אייזנקוט: בוודאות, אין לחיזבאללה יכולות פגיעה מדויקות בישראל

"ניו יורק טיימס": הרמטכ"ל הראשון שיוצא נגד איראן ראש בראש • כך השפיל אייזנקוט את קאסים סוליימאני, ראש כוח אל קודס • טוען: חשוב יותר להילחם באיראן מאשר בחמאס: "כאשר אתה נחלחם שנים רבות באויב חלש, את נחלש בעצמך" • הכוח האיראני בסוריה - לא מרשים ביכולותיו

רב אלוף גדי איזנקוט/ צילום:  דובר צהל
רב אלוף גדי איזנקוט/ צילום: דובר צהל

"פגענו באלפי מטרות (איראניות) בלי ליטול אחריות ובלי לבקש אשראי על כך" - כך אמר הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, בראיון ל"ניו יורק טיימס". אייזנקוט מסיים בשבוע הבא את תפקידו.

אך הרמטכ"ל החליט, בראיון האחרון שלו ערב פרישתו, "ליטול אחריות ולבקש לפחות חלק מהאשראי... במלחמה הבלתי מוצהרת, שטרם הסתיימה" של ישראל נגד איראן ונגד שלוחיה בסוריה ובלבנון, כדברי ה"טיימס".

התרומה האינטלקטואלית המרכזית של אייזנקוט לתורת הלחימה של ישראל היא התפיסה של "מלחמות (קטנות) בין המלחמות", אומר העיתונאי שערך את הראיון, בעל הטור ברט סטיוונס. במילים אחרות: הרעיון שמאמצים קינטיים מתמשכים לשחיקת יכולותיו של האויב מאריכים את פסקי הזמן בין מלחמות ומגדילים את הסיכוי לזכות במלחמה כאשר היא פורצת.

אייזנקוט אף מאמין שישראל צריכה למקד את מאמציה באויב הגדול ביותר שלה, איראן, ולהתמקד פחות באויבים משניים, כגון חמאס ברצועת עזה. "כאשר אתה נלחם במשך שנים רבות נגד אויב חלש, אתה נחלש בעצמך", אמר הרמטכ"ל.

בזכות התפיסה הזו, נעשה אייזנקוט הרמטכ"ל הראשון שיוצא נגד איראן "ראש בראש", נוסף ללחימה בשלוחיה בסוריה ובלבנון, קובע בעל הטור. וחשיבה זו אפשרה לאייזנקוט להשפיל, לפחות עד עתה, את קאסים סוליימאני, המפקד הערמומי של כוח אל קודס, ראש החץ במאמצי איראן לקבע את עצמה ככוח מוביל באזור.

"פעלנו מתחת לסף מסוים עד לפני כשנתיים וחצי", אמר אייזנקוט. בכך הוא מתכוון למדיניות הראשונית של ישראל שהתמקדה בפגיעה במשלוחי נשק מאיראן לחיזבאללה בלבנון. "ואז שמנו לב לשינוי משמעותי באסטרטגיה של איראן. החזון האיראני היה להשיג השפעה משמעותית בסוריה באמצעות בניית כוח של עד 100 אלף לוחמים שיעיים מפקיסטאן, אפגניסטאן ועיראק. האיראנים הקימו בסיסי מודיעין ובסיס של חיל אוויר בכל בסיס של חיל האוויר הסורי. והם הביאו אזרחים כדי להטמיע את ערכיהם (בסורים)".

להערכת אייזנקוט, עד 2016, הצליח סוליימאני להציב 3000 מאנשיו בסוריה, יחד עם 8000 לוחמי חיזבאללה ו-11 אלף שיעים זרים. במשך שבע שנים הזרימו האיראנים 16 מיליארד דולר למימון המאמץ הזה.

ב-2017 קיבל אייזנקוט אור ירוק מממשלת ישראל - בהחלטה שהתקבלה פה אחד - לשנות את כללי המשחק, מציין ה"טיימס". התקפות ישראל (על מטרות איראניות) נעשו אירועים יום-יומיים. ב-2018 לבדה הטיל חיל האוויר של ישראל כמות מדהימה של 2000 פצצות.

במאי 2018 ניסה סוליימאני לגמול לישראל והורה לשגר לעברה "יותר מ-30 רקטות" (לפחות 10 רקטות יתר ממה שפורסם עד עכשיו, לדברי ה"טיימס"). אף לא אחת מהן פגעה במטרתה. ישראל הגיבה במתקפה נזעמת שפגעה ב-80 מטרות של של צבא איראן ושל משטר אסד.

כיצד קרה שסוליימני, הארכיטקט הנחוש של מאמצי איראן לקבע את עצמה בעיראק, תימן, עזה ולבנון, טעה הפעם בחישוביו? אייזנקוט אומר, שהסיבה לכך היא שילוב של שני גורמים: ביטחון עצמי מופרז, שנבע מהצלחת איראן למנוע את נפילת משטר אסד, והעובדה שהוא לא העריך מספיק את נחישות ישראל לבלום אותו.

"השגיאה שלו היתה לבחור זירה שבה הוא סבל מחולשה יחסית", אמר אייזנקוט. "יש לנו עליונות מודעינית מוחלטת. יש לנו הרתעה חזקה והיתה לנו סיבה מוצדקת לפעול".

"הכוח שניצב מולנו בשנתיים שחלפו היה כוח נחוש, אבל לא מרשים ביכולותיו", הוסיף הרמטכ"ל בבוז.

לאייזנקוט דעה דומה גם על חיזבאללה ומנהיג הארגון, חסאן נסראללה. הוא אמר, כי חיזבאללה גיבש אסטרטגיה של שלושה אפיקים לפלוש לישראל ולכבוש (ולו רק לזמן קצר) לפחות חלק מהגליל: בניית מפעלים לייצור טילים מדויקים בלבנון; חפירת מנהרות מתחת לגבול עם ישראל; וייזום חזית שניה עם ישראל בשטחה של סוריה, לאורך קו הגבול ברמת הגולן.

עד עתה, התכנית הזו נכשלה. מפעלי הטילים נחשפו בפומבי וישראל השמידה את המנהרות. ישראל מוסיפה לתקוף את עמדות חיזבאללה בצד הסורי של הגולן. ההתקפה העדכנית ביותר נערכה בחודש שעבר נגד עמדה מודיעינית של חיזבאללה בכפר תל אל קודנה. (זו הפעם הראשונה שניתן פומבי להתקפה זו, מציין ה"טיימס").

"אני יכול לומר בוודאות שנכון לעכשיו לחיזבאללה אין יכולות פגיעה בישראל באמצעות טילים מדויקים (למעט טילים קטנים וזניחים)", אמר אייזנקוט. "הארגון קיווה להניח ידיו על מאות טילים מדויקים בעלי טווח בינוני וארוך".

המשמעות היא, שלא סביר להניח שחיזבאללה יזום בקרוב מלחמה נוספת נגד ישראל, . סוליימאני הרחיק את כוחותיו מאזור הגבול עם ישראל והוציא חלק מהם מסוריה. הסנקציות שהטילה ארה"ב על סוריה פוגעות ביכולתה לממן את ההרפתקאות האזוריות שלה.

איראן יכולה עתה להפנות את תשומת לבה ליעדים אחרים. "כאשר אנו דוחפים אותם בסוריה, הם מפנים את מאמציהם לעיראק", שבה מחזיקה עדיין ארה"ב אלפי חיילים, אומר הרמטכ"ל.

בעל הטור סטיוונס מסכם את הראיון כך: "הודות לגדי אייזנקוט, אנו יודעים לפחות שאיראן אינה כוח שאי-אפשר להביסו".