הוראה דרמטית לקבלנים: לאחר שני צווי הפסקת עבודה בשנה, תעוכב הגישה למכרזים ממשלתיים למשך שנה

קבלן שעוכבה גישתו יוכל לגשת למכרזים בתום תקופת ההשעיה - רק לאחר קבלת אישור חדש כקבלן מוכר • יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "המטרה היא שאנשים יחשבו פעמיים בנושא הבטיחות"

תאונת בנייה בגני תקוה / צילום:  צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א
תאונת בנייה בגני תקוה / צילום: צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א

החשב הכללי במשרד האוצר הודיע היום על הוספת קריטריונים לקבלנים שניגשים למכרזים על עבודות ממשלתיות. להודעה יש משמעות דרמטית לקבלנים. מעתה, כל קבלן שהוצאו לו שני צווי הפסקת עבודה בגלל עבירות בטיחות בתוך שנה, לא יוכל להתמודד במשך שנה במכרזים על עבודות ממשלתיות. הקבלן יהיה רשאי לבקש אישור כקבלן מוכר, מחדש, רק בתום תקופת ההשעיה

אם במהלך שנת ההשעיה הייתה לקבלן עבירה נוספת, השנה תתחיל להיספר מחדש מהוצאת צו הבטיחות האחרון.

ההוראה יצאה כחלק מההסכם שהושג בשעתו בין ההסתדרות לבין משרדי הממשלה השונים להגברת הבטיחות בענף הבנייה. היא תיכנס לתוקף כבר בעוד שבועיים, מ-15 בפברואר.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום ל"גלובס": "ההוראה של החשב הכללי חשובה מאוד מאוד. המשמעות היא שכל קבלן שרוצה לעבוד במגזר הציבורי, יודע שאם הוא עובר עבירות בנייה הוא עלול להיות במצב שלא יוכל להתחרות שנה במכרזים ציבוריים. זה דרמטי.

"זה אומר שכל קבלני הביצוע הגדולים, למשל דניה סיבוס, סולל בונה ואחרים, שבונים גם בפרטי וגם בציבורי, אם יש להם שני מקרים של צווי בטיחות חמורים - לא יוכלו להתמודד במשך שנה".

"למעשה, החברה תצטרך לדאוג שלא יהיו לה צווי בטיחות בפרויקטים שהיא בונה במגזר הפרטי כדי שלא תיחסם גם במגזר הציבורי. המטרה היא שאנשים יחשבו פעמיים בנושא הבטיחות.

"זה אמור להיות מקדם אדיר נוסף. ראינו בנובמבר-דצמבר ירידה דרסטית, ובינואר פתאום יש עלייה כי הצעדים עוד לא נכנסו לתוקף ואני מקווה שזה יגרום כבר עכשיו לירידה ויוריד את הקצב.

"אנחנו מתעסקים כרגע בעוד שני דברים: קמפיין גדול שצריך לעלות - בעלות של מיליון שקל שלנו ועוד מיליון שקל של המדינה, ונושא של רשתות מגן - אני רוצה לקדם חקיקה בעניין הזה. אני רוצה שההרתעה תימשך.

"יחידת החקירות החדשה של המשטרה כבר קמה והשבוע כבר נעצרו אנשים. אני מאוד מקווה שזה ישפיע. זו הנחיה ברורה וחד משמעית".

הקבלנים: החלטה פופוליסטית של הממשלה

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה פופוליסטית נוספת של הממשלה שהוסיפה חטא על פשע. לא ייתכן במדינת חוק, מתן עונש למי שטרם הוכחה אשמתו. חובת החפות עומדת לכולם, ולא רק למי שלמדינה מתחשק לתת אותה. הרי הוכח כבר בלא מעט תאונות עבודה, שהן קרו באשמתו של עובד או קבלן משנה שהתעלם מהוראות הבטיחות.

"הוראה זו ניתנת על ידי אותה ממשלה, שבהחלטה מודעת לא מוכנה לתקצב מראש את עלות הבטיחות בעבודה במרכזי הבנייה והתשתיות שלה. זו אותה ממשלה שמעולם לא פרסמה תוכנית בטיחות או דרישות בטיחות ברורות בשום פרויקט. זו הממשלה שמפרסמת מחירונים חסרי קשר למציאות בענף הבנייה, ומקדשת את מסירת העבודות הבנייה אך ורק לקבלנים שמציעים את ההצעות הזולות ביותר - "המתאבדות".

כך, ב"קריצת עין" היא קוראת לקבלנים להפחית הוצאות בפרויקטים, במקום לקבוע שעל נושא זה אין תחרות במכרזים".

קבוצות המאבק: צעד חשוב ומתבקש

שר העבודה והרווחה חיים כץ: "אני מברך על הודעת החשב הכללי, מדובר בצעד משמעותי נוסף ליצירת הרתעה בקרב קבלנים רשלניים. מערך הקנסות שיצרתי בגין כל עבירת בטיחות באתר בנייה מוכיח את עצמו בשטח, כי לצערי רק הפגיעה בכיס מובילה לשינוי תרבות הבטיחות הקלוקלת באתרים. אני תקווה כי כבר השנה נראה ירידה דרמטית במספר הפצועים וההרוגים בענף הבנייה".

עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בנייה, מסרה: "זהו צעד חשוב ומתבקש, אך הקריטריונים שנקבעו כמונעים הכרה בקבלנים לצורך ביצוע עבודות הממשלה הם מינימליים ביותר ורק הפרות בטיחות שהביאו לסגירתו המוחלטת של אתר בנייה נלקחות בחשבון על פי הנוהל.

"חיוני שמשרד העבודה והרווחה יבהיר כיצד הוא מתכנן ליישם את נוהל הפסקת עבודה באתרי בנייה ובפרט האם יפרסם באופן פומבי צווים אלה - דבר שלא נעשה עד כה - כדי שניתן יהיה לקיים מעקב ציבורי אחר החברות הקבלניות הרשלניות ויישום הנוהל החדש לגביהן".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה: "צעד זה הוא חשוב ביותר למיגור נגע תאונות העבודה בישראל, יחד עם זאת, אין בו די ויש להמשיך ולפעול במישורים נוספים במטרה למנוע את התאונה הבאה. חשוב יהיה להזכיר שרק אתמול נהרג באתר בנייה בחדרה פועל בניין סיני בן 44 שנפל מגובה 11 קומות זהו ההרוג השלישי בשנת 2019".

ב"קו לעובד" מסרו: "צעד זה היום והמצטרף לצעד שקדם לו - הוספת מפרט בטיחות למכרזים ולחוזים הציבוריים בענף הבינוי והתשתיות - מהווים שינוי משמעותי בהתנהלותן של רשויות המדינה בתחום בטיחות העובדים בענף הבינוי. כך ידע כל קבלן כי סיכון חיי עובדיו לא ישתלם לו גם כלכלית. השלב הבא הנדרש מהמשרדים הממשלתיים ורשויות הציבור הוא קביעת תמחור סף, קרי תמחור מינימום לסעיפי מפרט הבטיחות. צעד זה יבטיח כי התחרות על המחיר הזול בין הניגשים למכרזים לא תבוא על חשבון בטיחות העובדים".