נעצר חשוד בדליפת המידע הגדולה בגרמניה: צעיר בן 20 שגר עם הוריו

החשוד הודה במעשיו אך אמר כי "לא היה מודע להשלכות הפרסום" • לפני המעצר הגדירו הרשויות בגרמניה את דליפת המידע כ"פריצה הגדולה ביותר בהיסטוריה של גרמניה"

הקנצלרית אנגלה מרקל בפרלמנט הגרמני/ צילום: רויטרס
הקנצלרית אנגלה מרקל בפרלמנט הגרמני/ צילום: רויטרס

המשטרה בגרמניה עצרה חשוד בהפצת מידע אישי על יותר מאלף פוליטיקאים, עיתונאים וסלבריטאים גרמנים, הכולל מידע אישי, התכתבויות ווסטאספ ופייסבוק ואפילו תמונות עירום. החשוד הוא צעיר בן 20 המתגורר עדיין עם הוריו, שלפי הדיווחים בגרמניה הודה במעשיו, אך אמר כי "לא היה מודע להשלכות הפרסום". לפני המעצר הגדירו הרשויות בגרמניה את דליפת המידע כ"פריצה הגדולה ביותר בהיסטוריה של גרמניה".

למרות התיאוריות על מעורבות רוסית וספקולציות בתקשורת, התברר היום כי החשוד, המתגורר במדינת המחוז הסן, פעל לבדו. ביום ראשון בערב פשטו החוקרים על בית הוריו, שבו התגורר, אבל מצאו כי הוא כבר השמיד מחשב, שבאמצעותו לפי החשד ביצע חלק מהפריצות. הוא פירסם את המידע שהשיג בחשבון טוויטר שאחריו עקבו אלפי משתמשים, ועשה כן ללא מפריע במשך חודש דצמבר ועד סוף השבוע האחרון. הוא שוחרר בערבות אתמול. הרשויות מסרו כי הוא מוכר למשטרה בשנתיים האחרונות, סביב חשדות למעשים דומים.

הקלות היחסית שבה נתפס החשוד מביכה עוד יותר את המשרד הפדרלי לביטחון מידע (BSI), שככל הנראה היה מודע לדליפה במשך שבועות אך לא קידם ניסיונות לטפל בה. ה-BSI נמצא תחת ביקורת ציבורית נוקבת מאז סוף השבוע על אופי הטיפול בפרשה, והעובדה כי לא הצליח למנוע או להתמודד אתה. לפחות חבר פרלמנט אחד פנה בתחילת דצמבר ל-BSI בתלונה על כך שפרטיו האישיים פורסמו באינטרנט, אך הסוכנות לא קישרה זאת לדליפה רחבה יותר או למתקפה מאורגנת, למרות הצהרות בטוויטר של ההאקר שביצעו אותה.

שר הפנים הורסט זיהופר, ש-BSI נמצא תחת אחריותו, כינס היום מסיבת עיתונאים שבה אמר כי המשרד התנהל כיאות במקרה הנוכחי, וכי על הפוליטיקאים מוטלת אחריות אישיות לוודא כי החשבונות שלהם ברשתות החברתיות מאובטחים ואינם ניתנים לפריצה בקלות. מכיוון שהחשוד הוא מתחת לגיל 21, המשפט נגדו יכול להתקיים בבית דין לנוער. לפי הדיווחים, הוא הודה באישומים נגדו. העונש הצפוי הוא עד שלוש שנות מאסר, לצד קנסות.

מנהיג מפלגת "הירוקים" רוברט האבק, שהיה יעד להתקפות ושמידע אישי רב שלו פורסם במסגרת הפרטים שהודלפו, הודיע בימים האחרונים כי הוא מבטל לחלוטין את חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו, ויצא באופן פומבי נגד שירותים אלה.