צבא ארה"ב ירכוש מערכות כיפת ברזל בשל "צורך מיידי"

לפי הערכות, היקף ההצטיידות של האמריקאים במערכת היירוט הישראלית תסתכם בכמה מאות מיליוני דולרים

כיפת ברזל/ תמר מצפי
כיפת ברזל/ תמר מצפי

יצוא ראשון של מערכת ההגנה מפני רקטות, כיפת ברזל: משרד הביטחון הודיע בצהריים (ד') כי צבא ארה"ב החליט לרכוש מערכות כיפת ברזל מהמפתחת והיצרנית הישראלית רפאל וזאת "עבור צורך מיידי".

ממשרד הביטחון נמסר כי מערכת כיפת ברזל תיבחן כמערכת להגנת כוחות פרוסים של הצבא האמריקאי מפני מגוון רחב של איומים בליסטיים ואוויריים ובטווח הארוך ייבחן אם להרחיב את השימוש בה.

"גלובס" חשף בספטמבר האחרון כי בין מערכת הביטחון לבין הצבא האמריקאי מתקיים מו"מ אינטנסיבי לקראת עסקה היסטורית של מכירת כיפת ברזל לישראל. ראש חטיבת עליונות אווירית ברפאל, פיני יונגמן אמר אז ל"גלובס" כי כבר השנה תהיה עסקת יצוא ראשונה של מערכת ההגנה המתקדמת שיירטה עד כה כ-2000 רקטות שנורו לעבר העורף הישראלי, בעיקר מכיוון עזה.

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, מסר בהתייחס להחלטת הצבא האמריקאי כי "מדובר בהישג גדול לישראל וזה ביטוי נוסף להידוק הברית האיתנה שלנו עם ארה"ב וביטוי למעמדה העולה של ישראל בעולם. לישראל יש את כיפת ברזל ואגרוף ברזל: המערכות שלנו יודעות להתמודד עם כל איום, גם בהגנה וגם בהתקפה ולא הייתי ממליץ לאויבינו לנסות אותנו".

מערכת כיפת ברזל משמשת את מערך ההגנה האווירית של צה"ל מאז 2011. הקבלן הראשי בפרויקט היא רפאל, וחברת אלתא מערכות - חברה בת של התעשייה האווירית אחראית לפיתוח ולייצור המכ"ם שמשמש אותה וחברת אמפרסט מספקת את מערכת השליטה והבקרה.

את תכנית כיפת ברזל, כמו גם תכניות אחרות הקשורות למערך ההגנה הרב שכבתית של ישראל הכולל גם את טילי השרביט קסמים והחץ, מובילה מינהלת חומה של משרד הביטחון. על פי הערכות, היקף ההצטיידות של הצבא האמריקאי בכיפת ברזל יסתכם בשלב הראשון בכמה מאות מיליוני דולרים. באחרונה מינהל הרכש של צבא ארה"ב ביקש תוספת תקציבית ל-2019 ו-2020 למימון רכש מערכות ההגנה מישראל.