מקיבוץ רמת דוד לבורסת טורונטו: חברת האגרוטק אירי אלטל מגייסת 5 מיליון דולר קנדי

החברה שבשליטת אוהד הבר מייצרת מערכות השקיה וכן מתכננת ובונה פרויקטים של השקיה בעיקר במדינות באפריקה

אוהד הבר / צילום פרטי
אוהד הבר / צילום פרטי

האם הבורסות של קנדה יחליפו את הבורסה האוסטרלית כיעד המועדף להנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות קטנות? כמה חברות כבר נמצאות בתהליכים לקראת גיוס בקנדה, ואחת מהן צפויה להשלים בימים הקרובים גיוס שיעמוד לפי ההערכות על כ-5 מיליון דולר קנדי (כ-14 מיליון שקל). מדובר בחברת האגרוטק אירי אלטל (Irri Altal) הפועלת מקיבוץ רמת דוד, שמייצרת מערכות השקיה וכן מתכננת ובונה פרויקטים של השקיה בעיקר במדינות באפריקה, משלב התכנון ועד לשלב ההתקנה. על כוונת אירי אלטל להנפיק בקנדה דווח לראשונה ב"גלובס".

אירי אלטל נוסדה בשנת 2004 על ידי אוהד הבר, יזם ותיק בתחום החקלאות והמים. הבר מכהן גם כמנכ"ל החברה מאז הקמתה והוא בעל השליטה בה, וצפוי להישאר בעל מניות בולט גם לאחר ההנפקה. עם השלמת ההנפקה תיסחר אירי אלטל בבורסת TSVX בטורונטו, שפונה לחברות סטארט אפ צומחות. זאת, לאחר שמוזגה לשלד בורסאי שם - Sagittarius, וכעת משלימה גיוס הון. החברה הגישה תשקיף לגיוס מינימלי של 2 מיליון דולר קנדי, אך כאמור צפויה לגייס סכום גבוה יותר, לאחר שכבר גייסה לקראת ההנפקה כ-2 מיליון דולר קנדי מגוף קנדי. ממסמכים שהעבירה החברה לבורסה הקנדית עולה שהתכנון הוא להנפיק לפחות 8 מיליון מניות במחיר של 25 סנט קנדי.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הסתכמו הכנסות אירי אלטל ב-9.7 מיליון דולר אמריקאי, עם רווח נקי של 584 אלף דולר. את שנת 2017 היא סיימה עם הכנסות של 10.6 מיליון דולר ורווח של 671 אלף דולר. מהתשקיף עולה כי החברה מתכננת להשתמש בכספים שיגויסו לפתיחת משרדים במקסיקו, מדינות הבלקן וסין, לממן פרויקטים בדרום אמריקה ולהשלים פיתוח ומסחור של טכנולוגיה חדשה.

מיזוג לשלד או הקמת חברה מקומית

"בניגוד לבורסה האוסטרלית, בקנדה יש מספר בורסות שונות", מסביר רו"ח ליאור שחר, שותף בכיר וראש מגזר סטארט אפים בפירמת רואי החשבון BDO, שמלווה מספר חברות להנפקה בקנדה. "יש את TSX שהיא בורסה לחברות גדולות ועד כה אין אף חברה ישראלית שביצעה בה הנפקה. יש את TSXV לחברות בינוניות בגודלן עם הכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים, ויש את בורסת CSE לחברות סטארט אפ, והיא יותר מוטת-קנאביס". לדברי שחר, "כיום יש 6 חברות ישראליות שנסחרות בקנדה. בשנים האחרונות לא היו בכלל הנפקות של חברות ישראליות בקנדה, והיום אנחנו רואים לא מעט חברות שמתעניינות - לא רק מתחום הקנאביס. אין ספק שחברות הקנאביס נמשכות לקנדה בזכות הרגולציה ובזכות העובדה שהבורסה נחשבת ל'בורסת קנאביס', אבל יש גם חברות מתחומי האגרוטק, תוכנה וציוד רפואי".

אגב, גם לאירי אלטל יש השקה לתחום הקנאביס, משום שהיא מספקת פתרונות השקיה בפרויקטים לגידול קנאביס ברחבי העולם.

בניגוד לנעשה באוסטרליה בשנים האחרונות, הדרך של רוב החברות הישראליות להנפקה בקנדה עוברת לדברי שחר במיזוג לשלד מקומי שנסחר בבורסה, וצורה אחרת - בדומה לאוסטרליה - היא הקמת חברה מקומית ייעודית שאליה משלבים את הפעילות הקיימת ואותה מנפיקים בבורסה.