סכנה לשידור האירוויזיון בישראל - הפעם בשל מחלוקת על תנאי העובדים

איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה אק"ט מאשים את תאגיד השידור בהצעת תנאי עבודה לא מספקים • מנגד, בתאגיד טוענים כי התנאים טובים מהמקובל בשוק ומזהירים: "ניאלץ לעשות מו"מ עם עובדים מחו"ל"

האם שידור האירוויזיון נמצא בסכנה? משבר בין אנשי תאגיד השידור לחברי איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אק"ט) מאיים לשבש את ההכנות לאירוויזיון ואפילו את שידור האירוויזיון עצמו. 

ל"גלובס" נודע כי משא-ומתן שמתנהל בשבועות האחרונים בין צוות ההפקה של האירוויזיון לבין אק"ט בנוגע לסוגיות הקשורות בתשלום ותנאי העבודה עלה על שרטון. מדובר בתנאי עבודה של עשרות עובדים במקצועות כמו צלמי אולפן, עוזרי במאי ועוזרי צלם, עוזרי הפקה, תאורנים, מאפרות וכדומה, שאמורים להיות מועסקים גם במסגרת הצילומים המקדימים, כמו למשל בצילומי "הגלויות" (כ-40 קטעי הווידאו המציגים כל נבחרת על נופי הארץ המארחת) וגם בצילומי התחרות עצמה.

צילומי "הגלויות" אמורים היו להתחיל ביום ראשון הקרוב, אך בגלל פיצוץ המשא-ומתן עם אק"ט נראה כי הם לא יוכלו להתחיל במועד. בתאגיד השידור נערכים לגייס צוותים מפורטוגל לצורך ביצוע המשימה, במקרה שלא ניתן יהיה להגיע להבנות במועד.

נציין כי המחלוקות בין אק"ט לתאגיד השידור אינן חדשות: כבר לפני שנה פנו נציגי הארגון לתאגיד בניסיון לנהל משא-ומתן שיביא לחתימת הסכם המסדיר את תנאי העבודה של עובדי מקצועות הסט המועסקים בהפקות של התאגיד, בדומה להסכמים שיש לארגון עם ערוץ עשר (היום רשת) וקשת. באק"ט טוענים כי הנהלת התאגיד עומדת בסירובה להגיע להסדרה ולחתום על הסכם .

אל תוך אי-ההסכמות הללו מתווספת כעת סוגיית העובדים באירוויזיון, שמכניסה גורם של דחיפות לוויכוח. מדובר בהפקה גדולה, מורכבת ויוצאת דופן בהיקפי העבודה שהיא דורשת, שגם תחומה בזמן מוגבל.

מקורבים ל"גלובס" בתאגיד מספרים כי בשבועות האחרונים התנהל משא-ומתן אינטנסיבי מתוך כוונה לגשר על הפערים, אולם לתחושתם, באק"ט מטפסים על עץ גבוה ומסרבים לרדת. עוד טוענים בתאגיד כי לא רק שהמחירים שמוצעים לאנשי המקצוע שמעוניינים להעסיקם הם הוגנים, אלא הם אף גבוהים מהמקובל בשוק, זאת מתוך רצון לרתום לפרויקט את הגורמים המקצועיים ביותר. מנגד, באק"ט טוענים כי תנאי העבודה שהוצאו לעובדים רחוקים מאוד מהסטנדרט המקובל בהפקת בישראל.

בימים האחרונים נקלע המשא-ומתן למבוי סתום, והצדדים ניתקו מגע. כאמור, ביום ראשון הקרוב אמורים היו להתחיל הכנות וסיורי לוקיישן ל-40 הגלויות המצולמות עם המשלחות, אך בשלב זה לא נראה כי ניתן יהיה לצלם אותן במועד.

בתאגיד מסרבים להרים ידיים ומאיימים כי אם לא ניתן יהיה לפתרון מוסכם, הם יפעלו להביא לארץ צוותים מפורטוגל שהשתתפו באירוויזיון שנערך בליסבון. "העלות של להטיס אותם לארץ ולשכן אותן כאן תהיה עדין נמוכה יותר מלעמוד בדרישות שמציבים אנשי ארגון אק"ט", אומרים שלא לייחוס גורמים בתאגיד.

באופן טבעי, נקודת המבט באק"ט שונה: שלא לייחוס טוענים שם כי הם קיבלו פניות מעובדים שקיבלו הצעות שכר נמוכות משמעותית מהמקובל. ההצעה לא כללה תגמול על שעות נוספות וזמן נסיעה (מתוכננים צילומים במקומות רחוקים כמו אילת והחרמון), וכן מסרבים בתאגיד לשלם על שעות לילה.

איתמר אביטן, מנכ"ל אק"ט, אישר את הידיעה ומסר בתגובה: "למעלה משנה שאנו מנסים להביא את הנהלת התאגיד לחתום איתנו על הסכם קיבוצי, שיסדיר את תנאי העבודה של עובדי מקצועות הטלוויזיה בהפקות שהתאגיד לוקח בהם חלק. ניסיונות אלה נתקלו עד כה בסירוב ובמריחה מצד הנהלת התאגיד, שממשיכה לא לשתף פעולה ולא לקדם משא-ומתן מולנו לחתימת הסכם, כפי שקיים בערוצי השידור האחרים".

לדבריו, "חזרתי והתראתי כי סרבנות זו של ההנהלה עלולה להביא לפגיעה בשידור האירוויזיון המתוכנן, אולם בהנהלת התאגיד סירבו להקשיב. הסכם קיבוצי מסודר עם תנאי עבודה הוגנים לעובדים זו דרישה בסיסית בעולם העבודה המודרני. אנו לא רוצים לפגוע בשידורי האירוויזיון המתוכננים להתקיים בישראל, ובטוחים שהנהלת התאגיד תתעשת ותשב איתנו למשא-ומתן מואץ לחתימה על ההסכם". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "תאגיד השידור פועל עבור הציבור הישראלי ולמען היצירה הישראלית, תוך שהוא משקיע מאות מליוני שקלים בשנה בהפקות מקור. כדי למקסם את זכויות היוצרים, התאגיד מכבד הסכמים המקובלים על כל הארגונים הנוגעים בדבר, ולא חותם על הסכמים במעמד צד אחד בלבד.

"במקום לשמור על זכויות עובדי ההפקה הטכניים בתעשייה, שקיבלו מהפקת האירוויזיון הצעות עבודה רבות בשכר יומי גבוה יותר מהמקובל בענף לכמות גדולה של ימי עבודה, ארגון אק"ט העדיף להחרים את ההפקה. בהפקת האירוויזיון נאלצים לעשות משא-ומתן עם עובדים מחו"ל. 

"לא נאפשר לארגון כזה או אחר לנצל את בימת האירוויזיון כדי לפגוע בהפקות ביוצרים ובכל העובדים במקצועות הטכניים תחת מטריית אק"ט".