המשטרה הבטיחה צמצום צו איסור הפרסום בתיק אפי נוה. אז הבטיחה

בתחילת השבוע היה אמור להיערך דיון בערר שהגיש "גלובס" על ההחלטה שדחתה את הבקשה להסיר את צו איסור הפרסום על פרשת נוה, אך לאור טענת יאח"ה כי היא עתידה להתיר פרסומם של פרטים נוספים, נדחה הדיון ב-72 שעות • היום התברר כי יאח"ה עדיין עומדת על פרטי הצו, והדיון בעניין יתקיים מחר

עו"ד אפי נוה בדיון הארכת המעצר / צילום: רובי קסטרו - וואלה ניוז
עו"ד אפי נוה בדיון הארכת המעצר / צילום: רובי קסטרו - וואלה ניוז

ביום שבת האחרון, בשעת לילה מאוחרת, ביקשה היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה) מבית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט ציון קאפח) לדחות במספר ימים את הדיון שהיה אמור להיערך למחרת בבוקר בערר שהגיש "גלובס" להתרת צו איסור הפרסום שהוטל על פרשת אפי נוה.

על-מנת להצדיק את הדחייה המבוקשת, טענה יאח"ה כי במסגרת התקדמות החקירה, היא עתידה לצמצם עוד יותר את צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה בתוך 72 שעות ממועד הדיון המקורי. עוד טענה יאח"ה כי ייתכן שהדיון בערר שהגיש "גלובס" - באמצעות עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום ממשרד יורם מושקט ושות' - יתייתר נוכח הפרטים שיותרו על-ידה לפרסום.

אלא שהיום (ג') בשעות הצהריים לא חל שינוי, ויאח"ה ממשיכה לעמוד על פרטי הצו לאיסור פרסום. בנסיבות אלה צפוי להתקיים מחר (ד') בבוקר הדיון בערר שהגיש "גלובס", שקיומו נדחה, כאמור, במספר ימים לבקשת יאח"ה.

מפקד יאח"ה מגיש בעצמו

עו"ד אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין המתפטר, חשוד בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בנוגע לבחירת שופטים, כשאחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. המעשים המיוחסים לנוה נוגעים לחשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים וכן בקשר לניסיון, שלא צלח, להביא למינויו של שופט בית המשפט השלום כשופט מחוזי.

אמנם משנעצרו נוה וחשודים נוספים בפרשה, הותרו לפרסום חלק מפרטי הפרשה, ובראשם כי נוה הוא החשוד המרכזי בפרשה. עם זאת, גם היום ישנם פרטים רבים הנוגעים לפרשה, שעדיין אסורים לפרסום, ולדעת "גלובס" חשיפתם חשובה - הן על-מנת להגשים את האינטרס הציבורי שבחשיפת האמת, והן בשל העובדה שהותרת הצו על כנו מעודדת חרושת שמועות שבחלקן אינן נכונות.

התנהלות יוצאת דופן של יאח"ה הגבירה את חרושת השמועות. השמועות על "הפרשה המשפטית החמורה" - שהיום כבר ניתן לומר שעיקרה הוא חשד לעבירות על טוהר המידות בהליך בחירת שופטים מצידו של יו"ר הלשכה המתפטר, אפי נוה - החלו בסוף 2018. ב-1 בינואר 2019, בהודעת דוברות לאקונית של משטרת ישראל, נמסר כי הוטל צו איסור פרסום למשך 15 ימים "על חקירה המתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433".

מה שלא חשפה ההודעה האמורה, וניתן היה להבין רק מעיון בצו עצמו שהוציא תחת ידו שופט בית משפט השלום בנתניה, עמית פרייז, הוא שאת הבקשה למתן צו איסור הפרסום הגורף על פרטי הפרשה הגיש לא אחר מאשר מפקד יאח"ה בכבודו ובעצמו, נצ"מ יואב תלם. התייצבותו של תלם בבית המשפט בנתניה, בעוד שברוב-רובם של המקרים מגישה יאח"ה את בקשותיה בבית משפט השלום בראשון-לציון; והעובדה שמפקד היחידה היה זה שהציג בפני השופט פרייז את חומרי החקירה הרגישים בעניינו של נוה - הגבירו עוד יותר את חרושת השמועות בנוגע לפרשה.

לא לקח זמן רב עד שידעו כל כלי התקשורת, וכנראה שגם נוה עצמו, כי הוא החשוד המרכזי בפרשה שעליה הוטל צו איסור פרסום גורף. חרושת השמועות הלכה והתגברה, ולצידה גם החל לזרום לכלי התקשורת מידע מבוסס ואמין יותר החושף בחלקו את אותם חשדות שכעת הותר לפרסם.

"נוכח רגישות החקירה"

"גלובס" הגיש בקשה להסרת צו איסור הפרסום. עוד בטרם הגישה יאח"ה את תשובתה לבקשת "גלובס" להסרת הצו, הוחלט ביחידה להוציא את הטיפול בתיק מבית משפט השלום נתניה. ב-10 בינואר, חמישה ימים לפני מועד פקיעתו של הצו המקורי, הגישה יאח"ה בקשה להארכת הצו, הפעם כאמור בבית משפט השלום בתל-אביב. בית המשפט נעתר לבקשה, והורה על איסור פרסום גורף לפרשה עד ה-15 בפברואר.

"גלובס" המשיך במאבקו ומיהר להגיש בשנית בקשה דחופה להסרת הצו, שאליה התנגדה יאח"ה בנימוק אחד ויחיד, שלפיו אין להסיר את הצו "נוכח רגישות החקירה". השופט עלא מסארווה דחה את הבקשה של "גלובס", מבלי לקיים דיון בבקשה.

"גלובס" לא אמר נואש, וביום מעצרו של נוה, שכבר היה ברור כי הצו הפך מצו "איסור פרסום" ל"צו עידוד פרסום" (כדברי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בהקשר אחר) - הגיש ערר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על החלטת בית משפט השלום. "גלובס" סבר כי הצו במתכונתו הנוכחית אינו משרת את תכליתו ואולי אף מעודד את חרושת השמועות ועיסוקם של כלי התקשורת בפרשה, ובכך גורם נזק למי ששמם נקשר לפרשה על לא עוול בכפם. גם העובדה שנימוקי המשטרה נכתבו על פני שורה אחת בלבד, עודדה את הגשת הערר.

שופט המחוזי בתל-אביב, ציון קאפח, הורה לקיים דיון דחוף בערר, אך זה כאמור נדחה לאור הודעת המשטרה כי בכוונתה לצמצם את תחולת צו איסור הפרסום. 

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשה, ובהם גם אפי נוה, הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.