התרסה לנתניהו: מתפקדי הליכוד לא מעריכים את הקרבות הבוטים שרה"מ ניהל נגד צמרת המפלגה

ההצבעה של מתפקדי הליכוד הייתה תשובה לנתניהו: נמאס להם מהאינטריגות, והם תמכו במי שנראה להם מכובד וראוי להוביל את המפלגה • היום הוכח שהם לא אהבו את מהלכיו של נתניהו נגד סער ונגד אדלשטיין • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי כוץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי כוץ

אחרי סטטוסים של הבן יאיר, "ראיון" עם תשובה קטלנית נגד גדעון סער ל"מראיין" אלירז שדה, טלפונים בהולים במשך כל יום אתמול - 120 אלף מתפקדי הליכוד השיבו לנתניהו בצורה בוטה: נמאס לנו מן האינטריגות שלך. אנחנו נתמוך במי שנראה לנו מכובד וראוי להוביל את המפלגה.

השיבוץ הגבוה של גדעון סער, ההצלחה הכבירה של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ואפילו חוזקו של שר התחבורה ישראל כ"ץ אשר עד לפני שנתיים היה בסכסוך גלוי עם ראש הממשלה נתניהו, מלמדת שמתפקדי הליכוד לא מעריכים, בלשון המעטה, את הקרבות הבוטים שניהל נתניהו בשנים האחרונות נגד צמרת הליכוד.

למי ששכח, לפני קצת פחות משנה התקוטט נתניהו, באמצעות שלוחתו, השרה מירי רגב עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ופגע בו מאוד. הנושא היה קטנוני, מי יהיה הנואם המרכזי בטקס הדלקת המשואות. אדלשטיין הגיע נמוך עד לאיום של החרמת הטקס, שלילת השתתפות מעובדי משמר הכנסת, אך בסוף נתניהו ניצח, הביס את אדלשטיין ואף השפיל אותו בשידור חי כאשר הפר את כל הסיכומים עמו בנוגע לאורך הנאומים.

היום הוכח שמתפקדי הליכוד לא אהבו את מהלכיו של נתניהו, נגד סער, נגד אדלשטיין. הם העניקו לשניים וגם לשר ישראל כ"ץ, את הבכורה במפלגה. יצוין, התוצאות אינן סופיות, אך נדמה שהשלישיה של אדלשטיין-כ"ץ-סער תוביל את המפלגה, בקדנציה הבאה.

התופעה של תמיכה באנשים שאינם מזוהים עם ראש הממשלה מייצגת גם את ההצבעה במחוזות ושם לא מדובר ב 120 אלף מתפקדי הליכוד, אלא בחברי המרכז, 3660 האנשים הבכירים והותיקים במפלגה. שם נתנו את הקולות לפנחס עידן, יו"ר ועד רשות השדות התעופה, שביקר את נתניהו באופן גלוי, לאתי עטיה, ראשת לשכתו של השר חיים כ"ץ, ובמחוז ת"א, על אף דברי עידוד למועמד החשוד בפלילים דוד שרן, שנשלחו מאת דוברו של נתניהו יממה לפני ההצבעה, חברי המרכז נחלקים בינו לבין מיכל שיר, המקורבת לגדעון סער. התוצאות צמודות בשלב זה, אך ניתן להבין שנתניהו לא יכול להיות מאושר ושבע רצון אם בתוך המפלגה תקום לו, החל מאפריל 2019 סיעת בת עצמאית.

חזן הובלט על ידי התקשורת, נזרק על ידי המתפקדים

והשלכות נוספות של בניית הרשימה של הליכוד: נבחרי ציבור כמו אורן חזן, נאווה בוקר וירון מזוז, שלא הביאו כבוד רב למפלגת השלטון נזרקו על ידי המתפקדים. כזכור, בוקר, היתה המועמדת של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו בשנת 2015, היא קידמה וטיפחה אותה. חזן היווה בשנים האחרונות את הפנים הרעות של הליכוד, ענישה תכופה מועדת האתיקה, העלבת נכים בכנסת, השפלת עובדי משמר הכנסת, שימוש בשפה בוטה, משמיצה כלפי יו"ר הכנסת וכלפי ח"כים ותיקים. הליצנות כשיטה זכתה להבלטה על ידי התקשורת הישראלית, ומתפקדי הליכוד הגיבו בהדחת האיש שבייש אותם.

צמרת אשכנזית גברית

אבחנה נוספת, הרלבנטית לשיח העדתי בישראל של שנת 2019, בצמרת הליכוד משובצים מספר רב של גברים אשכנזים ושתי נשים מזרחיות. רגב וגמליאל שמרו על כוחן בצמרת הליכוד, אך קשה שלא לשים לב שמנתניהו, דרך כ"ץ, אדלשטיין, ארדן, לוין, ברקת, גלנט , דיכטר ואלקין, הליכוד הפך להיות פני אליטה אשכנזית ותיקה, כפי הביקורות שהטיחו אנשי ליכוד במשך שנים ארוכות באנשי מפא"י אותם הם תיעבו.