ירסן את שלמה אליהו? ניר גלעד בדרך לתפקיד יו"ר מגדל ביטוח

היו"ר הקודם עודד שריג התפטר בטענה כי הממשל התאגידי בחברה לקוי • הממונה על שוק ההון פסל את רוב המועמדים של הבעלים שלמה אליהו, וניר גלעד מסתמן כמי שייהנה מההפקר • האם יו"ר כיל המיתולוגי יצליח לרסן את בעל השליטה הדומיננטי בחברת הביטוח?

ניר גלעד / צילום: איל יצהר
ניר גלעד / צילום: איל יצהר

מסתמן: ניר גלעד ישוב לקבוצת מגדל, בה היה משנה למנכ"ל עוד בימים של איזי כהן ואהרון פוגל, והפעם כיו"ר מגדל ביטוח . גלעד, לשעבר החשכ"ל באוצר, כיהן שנים ארוכות כמנכ"ל החברה לישראל וכיו"ר כיל. הוא צפוי להחליף את יו"ר מגדל ביטוח המתפטר, פרופ' עודד שריג, כמינויו של בעל השליטה שלמה אליהו.

בדצמבר האחרון התפטר שריג, לשעבר המפקח על הביטוח, מתפקידו כיו"ר מגדל חברה לביטוח, וזאת בגלל "בעיות בממשל התאגידי בקבוצה", כפי שהסביר לחברי הדירקטוריון במכתב ההתפטרות החריף, שבו נכתב בין היתר שזה קרה "היות שאינני יכול להמשיך לשאת באחריות לכספים שהפקידו בידי מגדל כ-2.5 מיליון מבוטחים וחוסכים, כשאני מנוע מלפעול למענם ולטובת החברה כנדרש, אני מגיש בזאת את התפטרותי", תוך שפירט: "בשל מבנה הבעלות של החברה ובשל הממשל התאגידי שנגזר ממנו, השינויים שקיוויתי שיחולו בחברה ובהתנהלות לא קרו".

ההתפטרות של שריג הגיעה לאחר שאליהו פעל להקמת ועדת פיקוח של חברי דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח הציבורית - אליהו עצמו, והדח"צים רונית בודו ואברהם ביגר (גילוי מלא: ביגר משמש כיועץ לדירקטוריון "גלובס") - על הנהלת מגדל ביטוח, ובכך לעקוף את שריג ואת המנכ"ל של הקבוצה ושל חברת הביטוח דורון ספיר. התוכנית של אליהו נבלמה לבסוף אצל הממונה ברקת.

אליהו רכש את השליטה במגדל ביטוח בשלהי 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל, כשכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-3.6 מיליארד שקל. אליהו מחזיק ב-68.5% ממניות מגדל.

בדירקטוריון מגדל ביטוח חברים פרט ליו"ר שריג ולבעל השליטה אליהו, גם עזריאל מוסקוביץ, ד"ר גבי פיקר (שמקורב לאליה ושנים רבות, ושהינו בנו של הממונה על שוק ההון והביטוח לשעבר, יעקב פיקר, שהוא זה שנתן לאליהו את האישור המקורי להקים את אליהו ביטוח), והדח"צים מירב בן כנען הלר, אברהם ביגר (שכאמור משמש גם כיועץ מיוחד לדירקטוריון "גלובס"), ורונית בודו. בימים האחרונים הצטרף לדירקטוריונים המרכזיים במגדל גם אריה מינטקביץ. כל חברי דירקטוריון מגדל ביטוח, להוציא שריג, מכהנים גם בדירקטוריון מגדל אחזקות. 

ומיהו היו"ר המיועד של מגדל ביטוח? גלעד היה במשך שנים מנכ"ל קבוצת ההחזקות של עידן עופר - החברה לישראל, כשבמסגרת זו הוא היה גם יו"ר כיל (ב-80% משרה). לאורך ה שנים הללו גלעד היה מהכוכבים הקבועים של מקבלי השכר בחברות הציבוריות בישראל, ובמהלכן קיבל שכר ותגמולים בעלות כולל של יותר מ-150 מיליון שקל - ממוצע של כ-19 מיליון שקל עבור כל שנת עבודה בחברה לישראל. הוא עזב את החברה לישראל ב-2015 ואת כיל בשלהי 2016.

לפני כשנה אושר הסדר הפשרה בפרשת הבונוסים של בכירי החברה לישראל, כשבית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר שהמנהלים הבכירים של החברה לישראל ישיבו לקופת החברה כ-80% מבונוסים שהתקבלו מכיסו הפרטי של בעל השליטה בקבוצה, עידן עופר, בעקבות פיצול החברה. גלעד נדרש להחזיר במסגרת זו 25 מיליון שקל מתוך מענק בגובה 31 מיליון שקל שקיבל בהקשר זה.

כאמור, הוא היה כבר בתפקיד בכיר מאוד במגדל, אליה הגיע אז בעקבות היו"ר דאז, פוגל, שהיה בעבר מבכירי משרד האוצר. במחצית הראשונה בשנת 2006 גלעד, אז המשנה למנכ"ל מגדל ומנהל האסטרטגיה והפיתוח העסקי בקבוצה, פרש מהקבוצה אליה הצטרף בקיץ 2004. במגדל הוא קיבל אחריות על מערך ההשקעות, השירותים הפיננסיים והאסטרטגיה, ונחשב לדעת רבים כמי שמיועד להחליף את המנכ"ל דאז כהן, לפחות ככל שזה נגע לפוגל.

מינויו של גלעד תלוי בקבלת אישור רשות שוק ההון. לאור תפקידיו הבכירים והמגוונים בעבר, כולל במגדל עצמה, סביר שהוא יימצא ראוי ומינויו יאושר.