כש-S&P מאחוריו, כחלון יכול לצפצף על הפרשנים הכלכליים

כל החדשות הרעות של החודשים האחרונים לא סדקו את הביטחון שמפגינה S&P בחוסנה של הכלכלה הישראלית וביכולתה של ממשלת ישראל לעמוד בהחזר חובותיה • פרשנות

שר האוצר משה כחלון / צילום:  איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

משה כחלון יכול לחייך: סקירת הכלכלה הישראלית שפרסמה בסוף השבוע סוכנות דירוג האשראי  S&P היא תעודת גמר מצוינת מבחינתו של שר האוצר וחשוב מכך, היא מספקת לו כתפיים רחבות מספיק כדי שיוכל לנופף באצבע משולשת כלפי "הפרשנים הכלכליים" וכל יתר המבקרים של מדיניותו הכלכלית.

הורדת תחזית הצמיחה, החריגה הגדולה הצפויה בגירעון 2019, אי היציבות הפוליטית ערב בחירות וכתבי אישום, המתיחות הביטחונית הגוברת בצפון ובדרום ומגמת העלייה המדאיגה ביחס החוב - כל החדשות הרעות של החודשים האחרונים לא סדקו את הביטחון שמפגינה S&P בחוסנה של הכלכלה הישראלית וביכולתה של ממשלת ישראל לעמוד בהחזר חובותיה. כל החדשות הרעות לא יצרו ספק נראה לעין בהחלטתה של הסוכנות לאשרר את דירוג האשראי הגבוה של ישראל עם אופק דירוג 'יציב'. הסנטימנט החיובי הזה פילס הצידה מוקשים שבנסיבות אחרות יכלו לגרום לדירוג האשראי נזק ממשי. בעובדה שהיא מכירה בכך ש-2019 תסתיים בגירעון של 3.3% ויחס החוב יעלה נותנת S&P היתר לבזבוזים - ותסמכו על הפוליטיקאים שלנו שינצלו את הקרדיט הנדיב תום וייכנסו לאוברדרפט.

התפעלותם של האנליסטים של S&P מביצועי הכלכלה הישראלית ניכרים לכל אורך 11 עמודי הסקירה המצורפים לעדכון - הפעילות הכלכלית מגוונת ונשענת על מספר ענפים, שוק העבודה חזק מאי-פעם, הצמיחה איתנה וישראל ממשיכה להלוות לעולם כסף, כלומר שומרת על מאזן תשלומים חיובי. על-רקע כל אלה נבלעים האירועים השליליים. אפילו שינוי מגמה ארוכת שנים של הורדת יחס החוב לא מרגש את S&P. "הממשלה הבאה תצליח לשמור על יחס החוב הנמוך, ואפילו תחזור להוריד אותו", הם מנבאים. לא רבים הכלכלנים הישראלים שהיו מוכנים לחתום על תחזית כל-כך אופטימית.

אי-אפשר להתעלם מכך שרק לפני שישה חודשים העלתה S&P את דירוג האשראי של ישראל ל-AA מינוס והכניסה אותה למועדון המאד מכובד של מדינות הדאבל A. אי-אפשר להתעלם מכך שהעלאת הדירוג הזאת באה בעקבות שנים של מעקב, שקילה וניתוחים. המחשבה ש-S&P תשקול מחדש את הקונספציה שבנתה רק בגלל אירוע כמו חריגה בגירעון - הייתה מלכתחילה נאיבית. ברור שיידרשו טלטולים עזים בהרבה מאלה שאירעו בחודשים האחרונים כדי לגרום לקברניטי S&P להורות לספינתם לחשב מסלול מחדש. הרבה יותר מעניין יהיה לראות כיצד תנהג מתחרתה הגדולה של S&P מודי'ס שהודיעה על העלאת תחזית הדירוג לישראל. מודי'ס עדיין יכולה לחזור בה - מבלי לשלם מחיר תדמיתי.