טראמפ נכנע והודיע על עסקה להפסקה "זמנית" של השבתת הממשל

העסקה אינה כוללת תקצוב לחומה שטראמפ דורש • מיליוני עובדי מדינה וקבלנים הושבתו מעבודה ולא קיבלו שכר • ברקע: סימנים לקריסת מערכות במערכת התעופה האזרחית; מטוסים הוסטו מלה-גוארדיה בניו-יורק כי פקחי אויר לא הופיעו לעבודה • ראש FBI : אני רותח מזעם על ההשבתה

דונלד טראמפ / צילום: Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: Kevin Lamarque

דונלד טראמפ נכנע. במסיבת עיתונאים בבית הלבן, הערב (ו'), הודיע נשיא ארה"ב על עסקה להפסקה "זמנית" של השבתת הממשל. העסקה אינה כולל תקצוב לבניית החומה לאורך הגבול עם מקסיקו - העילה להשבתה.

העסקה הושגה אחרי 35 ימי השבתה שבהם הובטלו מאונס (או נאנסו לעבוד ללא שכר) 800 אלף עובדי מדינה, שלא מעטים מהם הגיעו עד פת לחם. מלבדם הושבתו גם כמיליון קבלנים ועובדי קבלן. לפי אומדנים, גולחה מחצית האחוז מהצמיחה בינואר בגלל ההשבתה.

העסקה נשענת למעשה על דרישת המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס: להפסיק את ההשבתה לפרק זמן קצוב, שבמהלכו ידון הקונגרס על ביטחון הגבולות. טראמפ אמר, כי הממשל יתוקצב עד 15 בפברואר - שלושה שבועות - ועד לתאריך זה הוא מצפה לחבילת חקיקה על ביטחון הגבול, שתישען על "ועדה" של מומחים, גוף שמהותו לא הובררה.

בעסקה אין תקציב לחומה - תבוסה קשה לטראמפ - והוא הזהיר, בסוף נאומו, כי אם לא יקבל "עסקה הוגנת" הוא ישבית את הממשל שוב או ישתמש באמצעים אחרים שהחוק מעמיד לרשותו - כנראה רמז להכרזה על מצב חירום בגבול, מהלך שיאפשר לו להשתמש בתקציבים קיימים להקמת החומה.

בנסיגה משמעותית מעמדתו הקודמת הכריז טראמפ, כי אין צורך ב"חומת בטון מים אל ים" - הוא דיבר על כך בעצרות הבחירות שלו. במקום זאת, הוא מקווה שיוקמו מחסומים של עמודי פלדה, שאפשר לראות דרכם, מחסומים עתירי טכנולוגיות, לרבות רחפנים. רוב נאומו של טראמפ היה הפצרה לקונגרס - תנו לי תקציב לחומה כשלהי מפני שהיא חיונית לביטחון. טראמפ התרפק שוב על הדוגמה הישראלית, כפי שעשה פעמים רבת בעבר: "הנה, ישראל בנתה חומה והיא יעילה ב-99.9%". הוא לא הסביר מה מקור המידע הזה.

הנאום הזה הוא התקפלות שנייה של טראמפ. הוא חזר בו מדרישתו לשאת את הנאום על מצב האומה בבית-הנבחרים בעקבות הסירוב של יו"ר הבית, ננסי פלוסי. ועתה הוא חוזר בו מההבטחה המרכזית של מסע הבחירות שלו - להקים חומת בטון. ויתור זה עלול להכעיס את ה"בייס" של טראמפ ואין ספק שנשמע בקרוב תגובות של פרשני הימין הקיצוני.

טראמפ נאלץ להתקפל בעקבות הצטברות של אירועים שמאיימים לא רק על המערכת הכלכלית אלא גם על עצם נשיאותו של טראמפ.

● נמל התעופה לה-גווארדיה הושבת היום לכמה שעות בגלל מחסור בפקחי טיסה. פקחים רבים הודיעו שלא יוכלו להגיע לעבודה ועשרות מטוסים שעמדו לנחות בלה-גווארדיה הופנו לנמלי-תעופה אחרים. האיגוד המקצועי של פקחי הטיסה הביע הערב חשש מערעור בטיחות הטיסות האזרחיות בארה"ב בגלל הלחץ הגובר על פקחי הטיסה שעדיין מופיעים לעבודה. בנמלי-תעופה רבים נסגרו עמדות בידוק בגלל מחסור באנשי ביטחון שמבצעים את הבידוקים.

● ראש FBI, כריסטופר ריי, מתח הערב ביקורת עקיפה על נשיא ארה"ב - מהלך נדיר בוושינגטון - בגין השבתת הממשל. הוא אמר, כי זה צעד שלא יאומן, צעד בלתי הוגן שמעיד על קוצר ראות. במסר לרבבות עובדי FBI אמר ריי: "אני מלא זעם עתה כפי שלא הייתי מזה זמן רב, ואני אחד שקשה להרגיז אותו". הוא ציין, כי הנהגת FBI אינה צריכה להיות מעורבת במאבקים פוליטיים, אך הודה שבכירים רבים בארגון פועלים מאחורי הקלעים למען העובדים.

● מרד במס הכנסה: יותר מ-14 אלף עובדי מס הכנסה, שהוגדרו כחיוניים והצטוו לחזור לעבודה - ללא שכר - לא הופיעו לעבודה ופגעו ביכולת הממשל לצמצם את נזקי ההשבתה. ירידות חדות בשיער התמיכה בטראמפ בסקרים עדכניים.