ההצעה שקיבל מוטי יוגב: תהיה מספר 2 של סמוטריץ'

לאחר העזיבה של נפתלי בנט ואיילת שקד, הערב יוחלט כיצד יבחר יו"ר הבית היהודי • ל"גלובס" נודע כי אחד מהרבנים המובילים של האיחוד הלאומי פנה אל יוגב והציע לו לעבור לאיחוד הלאומי ולהיות מספר 2 של בצלאל סמוטריץ' • "מאז ומעולם הבית הפוליטי היחידי שלי היה המפד"ל וכיום הבית היהודי, ולא שום מסגרת אחרת"

מוטי יוגב / צילום: אורי וייל
מוטי יוגב / צילום: אורי וייל

מרכז מפלגת הבית היהודי יכריע הערב (א) בשאלה כיצד ייבחרו ראש המפלגה והמועמדים האחרים לכנסת, לאחר העזיבה של שני מנהיגיה, נפתלי בנט ואיילת שקד, ובצל ניסיונות השתלטות של האיחוד הלאומי על המפלגה. ל"גלובס" נודע כי אחד מהרבנים המובילים של האיחוד הלאומי פנה אל חבר הכנסת מוטי יוגב, הח"כ הבולט כיום בבית היהודי, והציע לו לעבור לאיחוד הלאומי ולהיות מספר 2 של בצלאל סמוטריץ'.

ההצעה כללה גם מקום נוסף בחמישייה הראשונה של האיחוד, לאישיות מהבית היהודי שתעבור עם יוגב, לפי בחירתו. יוגב סירב, ולנו הוא אמר כי "מאז ומעולם הבית הפוליטי היחידי שלי היה המפד"ל וכיום הבית היהודי, ולא שום מסגרת אחרת. דגלי הציונות הדתית, בראשם דגל עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל - ובסדר הזה - הם דגלי הבית היהודי ולאורם אשתדל ככל יכולתי להמשיך ולפעול למען עם ישראל והציונות הדתית, דרך הבית הפוליטי המרכזי של הציונות הדתית, הבית היהודי". הצעד הזה הוא ביטוי מובהק של ניסיון ההשתלטות של האיחוד הלאומי על הבית היהודי, מתוך כוונה להפוך למפלגה המובילה של הציונות הדתית.

ובינתיים, בתוך הבית היהודי מעריכים כי הפעם תאושר הצעת המזכירות להעביר את בחירת יו"ר המפלגה למועצה שתמונה על ידי מזכירות המפלגה, ואשר הרכבה יאושר על ידי המרכז. בהצעה נאמר במפורש כי היו"ר המוצע יכול לבוא גם מחוץ לשורות המפלגה. שאר חברי הרשימה יבחרו לפי ההצעה בפריימריז במרכז, שיתקיימו ב-4 בפברואר. לנשים אגב הבטחת ייצוג באחד משלושת המקומות הראשונים ברשימה.

הנימוק הרשמי להצעה הוא היעדר היכולת התקציבית לממן פריימריז מלאים של כל חברי המפלגה, וקוצר הזמן עד למועד הגשת הרשימות האחרון. הנימוק המעשי יותר, מתן אפשרות למציאת אישיות בולטת ואטרקטיבית מחוץ למפלגה כדי שתעמוד בראשה ותסייע לצלוח את המשבר הנוכחי ולמנוע קריסה. בין השמות שהוזכרו כמועמדים: עודד רביבי ראש מועצת אפרת וחבר הליכוד, אלון דוידי ראש עיריית שדרות, ואלי אסקוזידו ראש המועצה האזורית נחל שורק.

כדי להבטיח את אישור הצעת המזכירות לבחירת היו"ר על ידי מועצה מצומצמת, יובא ראשית להצבעה תיקון לחוקת המפלגה המאפשר שינוי מהותי כזה ברוב רגיל ולא ברוב של 65% מהחברים. בהצבעה הקודמת על ההצעה לפני עשרה ימים היא לא אושרה לאחר שהושג רוב של 61% בלבד.

מאבק נוסף בבית היהודי מתרחש מאחורי הקלעים ומסמל חילופי דורות של הרבנים המובילים. הרב חיים דרוקמן הוא עדיין הדמות הנערצת אבל רבנים אחרים שנחשבו מובילים כמו דוב ליאור ואחרים מתרחקים מעמדות ההשפעה. את מקומם תופסים רבנים ובהם אלי סדן, חתן פרס ישראל וראש ישיבת ההסדר בעלי, הרב דוד פנדל מישיבת ההסדר בשדרות ועוד.

אם יצליח ומזכירות המפלגה והמנכ"ל ניב אורבך להביא לרגיעה במאבקים הפנימיים ולייצר רשימה אטרקטיבית, עמדת המיקוח שלהם מול סמוטריץ' האיחוד הלאומי תהיה חזקה יותר, ותשפיע על זהותו של מי שיעמוד בראש הרשימה המשותפת.

האיחוד הלאומי מסרו בתגובה כי "רשימת האיחוד הלאומי נבחרה לפני כשבועיים במוסדות המפלגה. אנחנו שמחים וגאים ברשימה המגוונת והחזקה שנבחרה. אנחנו מקווים שמפלגת הבית היהודי תסיים את ההתארגנות ויחד נצא לדרך חדשה לחיזוק מפלגת הציונות הדתית."