הבנקים לשקד וכחלון: עכבו יישום חוק נתוני אשראי - או שהציבור ונותני האשראי יינזקו

הבנקים מנסים לעכב בשנית את כניסתו לתוקף של חוק נתוני האשראי החדש • החוק החדש אמור להיכנס לתוקף ב–12 באפריל • "המשך היישום מעיב ומסכן את עצם קיום הפרויקט ובעל השפעה מכרעת על יכולתם של נותני האשראי"

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

בצל הבחירות הקרבות ולקראת כניסתו לתוקף של חוק נתוני אשראי, הבנקים יוצאים בניסיון למנוע את כניסתו לתוקף של חוק נתוני אשראי, או לפחות להאריך את תוקפו של החוק "הישן", אחרת, הם מזהירים, "לא ניתן יהיה לעשות שימוש במידע שמתקבל במסגרת החוק לצורך שכלול המודלים לניהול סיכוני האשראי של נותני האשראי".

לידי "גלובס" הגיע מכתב של איגוד, ושמוען לשני השרים הרלוונטיים לחוק נתוני אשראי, שרת המשפטים איילת שקד ושר האוצ משה כחלון. במכתב קוראים באיגוד לאפשר מתן תקופת מעבר בין החוק הישן לחדש, כך שלמעשה שני החוקים ירוצו במקביל, או לחיופין לדחות את הכניסה לתוקף של חוק נתוני האשראי החדש. עוד נודע ל"גלובס" כי איגוד הבנקים, שהחל מהחודש הבא ינוהל על ידי אלון בכר, שלח מכתב בנושא זה גם לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון.

באיגוד הבנקים מציינים בפני השרים כי "חרף העובדה שמדובר בתקופת בחירות, אין כל מנוס מהתערבות מיידית ומפעולה נחרצת של הממשלה". נכון להיום, ב-12 באפריל אמור להיכנס לתוקף החוק החדש, שכבר היה אמור להיכנס לתוקף בנובמבר 2018, כשלפי החוק ניתנות שתי תקופות דחייה של חצי שנה. הראשונה כבר ניתנה, וכעת נותרה האפשרות לדחות את יישום החוק בחצי שנה נוספת.

החוק נתוני האשראי החדש נרחב הרבה יותר מהישן וכולל קבלת והעברת נתונים בין כל גופי האשראי וגופים מוסדיים, כאשר המשך תחולת החוק "הישן" דורשת ביצוע הליך חקיקה בכנסת, על אף פגרת הבחירות.

"בעיקרון הבנקים מוכנים", אומר היום גורם מעורה בנושא בהתייחס למידע שעובר למאגר, "אך כשהחוק החדש יחליף את הישן במלואו הבנקים יתקשו לבסס את המודלים שלהם, דבר אשר יפגע באמידת הסיכונים בלקוחות, וזה עלול להוביל לייקור הריביות", הוא מתריע. עוד מציינים באיגוד הבנקים כי המשך ההליך ללא שינויו עלול להוביל ל"פגיעה באופן תפקודם של נותני האשראי במשק וביכולתם לאמוד נכונה את סיכוני האשראי המערכתיים".

במסגרת המכתבים מתריע האיגוד מפני "חשש לפגיעה חמורה בשוק האשראי בשל קשיים ביישום חוק נתוני אשראי", כשלטענתו "המשך יישום פרויקט מאגר נתוני אשראי ללא תקופת מעבר, ובפרט לנוכח הפרשנות המשפטית החדשה בעניין יכולת השימוש בנתונים עבור המודלים לניהול סיכוני האשראי, מעיב ומסכן את עצם קיום הפרויקט ובעל השפעה מכרעת על יכולתם של נותני האשראי ובכללם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לבנות מערך של מודלים לניהול סיכוני אשראי תקפים. לפיכך, נדרשת התערבות מידית מצד הממשלה, בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בפרט".

עוד מציינים באיגוד כי "המשך ההיערכות לפרויקט במתווה הקיים, עלול להוביל, בנסיבות מסוימות להפרה אפשרית של הוראות הפיקוח על הבנקים" ושללא פתרון מהיר, "לא זו בלבד שמטרות הפרויקט לא תושגנה כלל אלא שלפחות בטווח הקצר, אנו סבורים כי עלול להיגרם נזק משמעותי הן לציבור והן לגופים הפיננסיים נותני האשראי במשק".

תהליך הקמת מאגר נתוני אשראי הוא פרויקט מורכב שמוביל בנק ישראל ונמשך כבר כמה שנים, כאשר הוא אמור לשפר את שקיפות מצב הלווים במשק המקומי, ולטייב את איכות הליך חיתום ודירוג האשראי בישראל, כך שישקף תמונה מלאה יותר על מצב הלווה.