הוט הטרידה טלפונית לקוחות פוטנציאליים - ותפצה ב-4.2 מיליון שקל

כך אושר בפשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הוט ב-2013, בטענה כי נציגי מכירות של החברה ביצעו שיחות טלפון רבות ללקוחות פוטנציאליים, שלא פסקו גם אחרי שהצרכנים ביקשו לחדול מההצקות

לוגו הוט
לוגו הוט

הוט הטרידה לקוחות פוטנציאליים בטלפונים בלתי פוסקים, ותשלם פיצוי של כ-4.2 מיליון שקל ועוד 800 אלף שקל לתובע ו-100 אלף שקל גמול לתובע - כך אושר בפשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה עוד ב-2013.

הבקשה הוגשה על רקע הטענה כי הוט על הטרידה טלפוניות לקוחות פוטנציאליים - לא דובר על מטרדים פרסומיים בנוסח של הודעות ספאם אלא על שיחות טלפוניות שביצעו נציגי מכירות, שלא פסקו גם אחרי שהצרכנים ביקשו לחדול מההצקות.

התביעה אף הובילה לדיונים בכנסת בדבר מינון ההטרדות באמצעות שיחות מכירתיות, ובהמשך אף תוקן חוק הגנת הצרכן, ועודכן בו סעיף של אישור "השפעה בלתי הוגנת", כלומר הפעלת לחץ שיכול לפגוע ביכולתו של הצרכן לקבל החלטה מושכלת - הסעיף הזה מאפשר לרשות להגנת הצרכן לקנוס חברות שמפרות את החוק.

במסגרת הסדר הפשרה הוט תשלם כאמור 4.2 מיליון שקל - חלק מהסכום כפיצוי לקבוצה (דרך קרן ממשלתית שהוקמה לטובת הפשרות שמושגות בתביעות ייצוגיות מעין אלה); וחלק לטובת מניעת הישנות ההטרדות בעתיד באמצעות שדרוג המערכות של החברה.

הוט אף טענה כי מאז שהוגשה הבקשה ועוד לפני שאושר הסדר הפשרה היא כבר השקיעה סכום של מיליון שקל, אולם השופטת אסתר שטמר קבעה כי לא מדובר בחלק מהפיצוי המוסכם בהסדר הפשרה. 

עו"ד תומר אפלדורף / צילום: גיל דור
 עו"ד תומר אפלדורף / צילום: גיל דור

המבקש בתביעה הוא משה (מוריס) ארסבן, ובא-כוחו הוא עו"ד תומר אפלדורף. הטענה של התביעה מתארת סיטואציה שמוכרת לצרכנים רבים - חברות עסקיות שמטרידות לקוחות שהם מזהים כפוטנציאליים באמצעות שיחות טלפון חוזרות ונשנות, שלא פוסקות גם כאשר הצרכנים מבהירים כי הם אינם מעוניינים בשירותי אותה חברה.

טענת הוט הייתה כי היא מפעילה מחלקות שמטרתן לפנות ללקוחות פוטנציאליים, אך המשך הטיפול בלקוח תלוי בתוצאות השיחה עמו; וכי גיבשה נוהלי עבודה מסודרים בנוגע לסדרי המכירות. עוד ציינה הוט כי חלק מפעולת השיווק מבוצע על-ידי משווקים חיצוניים הכפופים לפיקוח שלה, והם שפעלו ב"דרכי שיווק אגרסיביות מנוגדות להנחיותיה". עוד טענה החברה כי מרבית התלונות שקיבלה הופנו בעיקר נגד אותם משווקים.

בסופו של דבר הסכם הפשרה שאושר קובע כי הוט תעביר סכום של 2.5 מיליון שקל לקרן לניהול וחלוקת כספים - הכסף הזה יועבר למטרות הקשורות להגנת הצרכן והגנה על הפרטיות. בנוסף תשקיע הוט מיליון שקל לאורך תקופה של שנתיים לטובת שיפור ושדרוג המערכות הטכנולוגיות שלה ושל המשווקים החיצוניים הפועלים עבורה, לטובת סיוע בצמצום המקרים בהם צרכן עלול לחוות הטרדה.

הוט הצהירה כי לא מדובר בהוצאה מתוכננת שלה אלא בהשקעות בשיפור המערכות בשל הסדר הפשרה. נקבע כי אם בתום התקופה לא יעלה בידי הוט להציג מסמכים ואסמכתאות המעידים על הוצאת הסכום האמור להנחת דעתו של בית המשפט, תופקד יתרת הסכום בקרן.

גם העובדים ישתתפו בפשרה - לפי ההסכם עובדי הוט יתנדבו במשך שנה בפעילויות לטובת תרומה בקהילה. הוט תקצה לטובת הפעילות את עובדיה מבלי לגרוע משכר עבודתם - שוויה הכספי של התרומה הועמד על סכום של 700,000 שקל לכל הפחות. בנוסף, הוט התחייבה לרענן נהלים בקרב העובדים ולמנות מומחה ייעודי לעניין הטענות בדבר הטרדות צרכנים.

"למרות הבעייתיות באופן הערכת סכום הפשרה, הוא יעלה כדי 4 מיליון שקל לפחות, בסכום שיוצא מכיסה של הוט לטובת הציבור", כך סיכמה השופטת.

בנוסף, המבקש יקבל גמול של 100 אלף שקל, ובא-כוחו יקבל 800 אלף שקל (ת"צ 50462-11-13).