צעירים, עירוניים ועניים: האפריקאים לא שותקים ומתחילים למחות

היעדר הזדמנויות כלכליות לאנשים בעלי השכלה משופרת מניע תסיסה גוברת נגד כמה מהמנהיגים הכי יציבים ביבשת

הפגנות בזימבבואה נגד המצוקה הכלכלית/ צילום: רויטרס, Philimon Bulawayo
הפגנות בזימבבואה נגד המצוקה הכלכלית/ צילום: רויטרס, Philimon Bulawayo

הפגנות נגד המשטר בסודאן, ניסיון הפיכה בגאבון, מנהיג אופוזיציה שמושבע לנשיא בקונגו, הפגנות דמים נגד עליית מחירי הדלק בזימבבואה. ההתקוממויות נגד כמה מהמנהיגים הוותיקים באפריקה נובעת מתסיסה גוברת בקרב צעירים עירוניים רבים על העדר הזדמנויות כלכליות.

הכוחות האנטי-ממסדיים הללו, בתוספת קריסת מחירי סחורות וחומרי גלם, יבואו לידי ביטוי גם בשתי הכלכלות הגדולות ביבשת, ניגריה ודרום אפריקה, שהולכות לבחירות בחודשים הבאים.

הממשלות מתקשות להגיב למצב החדש.

"אנחנו חייבים להכיר בכך שיש לנו אתגר דמוגרפי", אמר שר האוצר של זימבבואה, מתולי נקובה, בראיון בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. הנשיא שלו, אמרסון מננגאגווה, מיהר מדאבוס חזרה הביתה וניסה להרחיק את עצמו מהוראות שניתנו לכוחות הביטחון לפעול ביד קשה נגד המפגינים.

עם גיל תושבים חציוני של 19, אפריקה היא היבשת הצעירה בעולם. היא גם אחד האזורים שבהם תהליך העיור, המעבר לערים, הוא המהיר ביותר. מיליונים נוטשים את החקלאות המסורתית לטובת מגה-ערים כמו קינשאסה בקונגו או לאגוס בניגריה. רבים מהתושבים החדשים מגיעים לשכונות פחונים ענקיות, שבהן הם פחות מוגבלים על ידי מנהגים או מנהיגי קהילה מקומיים בביטוי הפוליטי שלהם, כפי שהם היו בקהילות הכפריות.

הצעירים והצעירות הללו מגיעים לערים כאשר המדינות שלהם עניות משמעותית יותר מהמדינות באסיה או באמריקה הלטינית שעברו תהליכים דומים של מעבר לערים. התוצאה היא העדר חריף של מקומות עבודה ושירותים ממשלתיים כמו מי שתייה, חשמל ובריאות, וניגוד ברור למצבם של בני השכבות השולטות במדינה.

התסכול מתנאי החיים העלובים והעדר ההזדמנויות הוא המכנה המשותף למגמת ההתקוממות נגד המשטרים הקיימים.

הסבסוד על החיטה קוצץ

בדומה לזעם כלפי העלאת מחירי הדלק בזימבבואה, המחאות בסודאן הוצתו בעקבות החלטת הממשלה לקצץ את הסבסוד של חיטה, שהוביל להעלאת מחירי הלחם פי שלושה בסוף דצמבר. המחאה הזו התרחבה בינתיים להתקוממויות בערים רבות נגד הנשיא עומאר אל באשיר בן ה-75, ששולט במדינה מאז ההפיכה שהוא ארגן ב-1989.

בגאבון, מנהיגי ההפיכה שנכשלה האשימו את הנשיא עלי בונגו, בן 59, שמשפחתו שולטת במדינה זו שתלויה בחומרי גלם מאז 1967, בחוסר יכולת למשול באפקטיביות בגלל שבץ מוחי שהוא עבר לאחרונה.

בקונגו, מדינה עשירה במינרלים ובעלת אחת האוכלוסיות העניות ביותר בעולם, הנשיא היוצא ג'וזף קבילה בחר יורש שהפסיד בבחירות ב-30 בדצמבר. שני מנייני קולות הראו שהתוצאה הרשמית הוטתה על ידי קבילה לטובת פליקס טשיסקדי, מועמד האופוזיציה שהיה פחות ביקורתי כלפיו. זו הייתה הודאה עקיפה של קבילה בכך ש-18 שנות שלטונו לא קירבו אותו אל בני עמו.

להוציא קבילה, שמשקיפים רבים מאמינים שהוא ינסה לשמר השפעה על הפוליטיקה ועל הצבא בקונגו, אף אחד מהמנהיגים המותקפים האחרים באפריקה לא מוכן לוותר על כסאו. הם הגיבו בדיכוי, בייחוד בסודאן ובזימבבואה, שם כוחות הביטחון הרגו ועינו עשרות מפגינים ופשטו על בתי חולים שטיפלו בהם. בכל ארבע המדינות, הרשויות סגרו את האינטרנט כדי למנוע הפצת מסרים לא רצויים להן והתארגנות של המחאה.

במקומות שבהם מנהיגים ותיקים הודחו בשנים האחרונות, זה נבע בדרך כלל מהבנה במפלגת השלטון שמשהו צריך להשתנות. התוצאות היו מעורבות.

במהלך מפתיע באנגולה, הנשיא ז'ואאו לורנקו פעל נגד בני משפחה של קודמו ז'וזה אדוארדו דוס סנטוס במסע נגד שחיתות, ויצר תקוות לממשלה שקופה יותר במדינת נפט זו בדרום אפריקה. ראש הממשלה החדש באתיופיה, אביי אחמד, ניסה לפתוח את המערכת החד-מפלגתית במדינה וחתם עם אריתריאה השכנה על הסכם שלום, שסיים 20 שנות עימות.

זימבבואה חדשה?

ההבטחה של מננגאגווה ל"זימבבואה חדשה" בעקבות הדחת הרודן הוותיק רוברט מוגאבה הפכה לחלולה בעקבות הדיכוי הברוטלי של המחאות אחרי הבחירות שהיו ביולי ושל השביתה בינואר נגד הכפלת מחירי הדלק ויותר.

מה שברור הוא שהמגמות שבבסיס התסיסה הנוכחית עומדות רק להאיץ. מחקר של קרן ביל ומלינדה גייטס צופה שעד שנת 2050, 86% מהעניים ביותר בעולם יתגוררו באפריקה שמדרום לסהרה - יותר ממחציתם בניגריה ובקונגו.

החינוך המשופר במדינות אפריקאיות רבות עשוי אמנם להוריד את שיעורי הילודה, אבל הוא גם מעורר ציפיות לאיכות חיים טובה יותר, וליכולת להתגבר על דיכוי ממשלתי. המחאות בזימבבואה, בסודאן ובקונגו מתבססות על רשתות חברתיות פרטיות וירטואליות, שמופעלות כאשר האינטרנט נסגר על ידי הרשויות.

"הפער בין הציפיות של הצעירים לבין ניסיון החיים שלהם מתרחב מדי יום", אמר קן אופלו, פרופסור נספח בית הספר לשירות בינלאומי באוניברסיטת ג'ורג'טאון. "אני לא חושב שרוב מנהיגי אפריקה ערוכים לכך". 

צמיחה תקועה
 צמיחה תקועה