תקדים: צירה דמוקרטית תומכת BDS בוועדת החוץ של בית הנבחרים

אילחאן עומאר - ילידת סומליה ואחת משתי המוסלמיות שנבחרו לראשונה לבית הנבחרים - קנתה לה שם בהתבטאויות ישראליות • הידועה שבהן: "ישראל הפנטה את העולם; מי ייתן שאללה יפקח עיני אנשים ויסייע להם לראות את מעשיה הזדוניים של ישראל" • הערכות: מינויה לא ישנה את המגמה הפרו-ישראלית של הוועדה, אך ייתן לה במה להתקפות נגד ישראל

אילחן עומאר / צילום: Reuters, Yuri Gripas
אילחן עומאר / צילום: Reuters, Yuri Gripas

אילחאן עומאר, אחת משתי הצירות הדמוקרטיות המוסלמיות שנבחרו - בפעם הראשונה - לבית הנבחרים, ושידועה בתמיכתה הנלהבת ב-BDS, תכהן בוועדת יחסי החוץ של הבית, מינוי מכובד שלא ניתן, בדרך-כלל, לצירים שאך זה נבחרו - כך החליטה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. הדמוקרטים נטלו לידיהם את השליטה בבית בעקבות ניצחונם בבחירות ב-2018.

מקורות בוושינגטון, המודעים לחשיבת ישראל בסוגיה זו, אמרו אמש ל"גלובס" כי מינוי עומאר לא ישנה את המגמה הפרו-ישראלית של הוועדה. יו"ר הוועדה, אליוט אנגל, הוא מחוקק עם רקורד פרו-ישראלי מושלם, וכמותו גם הצירים הדמוקרטים והרפובליקאים האחרים.

יחד עם זאת, המינוי ייתן לעומאר במה מכובדת להתקפות נגד ישראל וליזמות חקיקה אנטי-ישראליות, שלא יובילו לשום מקום, אך ימצבו את ישראל כמטרה של ביקורות חריפות בקונגרס. "אנחנו יכולים לצפות להרבה זיקוקין די-נור בוועדה, ואין כנראה שום דרך למנוע זאת", אמר אחד מהמקורות.

עומאר, ילידת סומליה, שמייצגת אזור בחירה במיניסוטה, ושמקפידה לחבוש חיג'אב בציבור, יחד עם רשידה טלאיב, ממישיגן, הפלסטינית הראשונה שכיהנה אי פעם כמחוקקת על גבעת הקפיטול, ממקדות תשומת לב ציבורית רבה שאי אפשר להסבירה רק במשקלן האלקטורלי.

רפובליקאים בבית הנבחרים מתחו ביקורת קשה על מינוי עומאר ופתחו בקמפיין לסלקה מהוועדה. "הייתי רוצה לדעת מה הניע את המנהיגים הדמוקרטים לקדם דמוקרטית תומכת BDS", אמר ראש סיעת המיעוט הרפובליקאי בבית הנבחרים, קווין מקארתי. "לאנטישמיות אין מקום בקונגרס ובוודאי לא בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים".

הצירה הרפובליקאית ליז צ'ייני אמרה כי מינויה של עומאר "מביש" ו"מצליף" הסיעה הרפובליקאית, סטיב סקאליס, הכריז שהדמוקרטים בבית הנבחרים "אימצו את האידיאולוגיה של עומר".

הציר הרפובליקאי בן זלדין, אחד משני היהודים בסיעה הרפובליקאית בבית, צייץ אמש: במקום שהדמוקרטים יתמכו בישראל ויילחמו ב-BDS ובאנטישמיות בקמפוסים של האוניברסיטאות ובמקומות אחרים, הם דווקא מקדמים אותם".

אך טד דויטש, דמוקרט מפלורידה ויו"ר ועדת המשנה למזה"ת שליד ועדת החוץ, נקט טון שונה: הוא בירך בסוף השבוע את כל החברים החדשים בוועדת החוץ ואמר: "הבה נמשיך לקדם באופן דו-מפלגתי את מאמצינו לקדם את הערכים האמריקאים ולהגן על זכויות האדם ברחבי תבל, להתייצב בנאמנות לצד בעלות בריתנו ונגד אויבינו".

עומר הרגיזה לא מעט אנשים בהתבטאות אנטישמית במהלך מבצע "עמוד ענן", ב-2012. בתגובה על ההתלקחות ההיא, צייצה עומאר: "ישראל הפנטה את העולם; מי ייתן שאללה יפקח עיני אנשים ויסייע להם לראות את מעשיה הזדוניים של ישראל".

בראיון ב-CNN בשבוע שעבר היא התבקשה לומר מה המסר שלה ליהודים אמריקאים שנפגעו מדבריה לפני שבע שנים. תשובתה: "זו ממש דרך מצערת להציג את הדברים כך. אני לא מבינה איך הדברים יכולים לפגוע ביהודים אמריקאים. דברי כוונו במדויק למה שמתרחש ברצועת עזה וברור שאני מדברת על הדרך שבה המשטר הישראלי התנהל באותה מלחמה".

זמן קצר לפני שעומר הושבעה כצירה, פתח שדרן נוצרי ימני, א. וו. ג'קסון, את אחד משידוריו בביקורת חריפה על כוונת ההנהגה הדמוקרטית של בית הנבחרים לבטל את האיסור על חבישת חיג'אב באולם המליאה של הבית. האיסור הזה נכנס לתוקף ב-1837, דורות רבים לפני שמישהו העלה על דעתו שמוסלמית תכהן בבית הנבחרים.

"בית הנבחרים ייראה כמו רפובליקה איסלמית", קבל הכומר בשידור. "...אנו מדינה (שמבוססת על עקרונות) יהודיים-נוצריים. אנו מדינה ששורשיה יוצאים מהנצרות - וזהו זה. מי שזה אינו מוצא חן בעיניו, שילך לחיות במקום אחר. פשוט מאוד. אל תנסו להפוך את ארצנו למשהו שדומה לרפובליקה איסלמית ואל תנסו לבסס את ארצנו על חוקי השריעה".

"העובדה שאנו בוחרים אנשים כאלה לקונגרס עוברת כל גבול", הוא המשיך. "אל תטעו. אני מאמין בחירות הדת. אני מאמין בחופש הדיבור. אבל אני לא אצביע בעד שום מוסלמי... האיום לאנושות אינו נובע מהאיסלם הרדיקלי. האיום לאנושות נובע מהאיסלם. נקודה".

תשובת אילחן עומאר לא איחרה לבוא: "אולם המליאה של הקונגרס ייראה עתה כמו אמריקה האמיתית. אתה, אדוני, פשוט תצטרך לזרום עם זה".