תוכנית חיסכון לכל ילד – איפה התשואה הטובה ביותר?

כמה נכסים נצברו בתכנית חיסכון לכל ילד? • מהן החלופות ההשקעה של נכסים אלו? • מי מנהל הקופה שהשיג את התשואה הגבוה ביותר ובאיזה מסלול?

חיסכון / צילום: שאטרסטוק
חיסכון / צילום: שאטרסטוק

תוכנית חיסכון לכל ילד היא תוכנית שפתחו משרד האוצר וביטוח לאומי, ובה המדינה מפקידה 50 שקלים בכל חדש לכל ילד עד גיל 18. ההורים יכולים להוסיף עד 50 שקל נוספים להפקדה. הכסף היחסית קטן הזה מצטבר לסכומים גדולים, כך שבגיל 18 כבר נצבר בחיסכון מעל 20 אלף שקל ואם החוסך ממשיך לחסוך עד גיל 21 זה גם יכול להגיע ל-30 אלף שקל.

סכום החיסכון תלוי כמובן במסלולי ההשקעה. ככלל, ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר כך כדאי להשקיע במסלול מוטה יותר למניות. הסיבה היא שעל פני זמן שוק המניות מספק תשואה עודפת על ההשקעות הסולידיות. עם זאת, לטווחים קצרים, שוק המניות מסוכן, כי אז אם תהיה ירידה/ מפולת, אולי לא יהיה זמן לתקן.

ולכן, חיסכון לתינוק שנולד, אמור להיות מוטה מניות. בפועל, קיים אבסורד גדול - הילדים העשירים מרוויחים יותר והפערים רק גדלים (הרחבה כאן).

איפה חוסכים?

אפשר להפקיד את הסכום בבנק (פיקדון בנקאי) או בקופת גמל להשקעה אצל בתי ההשקעות. התשואה בקופות צפויה להיות גבוהה יותר, תלוי כמובן ברמות הסיכון - ככל שיש יותר סיכון (יותר מניות) על פני חיסכון ארוך יותר, הצפי הוא לקבל תשואה גבוהה יותר.

קופות הגמל להשקעה המנהלות חיסכון לכל ילד, במסלול מנייתי, השיגו תשואה מצטברת ממוצעת שנתית של 6.7%. היקף הנכסים המנוהלים בקופות החיסכון לכל ילד עומד, בסוף 2018, על כ-5 מיליארד שקל לעומת כ-3 מיליארד שקל בסוף 2017.

הקופות עם התשואה הטובה ביותר

הנה הקופות עם הנטייה למניות שהניבו את התשואות הטובות מאז ההשקה של הקופות (2016). אלטשולר שחם עם סיכון מוגבר השיגה תשואה מצטברת של 12.7%, אחריה אלטשולר שחם עם סיכון בינוני בתשואה 5.86%, במקום השלישי פסגות חיסכון לילד עם סיכון מוגבר עם 5.43% תשואה מצטברת.

אבל אלו דירוגים מצטברים. כדי לקבל תמונה מלאה יותר (על השנה האחרונה, והחודשים האחרונים) ומקיפה יותר(על כל המסלולים, לא רק המנייתי עם משקל גבוה), היכנסו לדירוגים השוטפים של קופות הגמל להשקעה.

חיסכון לכל ילד - מדריך מקיף ואיפה הכי כדאי לחסוך?

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.