קרנות הנאמנות שבהוסטינג המובילים של 2017 פדו בענק ב-2018; פורטה ויצירה גייסו בניגוד למגמה

בשנה החולפת פדו גופי הקרנות שבהוסטינג סך מצרפי של כמעט 3 מיליארד שקל, כשבדצמבר לבדו נפדו כ-864 מיליון שקל • רק גוף הוסטינג אחד מנהל מעל מיליארד שקל של נכסים - אזימוט - והוא גם ספג את הפדיונות הכבדים ביותר: מעל מיליארד שקל • למרות התאוששות השווקים מתחילת 2019, נרשמים פדיונות ניכרים בענף גם בתקופה זו

חגי בדש / צילום ארכיון: איל יצהר
חגי בדש / צילום ארכיון: איל יצהר

2018 הייתה שנה שלילית עבור רוב הגופים בשוק קרנות הנאמנות, שבסיומה היו "רק" תשעה גופי ענק שמנהלים סכום דו ספרתי של מיליארדי שקלים בתחום זה. בין תשעת הגופים הגדולים ביותר בשוק קרנות הנאמנות יש שני גופים שנבדלים מאחרים: ילין לפידות ומור. שני אלו שונים מהמתחרים הגדולים בכך שעשו בשנים הלא רחוקות מהלך של מעבר ממנהלי השקעות בקרנות נאמנות שמקבלות שירותי הוסטינג מחברות ניהול קרנות גדולות מהן, למנהלים עצמאיים של קרנות, והיום הם השחקנים הרביעי והשביעי בגודלם בשוק זה, בהתאמה.

ב-2018, גופי הנאמנות שבהוסטינג פדו סך מצרפי של כמעט 3 מיליארד שקל, כשבדצמבר האדום לבדו נפדו כ-864 מיליון שקל על ידם. כך עולה מתונים של חברת דירוג קרנות הנאמנות הבינלאומית Morningstar, ששירותיה בישראל מופצים על-ידי חברת IFO שבהובלת גדעון בוק, אשר הגיעו לידי "גלובס".

ניהול בהוסטינג הוא ניהול השקעות בקרנות שמתופעלות ומנוהלות מבחינה רגולטורית באמצעות חברת ניהול קרנות נאמנות בעלת רישיון מרשות ני"ע, בתמורה לחלק מדמי הניהול. מי שמנהל את הקרן שבהוסטינג הוא מנהל ההשקעות החיצוני והקטן, ומי שאחראי על הקרן הוא חברת הניהול. ההתקשרות לניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות שונות - בין היתר מנגנון תפעולי, דירקטוריון והוצאות ביקורת. יש כמה עשרות בודדות של גופים שכאלה, אשר מנהלים את ההשקעות בקרנות שמנוהלות באמצעות ארבע חברות ניהול - מיטב דש, איילון, אלומות ומודלים (גם הראל פיא החלה לתת שירותי הוסטינג, לקרן שעדיין בהיקף זניח).

בסך כל, על פי נתוני מורנינגסטאר, היו בישראל 1,522 קרנות נאמנות נכון לסוף 2018, מהן 132 המנוהלות על ידי הגופים שמסתייעים בשירותי הוסטינג.

השחקן העצמאי הכי קטן בשוק זה הוא אילים, שניהל בסוף 2018 קרנות בשווי של 1,224 מיליון שקל, רק 6 מיליון שקל יותר ממנהל ההשקעות בהוסטינג הגדול בשוק - אזימוט, שבהובלת אורנן סולומון, נמרוד פינקו, שלומי אוזמו, חניאל כהן וזיו שמש, שבעבר היה במנורה מבטחים פיננסים ובפסגות. אזימוט אמנם השחקן ה-20 בגודלו בכל שוק קרנות הנאמנות בסוף 2018, אבל השנה החולפת הייתה קשה עבורו. בית ההשקעות החל את 2018 עם נכסי קרנות נאמנות של יותר מ-2.3 מיליארד שקל, כשבמהלך השנה הוא פדה לבדו יותר ממיליארד שקל. היקף פדיונות זה אומר שאזימוט הוא הגוף השמיני בהיקף הפדיונות השנתי במונחים שקליים, וזאת לפני גופים שגדולים ממנו בהרבה.

שוק קרנות הנאמנות שבהוסטינג: המובילים ב-2017 פדו בגדול ב-2018
 שוק קרנות הנאמנות שבהוסטינג: המובילים ב-2017 פדו בגדול ב-2018

דבר זה ממחיש את הקושי הניכר ב-2018 באזימוט וגם בגופים אניגמה, כיוון ואחרים. כך, בסוף 2017 היו בשוק מנהלי הקרנות בהוסטינג עוד שני גופים שניהלו מעל מיליארד שקל כל אחד, ועוד אחד שנשק לרף זה, "כוון" של בני מוזס הוותיק (שניהל בסוף 2017 1.7 מיליארד שקל), "אקסיומה" של אבי קורז ויאיר אלק (1 מיליארד שקל) ו"אושן" שבהובלת יניב אהרון, מעין אמסלם ודן ברקאי (0.95 מיליארד שקל). נכון לסוף 2018 גופים אלה מנהלים 989 מיליון שקל, 753 מיליון שקל ו-592 מיליון שקל, בהתאמה, כשברומטר הצליח להשתחל ביניהם עם נכסים שהסתכמו ב-665 מיליון שקל, הודות לפדיונות מתונים בהרבה מאלה שרשמו מתחריו האמורים.

אגב, אחד מגופי ההוסטינג הגדולים נכון לסוף 2017, תלתן, עשה בשנה החולפת מהלך הפוך לזה שעשו ילין לפידות, וגם פורסט, כשהפכו לחברות קרנות נאמנות "מלאות", כשמסר את פעילותו בתחום למי שנתן לו שירותי הוסטינג: בית ההשקעות אלומות. נכון לסוף 2017 נוהלו בקרנות תלתן כ-913 מיליון שקל, לאחר שעשו קפיצה אדירה לעומת היקף קרנות של "רק" 157 מיליון שקל שהיה להם בסוף 2016.

שנה רוויה לבדש: המשיך לגייס וחבר לורמוס

מנגד, יש גם מי שחוו שנה טובה בגיוסים ב-2018 בקרב גופי הנאמנות שבהוסטינג. אלה הם בתי ההשקעות פורטה שהקים חגי בדש, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, ושיחד עם סמנכ"ל ההשקעות שלו, אבישי הרצנו, גייסו לקרנות שלהם 147 מיליון שקל, וכן יצירה בית השקעות, שגייס 148 מיליון שקל בשנה שעברה. גיוסים אלה ממצבים את שני הגופים הללו במקומות 9-10 בשוק קרנות הנאמנות כולו, במונחי גיוסים בהיקפים שקליים בשנה החולפת.

על רקע הגיוס הניכר ביחס לגודלו, ולאחר שאת 2017 סיים עם קצת יותר מ-40 מיליון שקל בקרנות שלו, יצירה כבר ניהל בסוף 2018 קרנות בהיקף 183 מיליון שקל. היקף נכסים זה הביא את יצירה - שבניהול המנכ"ל אילן ארד קשת ובראשות היו"ר גיא ניסנסון - להיות גוף קרנות הנאמנות בהוסטינג ה-12 בגודלו בשוק. לצדו, פורטה של בדש חווה בשנה שחלפה שינוי ניכר כשבספטמבר האחרון הוא הכניס כשותפים בבית ההשקעות את חברת הניהול של קרנות הגידור נוקד, שבהובלת חבריו מפסגות - רועי ורמוס ושלומי ברכה. ככל הידוע, בשקלול ניהול התיקים פורטה ניהל בסוף 2018 כבר כחצי מיליארד שקל.

פורטה הוקם באוגוסט 2017 ובסוף אותה שנה הוא היה הגוף ה-15 בשוק הגופים שמנהלים קרנות נאמנות באמצעות שירותי הוסטינג. בסוף 2018 הוא כבר ה-6, מה שאומר שפורטה הינו שחקן קרנות הנאמנות ה-25 בשוק כולו.

את העשירייה הראשונה של מנהלי קרנות הנאמנות שבהוסטינג סוגרים, בסדר יורד, אניגמה, קבין, דיאמונד וכרמים שוקי הון. בית ההשקעות טופ אלפא נושק לעשירייה, כשהוא מנהל 209 מיליון שקל.

ומה קורה בשוק אחרי ש-2018 הסתיימה? בבית ההשקעות מיטב דש פרסמו השבוע כי "התעשייה האקטיבית המסורתית, ללא קרנות כספיות" פדתה מתחילת 2019 ועד ה-23 בינואר סך של 1.55 מיליארד שקל, כאשר "התעשייה הפאסיבית - קרנות מחקות וקרנות סל (לשעבר תעודות הסל), פדתה כ-0.42 מיליארד שקל, תוך הבדל גדול בין הקרנות המחקות שגייסו לבין קרנות הסל שפדו". במיטב דש ציינו כי "הקרנות הכספיות גייסו כ- 710 מיליון שקל". כלומר, בסך הכל השוק ממשיך במגמה השלילית מאשתקד, עם פדיונות ניכרים גם בתחילת 2019, למרות ש"מאז ראשית ינואר חלה התאוששות מרשימה בשוקי המניות ואיגרות החוב הקונצרניות בישראל ובעולם".