המשתמשים עוזבים והמפרסמים בורחים: מה צפוי הערב בדוחות סנאפ

אנליסטים צופים כי החברה תדווח על הפסד של 7 סנט למניה, ועל הכנסות של 377 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2018 • השנה החולפת הייתה לא פשוטה בשביל הרשת החברתית, שדיווחה שלושה רבעונים ברציפות על ירידה במספר המשתמשים

אוון שפיגל / צילום: JD Lasica
אוון שפיגל / צילום: JD Lasica

הערב סנאפ תדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2018, ותסכם שנה לא פשוטה עבור החברה. בתשעת החודשים הראשונים של 2018 מספר המשתמשים היומיים בסנאפצ'ט הלך והצטמצם - מ-191 מיליון משתמשים ברבעון הראשון הוא ירד ל-188 מיליון ברבעון השני וברבעון השלישי החברה דיווחה על אובדן של שני מיליון משתמשים נוספים, ומספר המשתמשים עמד על 186 מיליון. ברבעון הקודם סנאפ חזתה שהמגמה תימשך גם ברבעון הזה, ואנליסטים צופים שתאבד מיליון וחצי משתמשים הפעם.

הירידה בכמות המשתמשים הופכת את הפלטפורמה לפחות אטרקטיבית עבור מפרסמים - מקור ההכנסות העיקרי של סנאפ. הירדה הזו נובעת בשנה האחרונה מתחרות קשה מצד אינסטגרם, שפונה גם היא לקהל הצעיר, והעתיקה מסנאפצ'ט את פיצ'ר הסטוריז שזכה לפופולריות רבה. גורם נוסף לאובדן המשתמשים היה שינוי העיצוב של האפליקציה שזכה לביקורות חריפות.

ברבעון הקודם הירידה בכמות המשתמשים אכזבה את המשקיעים, למרות שסנאפ הציגה הכנסות גבוהות מהמצופה והפסדים נמוכים מהמצופה. ברבעון הנוכחי אנליסטים צופים שסנאפ  תדווח על הפסד של 7 סנט למניה, ועל הכנסות של 377 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, אוון שפיגל, צופה כי ב-2019 החברה תהפוך לרווחית, ובחברה גם צפו שהשנה תחל שוב צמיחה במספר המשתמשים.

אך הפיכת החברה לרווחית עשויה להיות מאתגרת יותר ללא סמנכ"ל כספים - טים סטון, שמונה לתפקיד לפני פחות משנה עזב לאחרונה את התפקיד. בסנאפ מינו את רואת החשבון הראשית של החברה, לאורה סוויט, לסמנכ"לית כספים זמנית עד שיימצא לסטון מחליף קבוע. עזיבתו של סטון היא חלק מגל עזיבות של בכירים בסנאפ, במסגרתו עזבו גם ראש תחום התוכן ניק ביל, ראש תחום החומרה סאהיל שארמה, ראש משאבי האנוש סנאפ ג'ייסון הלפרט וסמנכ"ל האסטרטגיה אימרן קאן. המחסור בהנהגה יציבה בחברה, הוא מקור נוסף לדאגות בקרב משקיעים ואנליסטים.

למרות האתגרים, סנאפ ממשיכה לבחון כיוונים שונים שיבריאו את העסק. לאחרונה פורסם כי בחברה שוקלים שינוי דרמטי באפליקציית סנפצ'ט, שמאופיינת בסרטונים ותמונות זמניים שנמחקים ממנה אוטומטית, ועשויה להפוך את הפוסטים הפומביים באפליקציה לכאלה שישארו באוויר לאורך זמן רב יותר, ואף לקבועים. צעד כזה עשוי להפוך את התכנים לזמינים יותר מחוץ לסנפצ'ט ולמשוך משתמשים חדשים. לאחרונה גם פורסם כי החברה השקיעה באולפן המשחקים האוסטרלי Prettygreat, לאחר שדיווחים בשנה שעברה הצביעו על כך שייתכן שהחברה תשיק פלטפורמת גיימינג באפליקציה.

בנוסף, בסוף השבוע דווח כי סנאפ פותחת מחזור שני לחממת היוצרים שלה "ילו", שמטרתה להניע הפקת תוכן מקורי עבור הפלטפורמה. במחזור הקודם סנאפ השקיעה 1.35 מיליון דולר בתשע חברות ליצירת תוכן, 150 אלף דולר בכל אחת. סנאפ משקיעה בתמורה למניות בחברות ומעניקה להן תמיכה, מנטורים, אירועי נטוורקינג ומשרדים ליצירת תוכן קריאייטיבי במטה שלה בקליפורניה למשך שלושה חודשים. היא אמנם לא דורשת בלעדיות על תכני החברות, אך שש מהן מפיצות היום את תכניהן בסנפצ'ט. סנאפ אמרה כי הפעם תשקיע את אותו סכום בעד עשר חברות.

אריק רוס, אסטרטג השקעות ראשי בחברת Cascend Securities, כתב למשקיעים כי "ייתכן שסנאפצ'ט כבר עברה את הגרוע מכל עבורה". רוס הצביע על כך שהדירוגים של אפליקציית סנאפצ'ט בקרב משתמשי אנדרואיד חזרו להיות חיוביים כסימן מעודד. הוא אף מאמין שמשתמשים חדשים חוזרים לאפליקציה, למרות שלדבריו סנאפ עדיין זקוקה לאסטרטגיה כדי למשוך משתמשים חדשים ומעורבים יותר לפלטפורמה.