בחירות 2019 | בלעדי

כך פועל נתניהו לאחד את כל המפלגות החרדיות לרשימה משותפת בכנסת הבאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו חושש שמפלגות מהצד הימני של המפה לא יעברו את אחוז החסימה • ל"גלובס" נודע, כי נתניהו מקיים שיחות ישירות עם ראשי המפלגות החרדיות במטרה שירוצו ברשימה אחת, ובכך להבטיח את מקומן בכנסת הבאה

רה"מ נתניהו עם יעקב ליצמן ואריה דרעי / צילום: קובי גדעון-לע"מ
רה"מ נתניהו עם יעקב ליצמן ואריה דרעי / צילום: קובי גדעון-לע"מ

משאבת המנדטים של הליכוד במחנה הימין מעמידה בסכנה כמעט את המפלגות בגוש. וזה כולל גם את המפלגות החרדיות. מכאן נולד הרעיון לאחד את כל המפלגות החרדיות לרשימה אחת. לפי כמה מהמעורבים במהלך, מי שעומד מאחוריו הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו.

נתניהו מחפש מזה זמן דרך לסייע למפלגת ש"ס של אריה דרעי, המדשדשת על גבול אחוז החסימה לפי סקרים אחדים, ויותר מכל הוא רוצה להימנע מאובדן של מנדטים לגוש, כפי שקרה עם שלושת המנדטים של אלי ישי ומפלגתו "יחד" בבחירות הקודמות.

הקמפיין הליכודי, שעל פניו הולך להתמקד באישומים הצפויים נגד ראש הממשלה, עשוי לשאוב עוד ועוד מנדטים דווקא ממצביעים של ש"ס, בסגנון "הוא זכאי" של דרעי מבחירות 1999, שבהן זכתה תנועתו ב-17 מנדטים. כלומר, רבים מהמצביעים הפוטנציאלים של ש"ס ו-יחד עשויים להצביע לליכוד, כי הם מבקשים להגן על נתניהו "מרדיפת אנשי השמאל" ברשויות החוק המנסים, לפחות לפי קמפיין הליכוד, להפילו בדרך שאינה דמוקרטית.

בנוסף, המפלגות החרדיות עדיין מלקקות את הפצעים מהבחירות לרשויות המקומיות האחרונות. אז נוצר משבר בין אגודת ישראל החסידית ודגל התורה הליטאית, ונתניהו נזעק כדי למנוע פילוג. נתניהו ביקש באותה העת להוריד את אחוז החסימה כדי למנוע מצב שפילוג יביא לאבדן מנדטים, אך לא הצליח, דווקא בשל התנגדותו של השר אריה דרעי. כעת נמצא הפתרון הגואל, איחודים.

ל"גלובס" נודע, כי נתניהו מקיים שיחות ישירות עם אריה דרעי, ועם משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה. נתניהו העלה בפניהם את האפשרות ליצור בלוק חרדי, שלדבריו יביא להן יותר מנדטים משותפים מאשר אלו הצופים להם הסקרים.

הרוח החיה מהצד של נתניהו הוא מנהל לשכתו והאיש שלו לתפקידים מיוחדים, יואב הורוביץ. לפי סקר פנימי שהוצג באחת מהפגישות, במקום 7 מנדטים ליהדות התורה ו-4-5 לש"ס, רשימה משותפת יכולה לגרוף 14 מנדטים.

הרעיון התקבל ברגשות מעורבים בקרב מנהיגי המפלגות חרדיות. ליצמן תומך בו, גפני לא מתלהב אבל רואה את הצדדים החיוביים, ובעיקר את הצטרפות דרעי השותף לו ברוב העמדות, לצידו בוויכוחים עם ליצמן.

דרעי הוא בשלב הזה המכשול העיקרי. ראשית, בגלל ביטולה של הייחודיות המזרחית מול החרדים האשכנזים, אבל הרבה יותר חשוב מכך, הדרישה של נתניהו כי אלי ישי יהיה חלק מהבלוק החרדי. ישי היה שווה בבחירות הקודמות ברחוב החרדי 2-3 מנדטים, אך כעת כנראה מעט פחות בשל אי נוכחותו בזירה הציבורית. אבל ישי חשוב לנתניהו וגם לליצמן, הרואה בו משקל נגד לברית גפני-דרעי תומך בכך.

בשמו של דרעי פורסם כי הוא הסיר את התנגדותו, אבל הוא אומר כי הוא מקבל מידע מהתקשורת בלבד, וכי אינו מעורב במהלכים. כלומר, לא, הוא עדיין מתנגד. אלי ישי יסכים כמובן, כי המשמעות היא כניסה בטוחה לכנסת ולקואליציה, אבל הוא אומר כי הסיכויים לאיחוד משולש עם הבית היהודי ועוצמה לישראל של ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, גדולים הרבה יותר.