האם כיפופי הידיים בין השר כחלון לחיים גבריאלי העלימו את החמאה מהמדפים

להערכת מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר והחלב, היעלמות החמאה מהמדפים קשורה לבג"ץ נגד שר האוצר כחלון שהגישה תנובה בקיץ האחרון • כך או כך, מסתמן כי כיפופי הידיים בין תנובה לשר האוצר קרבים לקיצם • ל"גלובס" נודע כי גורמים במשרד המשפטים פנו לגורמים באוצר בנוגע לבג"ץ תנובה עם מסר ברור: למדינה ברור היום שאין מתווה שיסדיר את משק החלב ויאפשר להתייחס לעתירה בנוגע לייקור מוצרי החלב המפוקחים

חמאה של תנובה / מתוך צילום של שלומי יוסף
חמאה של תנובה / מתוך צילום של שלומי יוסף

החלב הטרי, הגבינה הצהובה, החמאה והגבינה הלבנה הם מוצרי החלב הבסיסיים הנמצאים כמעט בכל מקרר בישראל ומהווים היסטורית חלק משמעותי מצריכת החלב המקומית. מאז קום המדינה הפך חלק משמעותי מהם למוצרים בפיקוח. משמעות הדבר היא שהמדינה היא זו שמכתיבה ליצרניות החלב באיזה מחיר למכור אותם לרשתות, ולרשתות באיזה מחיר למכור אותם לצרכנים. מי ששולטת בשוק החלב, עם 50% מהמכירות הכספיות, היא תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, והיא גם השחקנית השלטת בקטגוריות מוצרי החלב שבפיקוח.

בשבועות האחרונים משהו השתנה: חלק מהמוצרים הללו החלו להיעלם מהמדפים. כבר יותר משבועיים שקיים מחסור חמור בחמאה ברשתות השיווק, ובשבוע האחרון חשפנו כאן כי גם במשרד החקלאות ומועצת החלב מוטרדים מהמחסור הזה. האחרונים ביקשו לבחון אכיפת פיקוח מחירים גם על מוצרים מיובאים, דבר שלא היה קיים עד כה, כיוון שנעשה בלתי אפשרי למצוא על המדף חמאה מפוקחת, וחלק מהיבואניות מוכרות מוצרים יקרים יותר (חלקם בהרכב שונה מעט).

המחסור הבולט ביותר, שבו כבר עסקנו, הוא המחסור בחמאה מפוקחת. בשבוע שעבר חשפנו כאן כי נתח השוק של תנובה בקטגוריית החמאה קרס בכמעט 20 נקודות: בתוך כשבועיים צנחה תנובה מנתח שוק של כ-70%, לכ-52%. שחקנית נוספת בקטגוריות האלה היא טרה שבבעלות החברה המרכזית. גם טרה, שב-2018 החזיקה בנתח שוק של 3.5% משוק החמאה, צמצמה את האספקה שלה עד לכדי כמויות זעירות של ייצור חמאה בחודשים האחרונים.

במקביל, גם הגבינה הצהובה הארוזה של תנובה שנמכרת על המדף (במחיר לא מפוקח) החלה להיעלם. לפני שבוע פרסמנו כאן כי גורמים בתנובה גורסים כי ישנו מחסור כללי בשומן חלב, וכי "רפתנים הקטינו את מספר הפרות ובהתאם גם את החלב שהם מייצרים". מנגד, גורמים ששוחחנו עימם טענו כי לתנובה יש אינטרס לתעל את שומן החלב שמשמש לייצור חמאה מפוקחת, למוצרים אחרים, יקרים יותר, שעליהם הרווחיות שלה גבוהה יותר. בתנובה דחו את הטענה הזו, ועל כן ביקשנו לבדוק את הסוגיה הזו עם מי שעומד בראש התאחדות מגדלי הבקר לייצור חלב, מנכ"ל ההתאחדות, אביתר דותן.

בניגוד לתנובה, דותן סבור כי היעלמות החמאה מהמדפים קשורה באופן ישיר לסוגיה אחרת: בג"ץ נגד שר האוצר משה כחלון שהגישה תנובה בקיץ האחרון. בבג"ץ יצאה תנובה נגד סירובו של שר האוצר לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח ממשלתי, בהם גבינה צהובה, חלב טרי וחמאה. הסירוב הזה נעשה על אף המלצה של ועדת המחירים, ועדה מקצועית משותפת למשרד האוצר והחקלאות, לייקר את מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4%. מנכ"ל תנובה, אייל מליס, טען לפני מספר חודשים כי עד סוף השנה היקף הנזק שייגרם למחלבה יסתכם בכ-200 מיליון שקל. מאז ועדת המחירים פרסמה המלצה נוספת, שלפיה שיעור ההתייקרות עלול לקפוץ עוד יותר.

לשאלה האם המחסור בחמאה מפוקחת, או בגבינה צהובה, נובע ממחסור בחלב גולמי אומר ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב: "אני דוחה על הסף את הטענה הזו. אספקת החלב היא בדיוק לפי התכנון המרכזי בלי שום חוסרים". לדבריו, "חוסר בחמאה הוא באחריות בלעדית של המחלבות ונעשה על-פי הוויסות הפנימי שלהם למוצריהן".

לשאלה האם בג"ץ תנובה משפיע על החלטות מסוג זה, השיב דותן: "להערכתנו יש קשר ישיר לכך". הוא טוען כי מדובר בצעד מיותר, שכן "עדכון המחירים עומד להתבצע. כל המשבר המלאכותי הזה יפגע בענף קשה בעתיד הבינוני".

כך או כך, מסתמן כי כיפופי הידיים בין תנובה, שבראשות חיים גבריאלי, לבין שר האוצר קרבים לקיצם, ולפני מספר ימים דיווחנו על בשורות שעשויות לשמח את תנובה: ל"גלובס" נודע כי גורמים במשרד המשפטים פנו לגורמים באגף התקציבים באוצר בנוגע לבג"ץ תנובה עם מסר ברור: לא צריך להגיע עד הדיון בסוף פברואר, למדינה ברור היום שאין מתווה שיסדיר את משק החלב ויאפשר למדינה להתייחס לעתירה בנוגע לייקור מוצרי החלב המפוקחים. גורם מעורה אומר בשיחה עם "גלובס" כי במשרד המשפטים קראו לאוצר לשכנע את השר משה כחלון לחתום על עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים במיידי ולפני הדיון הצפוי בבג"ץ.

המשמעות של מהלך כזה, אם יצא לפועל, הוא ששר האוצר כחלון יידרש לחתום על עליית מחירים שהוא מתנגד לה לאורך כל השנה האחרונה. בהקשר זה אף אמר כחלון: "קשה לי נפשית לייקר את החלב". המסר ממשרד המשפטים הועבר לנציגי האוצר באגף התקציבים שעבדו מול המשרד לקראת הגשת תשובת המדינה לעתירה של תנובה שדיון בעניינה נקבע לעוד חודש.

כך או כך, נראה כי גם אם מוצרי החלב המפוקחים יחזרו למדפים בקרוב, ובראשם החמאה, כנראה שבקרוב שנצטרך לשלם עליהם יותר.

מתנובה נמסר בתגובה: "בתור המחלבה הגדולה בישראל, אנו קודם דואגים לאספקתם של המוצרים המפוקחים. רמיזותיו של אביתר דותן בנוגע לקשר כלשהו להליך הבג"ץ מופרכות ואינן קשורות לנתונים האמיתיים שנגישים לכולם. תנובה עובדת במלוא כושר הייצור כדי לספק את דרישות השוק. ב-2018 הגדילה תנובה ב-28% את אספקת החמאה בגלל גידול בביקוש ובגלל כיסוי על מחסור בחמאה מפוקחת של חברות אחרות, שצמצמו נוכחותן בשוק. בנוסף, בשל הקטנת אספקת חלב גולמי אל מול המתוכנן ברבעון הרביעי, לא התקבל די שומן לבנות מחדש את מלאי החמאה, ובתחילת השנה תנובה נאלצה להוציא את אחת המכונות לטיפול שגרתי, ועל כך נוצר מחסור זמני מתחילת 2019.

"לא קיים כל מחסור בגבינה צהובה הנמכרת במחיר מפוקח במעדניות. העמק בפרוסות באריזות פלסטיק על המדף נמצא בחוסר חלקי בשל תקלה באחת המכונות, שכבר תוקנה. יש אספקה מלאה של כל שאר מוצרי המדף של תנובה".