מלצר נגד בנט: הסר את כל פרסומי "מתווה בנט" לצמצום כיתות הלימוד

יו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון חנן מלצר, הורה לנפתלי בנט להסיר מודעות קמפיין של משרד החינוך בנוגע למגמת צמצום הצפיפות בכיתות בתקופתו, וחייב את משרד החינוך ב-10 אלף שקל הוצאות • העותר נגד הקמפיין, עו"ד שחר בן מאיר, טען שהתשדיר כלל נתונים לא נכונים והתפארות, והמידע לא שיקף את השינויים בנושא הצפיפות בכיתות

נפתלי בנט / רויטרס
נפתלי בנט / רויטרס

יו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון חנן מלצר קיבל היום (א') את עתירתו של עו"ד שחר בן מאיר נגד שר החינוך נפתלי בנט, הורה לו להסיר מודעות קמפיין של משרד החינוך בנוגע למגמת צמצום הצפיפות בכיתות בתקופתו, וחייב את משרד החינוך ב-10 אלף שקל הוצאות.

מדובר בתשדיר שהופץ על ידי משרד החינוך, באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית במסגרת מסע פרסומי להביא לידיעת הציבור את דבר קיומן של תוכניות להפחתת הצפיפות בבתי הספר. סיסמת קמפיין הפרסום הממשלתית היתה "דברים זזים בחינוך". הקמפיין מומן מכספי משלם המסים, באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית והופץ כסרטון בכלי התקשורת, ב 4 שפות, שודר בתחנות רדיו, והועלה ברשתות במשך מספר שבועות.

עו"ד בן מאיר טען בפני ועדת הבחירות שהתשדיר כלל נתונים לא נכונים, היתה בו התפארות והמידע בתשדיר לא שיקף את השינויים האמיתיים בנושא הצפיפות בכיתות. הוא הציג בפני ועדת הבחירות עדות מומחה של ד"ר גיל גרטל.

בשל כך, טען בן מאיר כי התשדיר הוא תעמולת בחירות, המוגשת לציבור באמצעות מימון ציבורי, דבר האסור על פי חוק התעמולה (סעיף 2א).

בלשון התשדיר נאמר שמספר התלמידים פחת מ-40 ל-34 ואף ל 32 בערי פריפריה. "וזה 20 אחוזים למי שהחמיץ את השיעור על האחוזים… וגם הוספנו בגני הילדים בארץ סייעת שניה ועכשיו יש שלושה אנשי צוות בגנים… כי דברים זזים בחינוך".

במהלך הדיון בפני יו"ר ועדת הבחירות הציג גרטל נתונים על פיהם רוב הכיתות בישראל היו בנות 33-25 תלמידים בלבד."למעשה, על-פי חוות הדעת, כיתות לימוד בנות ארבעים תלמידים הן תופעה נדירה ביותר, ונכון לשנת 2014 (טרם כניסת המשיב 1 לתפקידו) רק בכרבע אחוז מכלל כיתות הלימוד בישראל למדו מספר זה של תלמידים. מכאן, שהאמירה כי: "לפעמים מגיעים ל-40 תלמידים בכיתה - 40!!" - היא מוטעית ומטעה את נמעני התשדיר בכך שהיא מעוררת בקרבם את הרושם כי תופעה זו רווחת" כתב מלצר בהחלטתו.

אולם במקביל לפרסום של לפ"מ, בנט אף העלה מידע בעמוד הפייסבוק האישי שלו בו כתב "הקטנתי גודל כיתות לראשונה מקום המדינה", דבר שהיה לא נכון.

משרד החינוך ובנט טענו בפני השופט מלצר שלא מדובר בתשדיר שעלה בתקופת בחירות, שהיזמה לתשדיר לא היתה פוליטית אלא אגף פרסום ויחסי ציבור של משרד החינוך, שהוא הוכן והופק ללא מעורבות של נבחרי ציבור וכי הוא נועד להדוף את השגות ההורים, שנשמעו באותה תקופה, וכונו: "מחאת הסרדינים". באשר למספר הילדים בכיתות, במשרד החינוך טענו שהמידע בתשדיר היה מדויק.

אגב, בתחילת הדיונים בנושא, בנט נהג לעשות שימוש בסיסמה "דברים זזים בחינוך" גם בחשבונות הטוויטר האישיים שלו, אך בעקבות הערות בדיון, הוא חדל מלעשות זאת. במקביל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר חידדה את ההנחיות בתקופת בחירות לפיהן יש להקפיד על אי-שימוש בסיסמאות ומונחים וסמלים המזוהים עם משרדי הממשלה , בפרסומים של המפלגות והמועמדים.

השופט מלצר קובע בהחלטתו, כי על נבחרי ציבור חל איסור לעשות שימוש במשאבי הציבור, כספיו של הציבור במטרה להגדיל את סיכוייהם להיבחר שנית. "שימוש בכספי ציבור הוא פריווילגיה, המוקנית רק למתמודדים בבחירות שמכהנים באותו המועד. שימוש בכספים אלה, שזמינים רק לחלק מהמתמודדים בבחירות פוגע בעיקרון השוויון" כתב מלצר.

עוד הוא מציין שהפסיקה קבעה הגדרה רחבה יחסית למונח ׳תעמולה׳, במיוחד לאיסור לבצע תעמולה תוך שימוש בנכסי הציבור. כאשר קובעים אם פרסום מסוים הוא תעמולה או לא בודקים את "מבחן הדומיננטיות", כלומר באשר למועד פרסום, יוזמת הפרסום, האם זה פרסום שגרתי או חד פעמי והאם התוכן של הפרסום מטעם משרד ממשלתי הוא "אמין, מדויק ומעודכן, נעדר פניות ומסרים פוליטיים ומבטא אך ורק את עמדת המשרד".

מלצר מציין ש"הכללתם של נתונים מגמתיים, שאינם מדויקים, מעידה על קלישות הערך האינפורמטיבי והשימושי שיש לציבור בפרסום מעין זה, ועל האפשרות כי תכליות אחרות, המונעות משיקולים תעמולתיים, עומדות מאחורי הפרסום". 

עוד הוא מציין: "מסקנתי היא כי הפרסום שבמוקד העתירה לא שיקף נאמנה ובמדויק את מצב צפיפות כיתות הלימוד בישראל… הפרסום הובא טרם גיבושו הסופי ואישורו לשידור - לעיון שר החינוך, מה שמלמד שלכאורה לא רק שיקולים מקצועיים עמדו בבסיסו".

לדברי מלצר, בתשדיר הפרסום הייתה הפניה לאתר משרד החינוך ובאתר היה קישור לתשדיר, ואולם באתר היה כבר זיהוי של השר הממונה עם היוזמה, שבמוקד התשדיר, ונאמר שם (למשל את דף הפייסבוק של מחוז תל-אביב במשרד החינוך),: " מתווה בנט להקטנת כיתות הלימוד. 34-32 תלמידים בלבד בכיתות היסודי".

לסיכום קובע יו"ר ועדת הבחירות מלצר "בהינתן אופיים התעמולתי של התשדיר ושל ההפניות, ומכוח העובדה כי הפקתם והפצתם נעשו מכספי ציבור ותוך שימוש בנכסי ציבור - מסקנתי היא כי התשדיר וההפניות היו בבחינת תעמולת בחירות אסורה".

הוא מסכם שעל משרד החינוך יאסר לפרסם את התשדירים, עליהם להסיר את החומרים הנוגעים לקמפיין הזה מאתר המשרד, ומעמודי הפיסבוק שלהם. יהיה עליהם להסיר את כל החומרים בהם נאמר "מתווה בנט" או "תכנית בנט" ובנוסף הוא פסק נגד משרד החינוך סך של 10 אלפים ש"ח הוצאות.