השווקים שינו כיוון, וגם החברות הישראליות בוול סטריט נהנו בינואר ממגמה חיובית

מדד גלובס-פרומתאוס זינק ב-10.8% בחודש החולף, בעוד מדד ת"א 125 עלה ב-6% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 9.7% • תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה בשיעור של 17.8%

ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock
ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי חודש דצמבר שלילי, בינואר שינו השווקים כיוון. גם החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט נסחרו בינואר במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר אותן חברות, לזינוק של 10.8% באותה תקופה - בעוד מדד ת"א 125 עלה ב-6% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 9.7%.

מדד גלובס-פרומתאוס: כללי
 מדד גלובס-פרומתאוס: כללי

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה החודש בשיעור של 17.8%, בעוד מדד ת"א ביומד נסק ב-27.3% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה בשיעור של 13.4%. נציין את מניית טבע שזינקה בחודש החולף בשיעור חד של 29%, בין היתר על רקע העלאת המלצה של בנק ההשקעות UBS ל"קנייה". האנליסטים כתבו שמניית טבע היא "זולה מדי מכדי להתעלם ממנה" ושיבחו השקות עתידיות של מוצרים על-ידי החברה.

מדד גלובס-פרומתאוס: מדעי החיים
 מדד גלובס-פרומתאוס: מדעי החיים

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק עלו גם הן בחודש ינואר והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 9.4%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 7.5% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה קפץ ב-11.7%. למרות החודש החיובי, בלטה לרעה החודש מניית אמדוקס, לאחר ש-Spruce Point Capital - גוף שמתמחה בתחום של מכירות בחסר אשר נוסד על-ידי בן אקסלר, פרסם המלצת "מכירה חזקה" על המניה. בסיכום החודש איבדה אמדוקס 4.6% מערכה.

מדד גלובס-פרומתאוס: טכנולוגיה
 מדד גלובס-פרומתאוס: טכנולוגיה

מגל מתחזקת גם באירופה

שנת 2019 נפתחה במגמה חיובית עבור חברת מגל מערכות ביטחון, שהופכת לאחת המניות הבולטות מבין הישראליות שנסחרות בארה"ב. מניית החברה עלתה בכ-17% בינואר, לאחר שהציגה היפוך של מגמת ירידה במחיר המניה במהלך המחצית השנייה של שנת 2018. מגל היא ספקית פתרונות אבטחה ומערכות הגנה, ובין הסיבות לעלייה במחיר המנייה ניתן למנות את תוצאותיה הכספיות החזקות של החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 והמעבר לרווח נקי ברבעון השלישי של 2018, הנובעים מצמיחה בהכנסות בכל מגזרי הפעילות וכן מצעדי ההתייעלות שהחברה נקטה בשנה האחרונה.

אייל שבח, שותף מייסד בחברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס, וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, מתייחס לפרסום האחרון בדבר חתימה על חוזה בהיקף של 2.5 מיליון דולר לפרויקט אבטחה בנמל בהואלבה שבספרד ומציין כי מאחר שהנמל אינו לקוח חדש של מגל, החוזה החדש שנחתם הוא חיזוק והרחבה של מערך אבטחה קיים שסופק לנמל על-ידי החברה בעבר. לדברי שבח, "החוזה החדש מהווה אינדיקציה חיובית למוצרי ושירותי החברה, אשר פועלת בשנים האחרונות להגדלת הכנסותיה ופעילותה תוך מתן דגש על הכנסות חוזרות מלקוחות קיימים. בדוחות הרבעון השלישי של שנת 2018 ההכנסות החוזרות היוו כ-20% מכלל ההכנסות, בדרך של מכירת שירותי תחזוקה נלווים להקמת פרויקטים ומכירת רישיונות תוכנה".

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, אירופה הופכת לאזור חשוב עבור החברה, עם הגידול בעיסוק בנושאי ביטחון המולדת. במחלקת המחקר של פרומתאוס מזכירים כי הביקורת שמושמעת לרוב בקשר לצמיחת החברה נוגעת לכך שלמרות המוניטין ועשרות שנות הפעילות, מגל לא מצליחה להציג צמיחה עקבית בהכנסות על פני השנים, אך במהלך שנת 2018 חל שינוי לטובה במגמת ההכנסות עם צמיחה מהותית בהכנסות, שנובעת ברובה מצמיחה אורגנית במגזרי הפעילות של החברה. כך למשל, הכנסות מגל לתשעת החודשים הראשונים של השנה, שהסתכמו בכ-66.5 מיליוני דולר, עקפו את הכנסות שנת 2017 כולה שהסתיימה עם הכנסות של כ-64.3 מיליוני דולר.

טראמפ הזניק את המניה

בפרומתאוס מוסיפים כי התחזקות מיצובה של אירופה כשוק פעילות פוטנציאלי של מגל מהווה אינדיקציה חיובית נוספת להתפתחות החברה שמבחינה היסטורית מרבית הכנסותיה מגיעות מפעילות בישראל, צפון ודרום אמריקה. לדברי שבח, "עיסוק החברה בתחומים ביטחוניים, והעובדה שרבים מלקוחותיה מגיעים מגופי ביטחון ומשרדים ממשלתיים במדינות שונות, הופכים את החברה לרגישה לשינויים וסערות פוליטיות". כך לדוגמה, האנליסטים במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים את ההשפעה של בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, אשר גרמה לזינוק של עשרות אחוזים במחירי המניה של מגל (עלייה של כ-60% ממחיר של 4.5 דולר בתחילת נובמבר 2016 עד לכ-7.2 דולר בפברואר 2017), בעקבות התבטאויותיו של טראמפ בנושא הקמת גדר בגבול עם מקסיקו - פרויקט שהיקפו מוערך במיליארדי דולרים, ורבים צופים שישנו סיכוי גדול לכך שמגל תיקח בו חלק.

שבח מוסיף כי שלושת מגזרי הפעילות העיקריים של החברה כוללים מגזר חיישנים להתראה מחדירה, רישיונות תוכנה לניהול מערכי וידאו לאבטחת מתקנים וביצוע פרויקטים של אבטחת מתקנים בהיקפים ודרגות רגישות משתנות. מתוקף היות מגל חברה עתירת טכנולוגיה, החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק בכל מגזרי הפעילות שלה.

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי לצד התפתחות פעילות החברה בשוק האירופי ובצפון אמריקה מבחינה גיאוגרפית, מבחינה עסקית נראה כי החברה זיהתה שוק נוסף בעל פוטנציאל להוות מנוע צמיחה משמעותי לפעילותה העתידית בדמות תחום הקנאביס. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לחברה ניסיון בתחום גידול הקנאביס בזכות פעילותה בשוק הקנדי, וכעת היא מרחיבה את הפעילות ומספקת פתרונות אבטחה לחברות בישראל, הכוללים גדרות, בקרות כניסה ומערכות וידאו. מוצר נוסף של החברה שפונה לשוק הגידול הוא רובוט-פטרול, המהווה תחליף לאבטחה אנושית.

"הסדרת ייצוא הקנאביס מישראל, אשר עוברת את בחינת הממשלה בימים אלה, צפויה להביא צמיחה לתחום גידול הקנאביס בישראל, אשר עיסוק בו מותנה בקבלת אישורים, כולל אישורי אבטחה מיוחדים", אומר שבח. "התפתחות פעילותה של מגל בתחום תאפשר לה להערכתנו לגוון את פורטפוליו הלקוחות והמוצרים שלה ולמתן בטווח הארוך את התלות שלה בפרויקטים ביטחוניים וממשלתיים".

מנגד, במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי למעלה ממחצית מהכנסות החברה הינן הכנסות פרויקטאליות עם רמת סיכון אינהרנטית הנובעת בין השאר מנושאי אישור תקציבי אבטחה במדינות השונות. עם זאת, בפרומתאוס מעריכים שהמודעות הגוברת לנושאי אבטחה וביטחון בעולם, צבר ההזמנות הגבוה יחסית בחברה וכן הגדלת מרכיב ההכנסות החוזרות באמצעות חוזי תחזוקה ושירות, נותנים בסיס טוב להמשך השיפור בתוצאות. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות