בני גנץ מדבר לראשונה: "אני חרד לישראל, נושבת בארץ רוח רעה; נגדיר מחדש את החברה הישראלית"

בני גנץ בנאום נגד נתניהו: "המחשבה שיכול לכהן בישראל ראש ממשלה עם כתב אישום מגוחכת בעיניי" • אל הבמה הצטרף שר הביטחון לשעבר משה יעלון ואמר: "יש כעת אלטרנטיבה לישראל" • גנץ הבטיח לטפל בפערים חברתיים, בחינוך ובכלכלה: "נגדיר מחדש את החברה הישראלית כחברת מופת הוגנת, צודקת ומלוכדת" • נזכיר כי גנץ אינו משיב לשאלות ואינו מתראיין, במה שמסתמן כטקטיקת קמפיין מתמשכת

בני גנץ נואם בגני התערוכה / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ נואם בגני התערוכה / צילום: שלומי יוסף

יו"ר מפלגת חוסן לישראל, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, קיים הערב (ג') את אירוע הבחירות הראשון שלו בגני התערוכה בתל-אביב.

בנאומו אמר גנץ: "ישראל יקרה לי יותר מכל. אזרחי ישראל, מכם אני בא ואליכם אני חוזר, ורק לכם מחויב. באתי לכאן הערב כי אני חרד לישראל. העם חזק, והמדינה מופלאה, אך בארץ נושבת רוח רעה".

גנץ הטיח ביקורת בממשלה המכהנת: "בית מלוכה צרפתי, שמתנשא על העם, הם לא רואים את האנשים העובדים ואת הצעירים. אני חש מבוכה מן ההנהגה שעסוקה רק בעצמה ולא בכם. עצם המחשבה שיכול לכהן בישראל ראש ממשלה עם כתב אישום מגוחכת בעיניי".

עוד אמר גנץ: "המדינה היא לא אני. המדינה היא אנחנו". לדבריו, יש לו את הניסיון הצבאי והמדיני: "ביטחון עושים במעשים ולא במילים".

באשר למצב בעזה, אמר גנץ: "מציע לסינואר לא לבחון אותי שוב, אני אאפשר סיוע הומניטרי לעזה, אך לא אכניס מזוודות של כסף כפרוטקשן לעזה".

הנאום הראשון של בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
 הנאום הראשון של בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

גנץ התייחס גם לנעשה במערכות האזרחיות של ישראל ואמר "הסתיימו הימים בהם השתמשו במשפחות שכולות לצרכים פוליטיים, לא אתן יד להשתלחות במערכת המשפט, מוסדות התרבות והתקשורת".

"ממשלה בראשותי לא תחמיץ הזדמנות לשלום ולכונן כאן שלום אזורי". גנץ הזכיר בנאומו את חתימת השלום על ידי רבין ואת ההסכמים אליהם הגיע נתניהו. כאשר הקהל הגיב בקריאה נגד נתניהו הוא אמר "אנחנו נישאר מכובדים ומכבדים". עוד אמר שאם יתברר כי לא תהיה דרך להגיע להסדר "נחזק את גושי ההתיישבות, לא ניתן למיליוני הפלסטינים הגרים מאחורי גדר ההפרדה לסכן את היותנו מדינה יהודית ודמוקרטית".

גנץ התייחס בנאומו גם לפערים בחברה הישראלית והבטיח להנהיג "מהפכה של שוויון ומצוינות במערכת החינוך, תפנית חדה בטיפוח הגיל הרך ושינוי ניכר במעמד המורים והמורות".

בהתייחסות ליוקר המחיה: "ידעו מעתה ראשי המונופולים מונעי התחרות - זמנכם עבר". היו הבטחות גם ביחס למשבר הדיור: "אדאג לבנייתן של מאות אלפי דירות באמצעות תמריצים ליזמים - ואטיל סנקציות קשות על מי שיספסר במחירי קרקע ודיור".

מערכת הבריאות הקורסת קיבלה קריאה למצב חירום: "בישראל יש מחסור חמור ומעמיק ברופאים ובמיטות. לכן נכריז על מצב חירום במערכת הבריאות וניתן תמריץ מיידי ללימודי רפואה. נקים בית חולים נוסף בצפון ובית חולים נוסף בדרום, ונרחיב בתי חולים קיימים להקלת העומס".

עוד הבטיח גנץ להיאבק "בהדרת נשים ובאלימות כלפי נשים, וננפץ את כל תקרות הזכוכית המונעות מנשים שוויון. נעניק לקהילה הגאה את מלוא הזכויות הניתנות לכלל אזרחי המדינה. נבטיח את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות ונגדיר מחדש את החברה הישראלית כחברת מופת הוגנת, צודקת ומלוכדת".

אחרי כ-20 דקות של נאום הצטרף אל הבמה שר הביטחון לשעבר משה יעלון ואמר: "אין לנו ברירה אלא לנצח, יש כעת אלטרנטיבה לישראל. הבית נמצא בסכנה ואנחנו חייבים להוביל לשינוי בהנהגה". 

השניים הגיעו להסכמות לריצה משותפת בסיעה אחת, תוך שמירה של מפלגתו של כל אחד מהם: חוסן לישראל של גנץ ותל"ם של משה יעלון. יעלון יקבל שיבוץ ל-3 מקומות בעשיריה הראשונה וזאת על אף שמצבו בסקרים בכי רע. ההסכם בין השניים הוא שמידה וגנץ יחליט להצטרף לממשלת נתניהו יוכל יעלון לפצל את הסיעות.

גנץ ויעלון / צילום: שלומי יוסף
 גנץ ויעלון / צילום: שלומי יוסף

בתגובה לנאומו של גנץ מסרה ראשת האופוזיציה שלי יחימוביץ': "אומץ לב נחוץ לא רק בשדה הקרב אלא גם בפוליטיקה. גנץ אמר דברים יפים, אך בלתי נסלח שבתקופה מסוכנת שבה ראש ממשלה שקוע עד צוואר בפלילים ומרסק את הדמוקרטיה לצרכיו, לא אמר נחרצות כי לא ישב בממשלה תחת נתניהו. מצער שדווקא מי שאמור להביא רוח חדשה לא הפגין אומץ ציבורי הערב ושמר לעצמו אופציה להיות שר בממשלת נתניהו".

ממפלגת הליכוד הגיבו: "כל מכבסת המילים של גנץ, שקיבל היום חיבוק ענק מהתקשורת, לא תסווה את העובדה שהוא איש שמאל. מי שאומר שהוא לא שמאל ולא ימין - הוא שמאל. מיד לאחר הבחירות גנץ יתאחד עם לפיד ויתר מפלגות השמאל - ויקים ממשלת שמאל. התרגיל השחוק של השמאל להדביק גנרל בראש רשימה כדי להפיל ממשלת ימין - לא יעבוד הפעם על המחנה הלאומי".

ואילו רה"מ נתניהו רק צייץ:

בתגובה לדברי הליכוד ונתניהו מסרו במפלגת חוסן לישראל: "תודה על 10 שנים. אנחנו ממשיכים מכאן".

עוד במגיבים שר המדע אופיר אקוניס, שאמר הערב על נאום גנץ ואמר "שמענו הרבה סיסמאות, אך לא שמענו עמדות. לטשטש ולהסתיר עמדות זו אינה מנהיגות ואינה מדינאות. ברור לגמרי כשיש לך עמדות שמאליות, אתה חייב להסתיר אותן מהציבור, כדי לקושש קולות".

שר החינוך נפתלי בנט הגיב לנאום: "גנץ מדבר מאוד יפה, אבל חלש מאוד במעשים. בכל המבחנים בהם הוא עמד - הפקרת צד"ל ביציאה מלבנון, הפקרת מדחת יוסף, שחרור 1,000 מחבלים, מחדל מבצע צוק איתן - הוא היסס וגמגם. הוא איש טוב אבל הוא מאוד מאוד חלש. החיבור שלו ושל בוגי הוא חיבור של אדריכלי התיקו. זו תפיסה שאומרת שאנחנו לא מנסים לנצח אלא רק לצאת בשלום. גנץ הוא איש שמאל מובהק בתפיסותיו. שמאל זה שמאל זה שמאל. הוא דיבר על סינואר אבל הוא הבנאדם שהכתיר את סינואר. זו סכנה לתת לו את תיק הביטחון או אחריות ביטחונית על ישראל".

ובסרטון, שרת התרבות והספורט מירי רגב הכריזה: "בני גנץ הוא השמאל החדש. נאום מלא סיסמאות ריקות מתוכן".

יו"ר התנועה ציפי לבני מסרה כי היא "מברכת את גנץ על דבריו. אין ספק שהמדינה קודמת לנו, והשאלה החשובה היא איזה ישראל נשאיר אחרינו - האם זו תהיה מדינה עם הרוח הרעה שנתניהו ושותפיו השרו עליה או מדינה ברוח מגילת העצמאות, עם רוב יהודי ועם שוויון. על זה אני והתנועה בראשותי נאבקים כל השנים האחרונות. המבחן האמיתי לפנינו - איך כל אחד מאיתנו יפעל כדי להשיב את ישראל למסלול."

יו"ר ש"ס אריה דרעי כבר בחר לעקוץ: "בני גנץ, אחרי שבועות של שתיקה, הבשורה שלך לעם ישראל היא נישואים אזרחיים וכותל רפורמי? תחבורה ציבורית בשבת? לא, בני. זו לא הדרך לאיחוד העם אלא לפירודו. אל תפרום את הרקמה העדינה המחברת אותנו כעם. אל תיגע במסורת ישראל. ש"ס. יהדות לפני הכל".