הרשות להגנת הצרכן הטילה 5 מיליון שקל קנס על חברת הלפ פי סי בטענה כי עשקה קשישים

יש לכם וירוס במחשב ואתם חייבים לרכוש תוכנות הגנה: כך גרמו נציגי חברת הלפ פי סי לקשישים להוציא כספים • ולא רק אלמנט הפחדה: הבטיחו טאבלט במתנה עליו גבו תשלום, וקיצרו את תקופת האחריות המובטחת

קשישה ומטפלת  / צילום: שלומי יוסף
קשישה ומטפלת / צילום: שלומי יוסף

עד שתיכנס לתקופה תכנית מקיפה שאמורה למגר את תופעת עושק הקשישים על ידי חברות טלמרקטינג, הן ממשיכות לחטוף קנסות מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הפעם מדובר בקנס של 5,139,200 שקל שהטילה הרשות על חברת הלפ פיסי (HELP PC) העוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים ביניהם קשישים. הנימוק לקנס קובע כי "חברת הלפ פיסי טכנולוגיות נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים ביניהם קשישים". כוונת העיצום הכספי הגבוה נשלחה למנכ"ל החברה וכעת עומדת לחברה זכות הערעור לעצם הטלת הקנס ולסכום.

גובה העיצום, יותר מ-5 מיליון שקל, שלמעשה אמור היה להיות 6,424 מיליון שקל והופחת ב-20%, ממחיש את חומרת העבירות שמייחסת הרשות לחברה. גם הפעם, החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. הלפ פי סי עוסקת בשיווק ומכירה של מוצרים ושירותי מחשב באמצעות הטלפון (טלמרקטינג) ובמכירה ישירה דרך הגעה לבתיהם של הצרכנים. לא מפתיע שקהל היעד של החברה היה ברובו אנשים מבוגרים, אשר אינם מתמצאים בתחום המחשבים, ציוד למחשב ותוכנות מחשב ועם זאת הם שואפים להיות מעודכנים וטכנולוגיים.

טענת הרשות היא ששיחות המכירה התבססו על הצגת מצגי שווא מטעים ומגוונים, והכל על מנת להיקשר עם הצרכנים בעסקה. כך למשל נציגי החברה מסרו לצרכנים כי עליהם לרכוש מוצרים שונים למחשב שיש ברשותם, אשר נדרשים לשם הפעלת המחשב באופן תקין ו/או על מנת להגן על מחשבם ו/או על הנתונים בו, תוך כדי הצגת מצג שווא לפיו במחשב שלהם התגלה וירוס שמסכן אותו ואת המחשבים הנוספים שיש בבית. אחרי אלמנט ההפחדה הזה, טענו הנציגים כי יש צורך מיידי בהתקנת תוכנות שונות לשם הגנה על המחשב, "לצרכנים לא נותר אלא להיקשר בעסקה בהתבסס על המידע שקיבלו מנציגי המכירה".

עוד נטען כי בשיחת המכירה מסרו הנציגים לצרכנים מחיר מסוים, ובפועל הם חויבו במחיר גבוה יותר, לעיתים הציגו מצג לפיו עם הרכישה יקבלו הצרכנים מכשיר טאבלט במתנה, כאשר בפועל הצרכנים חויבו בגינו ללא ידיעתם, הנציגים לא גילו לצרכנים כי מוצר מסוים שרכשו אינו חדש אלא נעשה בו שימוש כלשהו בעבר (מחודש), נציגי החברה מסרו כי תקופת האחריות לתוכנות ו/או לשירות שרכשו הצרכנים היא לתקופה של 3 שנים, כאשר בפועל הייתה לתקופה קצרה יותר. אם לא די בשקרים הנטענים לפני ביצוע העסקה גם לאחריה טוענת הרשות כי החברה שלחה לצרכנים חשבונית, שכללה תנאי ביטול עסקה אשר מנוגדים לתנאים המוקנים להם בחוק. גם מקרים של קשיים בביטולים עלו מהחקירה, כשצרכנים שפנו כדי לבטל את העסקאות וזאת במסגרת המועדים הקבועים בחוק לא נענו. ועוד שלל טענות שמעידות על דפוס ברור של עושק צרכנים מוחלשים.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הרשות ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות ובניהם קשישים, שכל מטרתם ביצוע עסקאות תוך ניצול חולשתם של הצרכנים, ביצוע הטעיות, והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. במקרה הזה החברה ניצלה גם את חוסר ההבנה של הצרכנים בתחום המחשבים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו".

תכנית מקיפה שאמורה להיכנס לתוקף כולל טיפול בתופעה המכוערת הזו בכמה חזיתות: דרך החמרת הענישה, דרך הטלת ענישה אישית לבעלי תפקידים שעסקו במלאכת העושק וסעיף חשוב יקבע כי על חברת האשראי יהיה לבטל עסקה שהרשות להגנת הצרכן תקבע שהיא בעייתית. בינתיים הצרכנים יסתפקו בקנסות המרתיעים ועליהם מוטלת החובה להיות ערניים ולא להתפתות לנציגי מכירות ערמומיים שמנסים לדחוף להם מוצרים בעסקאות טלפוניות שלא ניתן להשתחרר מהן.