ביקום השלימה גיוס הון של 118 מיליון שקל: "החברה איתנה ובעלת נכס בסיס איכותי ביותר"

מחזיקי האג"ח של החברה-האם אינטרנט זהב, העומדת בפני הסדר חוב, יחליטו היום אם לתמוך בהחלטת הדירקטוריון שלא להשתתף בהנפקה • בעקבות ההנפקה מחזיקה כעת אינטרנט זהב בכ-52% ממניות ביקום לעומת כ-65% קודם לכן • הרוכשת הפוטנציאלית, קרן סרצ'לייט, מעוניינת בשליטה בביקום

מניית בי קומיוניקיישנס  (ביקום) נפלה היום (א') בפתיחת המסחר בבורסה בכ-11%, לאחר שהחברה השלימה אמש הנפקת מניות במחיר שנמוך ב-18.8% ממחיר הנעילה אתמול. ביקום, בעלת השליטה בקבוצת התקשורת בזק, הנפיקה למשקיעים מוסדיים כ-7.4 מיליון מניות במחיר של 16 שקל למניה, וגייסה סכום של כ-118 מיליון שקל. גופי החיתום של לידר, מגדל שוקי הון וברק קפיטל הובילו את ההנפקה.

בעקבות ההנפקה מסר מנכ"ל ביקום, עמי ברלב, כי "נוכח כמות הביקושים המשמעותית והפרמיה על מחיר הפתיחה במכרז אנו בהחלט שבעי רצון מתוצאות הגיוס. הגיוס יחזק משמעותית את תזרים המזומנים של החברה ויאפשר לה יתרות נזילות מספקות על פני מספר שנים תוך שימור והגנה על נכס הבסיס שלה. הגיוס יאפשר שירות חוב עד לנובמבר 2021 וזאת גם ללא הנחת דיבידנדים מבזק או מקורות אחרים נוספים. החברה איתנה ובעלת נכס בסיס איתן ואיכותי ביותר".

המספרים של הנפקת ביקום
 המספרים של הנפקת ביקום

היקף ההנפקה עשוי לגדול אם בעלת השליטה בביקום - אינטרנט זהב, העומדת בפני הסדר חוב - תחליט להשתתף גם היא בהנפקה באותו מחיר מניה. מכיוון שאינטרנט זהב עברה בפועל לידי מחזיקי האג"ח שלה, לאחר שהודיעה בשבוע שעבר על עצירת תשלומי אג"ח וכניסה למו"מ לקראת הסדר חוב, הרי שההחלטה האם להשתתף בהנפקת ביקום תתקבל על ידי מחזיקי האג"ח.

לצורך כך זומנו אסיפות של שתי סדרות האג"ח של אינטרנט זהב, בהן יצביעו המחזיקים האם להשתתף בהנפקה. למעשה, ההצבעה תהיה על השאלה האם לתמוך בהחלטת דירקטוריון אינטרנט זהב שלא להשתתף בהנפקה, או להתנגד לה. כלומר, למרות שדירקטוריון אינטרנט זהב החליט שלא להשתתף בהנפקה, ההחלטה הסופית נתונה בידי מחזיקי האג"ח, לאחר שיקבלו עדכון מהנהלת אינטרנט זהב. האסיפות לא יתקיימו בפועל, והמחזיקים יעבירו את הצבעותיהם עד הערב בשעה 22:00.

מבנה הפירמידה של קבוצת בזק
 מבנה הפירמידה של קבוצת בזק

עבור מחזיקי האג"ח, מדובר בהחלטה לא פשוטה: האם להשתמש ביתרות הנזילות שבקופת אינטרנט זהב עוד טרם גיבוש ההסדר, ובכך להגדיל את חובה הפיננסי אך לבצר את שליטתה בביקום לקראת המשך תהליך מכירת גרעין השליטה בבזק ; או שהחזקתם בנכס היחיד שלהם, מניות ביקום, תדולל.

בעקבות ההנפקה מחזיקה כעת אינטרנט זהב ב-51.9% ממניות ביקום לעומת 64.8% קודם לכן, אך שיעור זה יעלה אם מחזיקי האג"ח יחליטו להשתתף בהנפקה. נזכיר שבשבוע שעבר נכשל מכרז שערכה אינטרנט זהב למכירת מניות השליטה שהיא מחזיקה בביקום, אולם לאחר מכן חזרה אחת המתמודדות במכרז (הקרן הזרה סרצ'לייט) לתמונה - והיא מציעה כעת לרכוש את השליטה בביקום במחיר של 20 שקל למניה (ובסה"כ כ-390 מיליון שקל) - הצעה המשקפת תספורת של כרבע מחוב האג"ח של אינטרנט זהב, העומד על 730 מיליון שקל.

דילול חלקה הצפוי של אינטרנט זהב  בביקום לא צפוי להרתיע את הרוכשת הפוטנציאלית, משום שסרצ'לייט מעוניינת בשליטה בביקום ופחות מתמקדת בשיעור ההחזקה. עם זאת, לדילול יש משמעות מסוימת - לפי היתר השליטה בבזק, על אינטרנט זהב להחזיק מעל 50.01% בביקום, בעלת השליטה בבזק. אם קודם לכן היו לה כ-15% מהמניות מעל לנדרש בהיתר השליטה, הרי שכיום יש לה כ-2% בלבד.  

במכתב ששלח דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב, לנציגי מחזיקי האג"ח, הוא הסביר כי "דירקטוריון אינטרנט זהב סבור, בהתבסס, בין היתר, על חוות דעת כלכלית שקיבל, כי ההנפקה שמקדמת ביקום ראויה ונדרשת. זאת על רקע העובדה שגם ביקום סובלת, בדומה לאינטרנט זהב, מירידת ערך מניית בזק שגרמה לעלייה ביחסי המינוף של ביקום. כמו כן, העצירה הצפויה של דיבידנדים מבזק גרמה לפגיעה ביכולת שירות החוב של ביקום".

תורג'מן נימק את החלטת דירקטוריון אינטרנט זהב שלא להשתתף בהנפקה במספר סיבות: היכולת של ביקום להשלים את ההנפקה גם ללא אינטרנט זהב; העובדה שהחזקת אינטרנט זהב בביקום לא תדולל מתחת ל-50.01% ולא תפגע בהיתר השליטה בבזק; היכולת להגדיל את החזקתה בביקום בעתיד; ייעוץ כלכלי שקיבלה (מגיזה זינגר אבן) לפיו שימוש ביתרות הנזילות שלה ייחשב למהלך אקוויטי קודם להסדר החוב ועלול לסכן את נושיה; ובדיקות לא פורמליות שנערכו עם מספר מחזיקים משמעותיים באג"ח והעלו כי מרבית המחזיקים לא סבורים שעל החברה להשתתף בהנפקה. למרות כל זאת כתב תורג'מן כי "הדירקטוריון יהיה מוכן לפעול על מנת להשתתף בהנפקה האמורה ככל שמחזיקי האג"ח ידרשו זאת".

בשנה האחרונה נפלה מניית ביקום בכ-70% על רקע החולשה במניית בזק, שנובעת מהרעה בתוצאותיה וההערכה כי תעצור את חלוקת הדיבידנדים בשנתיים הקרובות (דיבידנדים שעליהם מסתמכים נושי הקונות העליונות בפירמידה - ביקום ואינטרנט זהב). כעת ינסו באינטרנט זהב למנף את ההנפקה של ביקום לקבלת מחיר גבוה יותר עבור השליטה בחברה-הבת, בעקבות החיזוק הצפוי ביציבותה הפיננסית.