הסנטורים הדמוקרטים קמאלה האריס, אליזבת וורן וקורי בוקר - שלושתם נחשבים כמתמודדים אפשריים על מועמדות מפלגתם לנשיאות - יצביעו אף הם, ככל הנראה, נגד יזמת החקיקה הפרו-ישראלית. אליהם ייצטרפו הסנטורים טים קיין ומארק וורנר, ממדינת וירג'יניה, שבה חיים עובדים פדרליים רבים שמושבתים עתה מאונס.

את יזמת החיקה הפרו-ישראלית יזם הסנטור הרפובליקאי מרקו רוביו. לבד מהצעת החוק נגד BDS, חובקת היזמה גם חוק להסדרת הסיוע האמריקאי לישראל בסך 38 מיליארד דולר ל-10 שנים, חוק להטלת סנקציות על ממשלת סוריה בגין הפרות של זכויות האדם במדינה, וחוק להגברת שיתוף הפעולה בין ארה"ב לירדן.

שני המחנות במפלגה הדמוקרטית משמשים מטרה להתקפות חריפות, הן מבית, מתוך המפלגה, והן מהמפלגה הרפובליקאית. הסנטור סנדרס הבהיר, שהוא מתנגד לא רק לעיתוי יזמת החקיקה אלא גם לתוכנה. "זה אבסורד שהצעת החוק הראשונה בעיצומה של השבתת הממשל תעניש אזרחים אמריקאים שמנצלים את הזכות שמוקנית להם בחוקה לעוסק בפעילות פוליטית (כלומר להחרים מוצרים ישראליים- ר.ד.)", הוא אמר. "הדמוקרטים חייבים לעצור כל הצעת חוק שאינה מכוונת לחידוש הפעילות הממשלית".

אבל הביקורת החריפה ביותר יצאה מחשבון הטוויטר של הצירה האמריקאית-פלסטינית הטריה טלאיב, שרמזה, ברמז עבה כפיל, שהתומכים בחקיקה נגד BDS נגועים בנאמנות כפולה. "הם שוכחים איזו מדינה הם מייצגים", היא צייצה. "זו אמריקה, שבה חרם הוא זכות, חלק מהמאבק ההיסטורי שלנו לירות ושוויון. אולי התומכים (בחוק נגד BDS) צריכים להשתתף בקורס רענון ללימוד החוקה שלנו, ואחרי זה שישובו לעסוק בפתיחת הממשל בלי לשלול את הזכויות שלנו". בשבוע שעבר היא עשתה כותרות לאחר שהכריזה שהדמוקרטים עומדים "לפתוח בהליכי הדחה נגד (טראמפ) הבן זונה".

הימין הרפובליקאי תוקף את המחנה האחר במפלגה הדמוקרטית, אלה שיצביעו נגד יזמת החקיקה של רוביו. "ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט (צ'אק שומר) אוהב להתגאות שהוא שומר ישראל; כך מתנהג שומר ישראל"? - שאל בלעג האתר ברייטבארט מיסודו של סטיב בנון, שהיה יועצו האסטרטגי של טראמפ בבית הלבן.

יהיו תוצאות ההצבעה בסנט מחר כאשר יהיו - השסע בין שני פלגי המפלגה הדמוקרטית צפוי להתרחב. איש טרם הכין מחט וחוט תפירה.