משטרה או מגורים: ג'סר א-זרקא נחנק והצעירים עוזבים

הכפר ג'סר א-זרקא הוא אחד העניים ביותר בישראל • עכשיו רוצים לבנות שם תחנת משטרה חדשה על מגרש שהיה מיועד למגורים, וההתנגדויות חושפות את מצבו הקשה של היישוב

מוראד / צילום: איל יצהר
מוראד / צילום: איל יצהר

בנובמבר 2017, השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, ומפכ"ל המשטרה אז רנ"צ רוני אלשייך, בחנוכת תחנת משטרה חדשה ביישוב הערבי ג'סר א-זרקא. התחנה נחנכה במסגרת החלטת ממשלה לחיזוק החברה הערבית ולמאבק בפשיעה. בטקס הצהיר אלשיך כי פתיחת התחנה היא אבן דרך לעלייה בתחושת הביטחון האישי ואיכות החיים של 14 אלף תושבי היישוב.

קשה היה לאתר קרקע לתחנת המשטרה - המועצה המקומית ג'סר א-זרקא סובלת ממצוקת דיור קשה וגם ממחסור בשטחי ציבור. כיום פועלת תחנת המשטרה מתוך כמה קרוואנים שהוקמו בחניון בניין המועצה המקומית.

לאחרונה הודיעה המדינה על כוונתה לשנות יעוד מגרש המיועד ל-24 יחידות דיור בישוב למגרש ציבורי - במטרה להקים עליו תחנת משטרה נוספת, שצפויה לכלול כ-80 שוטרים. ביוני 2018 הופקדה התוכנית להתנגדויות הציבור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, והוגשו לה עשרות התנגדויות של תושבי ג'סר א-זרקא והמועצה המקומית בסיוע עמותת "במקום" והקליניקה לזכויות אזרח באוניברסיטת תל אביב. ההתנגדויות נדחו, אך שטח התוכנית צומצם מ-2.5 ל-2 דונם והתוכנית אושרה בדצמבר 2018.

המועצה המקומית הגישה לאחרונה ערר לוועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובנייה על ההחלטה לאשר את התוכנית. בערר, עליו חתום ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא מוראד עמאש, הבהירה המועצה כי היא אינה מתנגדת לעצם הקמת תחנת המשטרה, אלא לכוונה לשנות לשם כך את ייעודו של מגרש מגורים יקר ערך לשטח מבנים ומוסדות ציבור. הערר חושף טפח ממצבו הקשה של היישוב.

ג'סר א-זרקא שוכן סמוך לחוף הים התיכון בין קיסריה לקיבוץ מעגן מיכאל. אוכלוסיית הכפר מנתה בסוף 2015 כ-14 אלף תושבים וצפויה לגדול עד שנת 2030 ל-20 אלף תושבים. הישוב תחום וסגור מכל הכיוונים: כביש החוף ממזרח, בריכות הדגים של מעגן מיכאל ונחל תנינים ושמורת תנינים מצפון, קיסריה על סוללת העפר שלה מדרום, והים ממערב. מבחינה מוניציפלית, המועצה האזורית חוף הכרמל עוטפת את ג'סר א-זרקא מצפון, ממזרח ומדרום.

בניגוד מוחלט לישובים הסובבים אותו, הישוב ג'סר א-זרקא שייך לאשכול 2 מתוך 10 בדירוג הסוציו-אקונומי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שיעור האבטלה גבוה אף שמדובר במרכז הארץ. 

לדבר עמאש, אחד הנושאים הבולטים שעלו בתוכנית המתאר הוא המחסור ביחידות דיור שנובע מהמצוקה החריפה בקרקעות לבנייה. "כרבע ממשקי הבית בישוב מתגוררים באותה יחידת דיור עם משק בית אחד אחר לפחות", צוין בערר. "בלית ברירה צעירים רבים דוחים את מועד נישואיהם ואחרים עוזבים את הישוב".

"המשכילים עוזבים, מקרי האלימות מתרבים"

הדברים המופיעים בערר חושפים כיצד מצוקת דיור קשה משפיעה על המצב הכללי ביישוב: "המצב הקשה ביישוב והיעדר הזמינות למגורים גורם לעזיבת צעירים, ביניהם המשכילים ותושבים שמצבם הכלכלי מאפשר להם העתקת מגורים אל מחוץ לישוב. כתוצאה מכך הישוב נחלש עוד יותר, הופך לעני יותר, ומקרי האלימות בו מתרבים", נטען בערר.

עמאש מבהיר בערר כי המדינה מכירה במצב הקשה של היישוב, ובצורך החיוני לפעול להרחבתו ולפיתוחו. על רקע זה אושרה תוכנית מתאר כוללנית לישוב, תוכנית להסטת כביש 2 מזרחה, והסמכת ועדת גבולות לבחון שינוי גבולות שיפוט וחלוקת הכנסות עם שכנותיה. "אין מחלוקת בין כלל הגורמים כי קיים פוטנציאל ממשי לקידום ופיתוח הישוב, אולם המציאות הפוכה", טוען עמאש בערר.

מועד השלמתם של המהלכים השונים אינו ברור: תוכנית המתאר לישוב מתנה את הרחבת גבולות הישוב לכיוון מזרח, והקמת שכונה מזרחית חדשה בביצוע בפועל של הסטת כביש בחוף, שהמועד להסטתו אינו ידוע.

בתשובה לפניית המועצה לשר התחבורה ישראל כץ בנושא, השיב השר כי תוכנית החומש הקרובה אינה כוללת את הסטת הכביש, וכרגע מדובר בפרויקט שאינו מצוי בסדר עדיפות עליון של המשרד.

"המדינה בוחרת בפתרון הזול ביותר"

בחזרה לתחנת המשטרה החדשה. המועצה טוענת כי גריעת חצי דונם מהמגרש כפי שקבעה הוועדה המחוזית, מ-2.5 דונם ל-2 דונם, לא תפתור את המצוקה הקשה והמחסור במגורים, שכן בחלק הארי של המגרש עדיין תוקם תחנת משטרה. המועצה דורשת לבחון חלופות נוספות שלא נבחנו.

"לפני שנה, בזמן הדיון על תכנית המתאר של ג'סר א-זרקא, כולם הסכימו שהיישוב זקוק למאמצים תכנוניים כבירים כדי להיחלץ ממצוקותיו. למרות זאת, המדינה בוחרת כעת בפתרון הזול ביותר מבחינתה ובכך מתנערת מאחריותה לפיתוח היישוב". אומר סזאר יהודקין, מתכנן ערים בעמותת "במקום" המעניקה יעוץ תכנוני למועצה המקומית ג'סר א-זרקא. "במקום להתמודד עם אתגרים תכנוניים אמיתיים, המדינה מבקשת להמיר מגרש המיועד למגורים כדי להקים תחנת משטרה שאינה תואמת את צורכי היישוב והתושבים. ראוי היה אם היו בוחנים מגרשים חלופיים שיכולים לתת את המענה המבוקש באותה מידה".

מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית להקמת תחנת משטרה ששטחה שני דונם בלבד. הוועדה המחוזית החליטה לאשר את התוכנית. על החלטה זו הוגש ערר על ידי הרשות המקומית. הערר יידון בפני ועדת המשנה לעררים".

"תחנת המשטרה לא שיפרה את תחושת הביטחון"

בערר שהגישה מועצת היישוב נטען גם כי: "נכון למועד זה, גודל אוכלוסיית הישוב אינו מצדיק הקמת תחנת משטרה בגודל המבוקש בתוכנית, כאשר הישוב זקוק בדחיפות לפתרונות מגורים". ציינה המועצה בערר על כן מבקשת כי אישור התוכנית יוקפא, עד לבחינת סדרי העדיפות של הישוב, בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית ולא בדרך של כפייה.

בערר טוענת המועצה כי מסקר שביעות רצון שערכה המשטרה עצמה ופורסם באפריל 2018 עולה כי למרות שאין מחלוקת בדבר חשיבות העניין, שנה לאחר הקמת התחנה, שני שליש מתושבי הישוב אינם חשים שהתחנה החדשה סייעה להורדת האלימות בישוב, ו-40% אינם מרוצים מתפקוד השוטרים החדשים בעיקר משום שאינם מטפלים לתפיסתם בבעיות האמיתיות.

כלומר, על מנת לטפל בבעיות האלימות והביטחון האישי בישוב, אין די בהקמת תחנת משטרה חדשה אלא יש לנקוט בהליך של בניית יחסי אמון, שיתוף הקהילה ומנהיגי הישוב, והתייחסות לכלל בעיות הישוב ודרכי ההתמודדות עמן.