נתניהו ומקורביו לא בוחלים במהלומות כואבות, ישירות ואישיות

לראשונה, נתון נתניהו לחסדיהם של אחרים - היועמ"ש, פרקליט המדינה • הסיטואציה של להיות חשוד בפלילים היא קשה לכל אחד, והיא גורמת לנתניהו ולסובביו להקצין בתגובותיהם • פרשנות

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו/ צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו/ צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

ככל שהבחירות לכנסת הולכות וקרבות, וככל שטיוטת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מתגבשת - זירת הקרבות סביב תיקי ראש הממשלה מתחילה להתמלא בסימני זיעה. אם עד היום שמרו שני הגורמים המרכזיים, נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט, מרחק סביר זה מזה, ושלחו אחרים להילחם בשבילם, הרי שמעכשיו מדובר בקרב ישיר ביניהם.

מנדלבליט צפוי להודיע לפרקליטי נתניהו: ההחלטה על שימוע תתקבל לפני הבחירות

בראיון במוצ"ש לדנה וייס בחברת החדשות, התבטא מנדלבליט לראשונה על החקירות. מהלומת הנגד של נתניהו לא איחרה לבוא, עם תקיפה ישירה של היועמ"ש. "תוכנית כזאת שמשודרת ערב החלטה שהיועמ"ש אמור לקבל בענייני, מטרידה עוד יותר מהריאיון המביך של המפכ"ל רוני אלשיך בתוכנית 'עובדה', ערב פרסום המלצות המשטרה", אמר נתניהו. 

ההתקפות של נתניהו על מערכת אכיפת החוק, על היועמ"ש בפרט, פוגעות בהם ובמעמדם ומוטב היה שכל זה לא היה קורה. אבל נתניהו הוא לא רק ראש ממשלה, הוא גם חשוד בפלילים שנאבק על חייו. ובכובעו כחשוד, נתניהו הוא כבר לא האיש החזק, העוצמתי, שעל פיו יישק דבר. לראשונה בעשור האחרון הוא מתמודד עם מערכת שהיא חזקה ממנו. והוא נתון לחסדיהם של אחרים - היועמ"ש, פרקליט המדינה - שיקבעו את גורלו. הסיטואציה של להיות חשוד בפלילים קשה לכל אחד, ודאי לאדם במעמדו של נתניהו, והיא גורמת לו ולסובביו להקצין בתגובותיהם.

נכון להיום, נראה כי נתניהו מבין שאין סיכוי בעולם שהוא יצא מהסיפור הזה בשלום. הוא מבין שלכל הפחות מנדלבליט יזמנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי בגין שוחד בתיק 4000, ולזמנו לשימוע לפני העמדה לדין בגין מרמה והפרת אמונים בתיק 1000.

ההבנה הזאת גרמה לנתניהו להקדים את הבחירות. היא גורמת לו לנסות ולדחות את עיתוי הזימון לשימוע ויציאת חומרי החקירה לתקשורת עד לאחר אותן בחירות שהוקדמו. ההבנה הזאת גורמת לנתניהו ואנשיו לתקוף את הפרקליטות והתקשורת. וזו כנראה רק ההתחלה.

חקירת נתניהו היא חריגה במהותה, אבל עוצמת תגובותיו של ראש הממשלה אינה חריגה בהכרח. כשראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נחקר והועמד לדין בגין שחיתות, הוא ומקורביו לא היססו לתקוף בצורה בוטה את ראשי הפרקליטות ובעיקר את פרקליט המדינה דאז, עו"ד משה לדור. בהמשך, בזמן המשפט בתיק הולילנד אולמרט לא היסס ללכת רחוק יותר במאבק על חפותו - כזכור, אולמרט הורשע כי ניסה לשבש את מהלכי משפט הולילנד כשפנה לשולה זקן והניא אותה מלחתום על הסדר טיעון ולהעיד נגדו.