מנכ"ל משרד האוצר אמור להכיר את מדד מחירי הדיור, לא?

תוכנית "מחיר למשתכן", תוכנית הדגל של שר האוצר לתחום הדיור, משוקללת גם היא במדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה • אז למה מנכ"ל האוצר ואיש סודו של כחלון, שי באב"ד, טוען שהיא לא? • המשרוקית של גלובס

שי באבד / צילום: תמר מצפי
שי באבד / צילום: תמר מצפי

אחרי שנים בהם מחירי הדירות זינקו, מדד המחירים ל-2018 שחרר אנחת רווחה גדולה בקרב אנשי האוצר. לראשונה זה שנים, המדד הראה על ירידה שנתית של 2.3%. בראיון לאולפן Ynet, התייחס מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, לגורמים שונים שתורמים, לטענתו, לירידה. בין היתר ציין באב"ד את פרויקט 'מחיר למשתכן'. "הוקמה תכנית מחיר למשתכן, שלא נותנת פתרון לאלף או אלפיים או חמשת אלפים יחידות דיור, אלא כבר 60 אלף יחידות דיור", אמר באב"ד, והוסיף שהן לא נכללות במדד, "כי הלמ"ס לא משקלל את המחירים של מחיר למשתכן".

אבל באב"ד טועה, גם יחידות של מחיר למשתכן משוכללות במדד. בפברואר 2018 פרסמה הלמ"ס הסבר מעודכן על אופן חישוב המדד, המתלווה מאז לכל פרסום חדש של המדד, ובו נכתב כי "במדד מחירי דירות כלולים כל העסקאות, למעט דירות אשר נבנו בבנייה עצמית, עסקאות שנעשו באמצעות קבוצות רכישה, עסקאות מחברות ציבוריות ודירות ללא שווי שוק". לפי אותו המסמך, גם עסקאות בהן נמכרות דירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן משוקללות במדד הכללי. במסמך מצוין כי "החל מתחילת שנת 2016 יצאה תכנית 'מחיר למשתכן' אל הפועל, וכתוצאה מכך דווחו ללמ"ס עסקאות שבוצעו במסגרת תכנית זו".

כבר במאי 2018, בתכנית "צבע הכסף" ב"כאן ב'", השמיע באב"ד את הטענה הזו. "כל הירידות מחירים שאתה רואה זה ללא השקלול של מדד מחיר למשתכן", אמר. באב"ד אף טען כי אם התוכנית הייתה משוקללת במדד, היינו רואים ירידות משמעותיות יותר במחירי הדיור.

בשורה התחתונה: אמירתו אינה נכונה. קשה לומר אם באב"ד מכיר לעומק את הרכב המדד, אבל אנשי משרדו לבטח מכירים. בתגובה לבדיקה קודמת של המשרוקית של גלובס ממאי 2018, הבהיר גם משרד האוצר שדירות מחיר למשתכן משוקללות במדד מחירי הדירות באופן יחסי לשיעורן מכל עסקאות הדירות.

● מנכ"ל האוצר ביקש להבהיר לאחר פרסום האייטם כי באמירה לפיה מדד הלמ"ס לא משקלל את מחיר למשתכן, התכוון לומר כי השקלול של דירות אלה במדד המחירים אפסי ולכן הן אינןן משפיעות עליו.