תשובה מבקש להשאיר את הסדר החוב של דלק נדל"ן מאחוריו: מציע לרכוש את יתרת האג"ח שהונפקו בהסדר ב-130 מיליון שקל

תשובה מעוניין לרכוש את יתרת אג"ח סדרה 1 שהנפיקה אפריל נדל"ן לפי ערכה הנקוב, בהיקף של כ-95 מיליון שקל • בעבור סדרה 2, שכדי להגיע לתנאי הפירעון שלה על מניית קבוצת דלק להכפיל את שוויה עד סוף 2020, מציע תשובה 36 אגורות לכל 1 שקל

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

יצחק תשובה בדרך לסגור באופן סופי את תשלומי החוב שבהסדר האג"ח הענק של דלק נדל"ן שבשליטתו: פרסם הצעת רכש ליתרת האג"ח שהונפקו במסגרת ההסדר בהשקעה של קרוב ל-130 מיליון שקל. במסגרת ההסדר, שהושלם לפני שש וחצי שנים בהיקף של 2.15 מיליארד שקל, ספגו המחזיקים "תספורת" משמעותית של 65% על החזקותיהם.

דלק נדל"ן מוחזקת כיום במלואה על ידי תשובה, ומדווחת לבורסה באמצעות חברת אפריל נדל"ן, שהוקמה כמעין "חברת צינור" לצורכי ההסדר, והיא אשר עדכנה אודות הצעת הרכש. מפרטי ההצעה עולה, כי תשובה מעוניין לרכוש את יתרת אג"ח סדרה 1 שהנפיקה אפריל, לפי ערכה הנקוב, בהיקף של כ-95 מיליון שקל (בתוספת הריבית עבור הפידיון המוקדם), ואת יתרת אג"ח סדרה 2 תמורת כ-33 מיליון שקל נוספים. היקף סדרה 2 עומד על קצת יותר מ-90 מיליון שקל, ואותה מציע תשובה לרכוש לפי מחיר של 36 אגורות לכל 1 שקל ערך נקוב של האג"ח.

מועד הפידיון המקורי של אג"ח 1 של אפריל נדל"ן, שהונפקו בסוף 2012 ונרשמו למסחר בבורסה במאי 2014, הוא בתחילת דצמבר 2019. לפי תנאיה, החברה רשאית לבצע פידיון מוקדם של הסדרה "ביוזמתה, ללא מרכיב פיצוי", ובלבד שהוא יתבצע "לפי מלוא הערך ההתחייבותי" - כלומר קרן בתוספת ריבית שנצברה בגין הקרן עד מועד הפידיון המוקדם, שנקבע ימים ספורים לפני סוף החודש הנוכחי (25.2). היקף הסדרה עמד על כ-660 מיליון שקל, ובהתאם ליתרתה הנוכחית, עד כה נפדו ממנה כ-550 מיליון שקל בשישה תשלומים שווים.

ההיענות תלויה באופטימיות של המשקיעים

תנאי האג"ח של סדרה 2, עבורה מציע תשובה כ-33 מיליון שקל, מורכבים קצת יותר. ניתן לראות בה כסוג של אופציה על מניית קבוצת דלק, הנמצאת כיום הרחק מחוץ לכסף, כך שההיענות תלויה במידת האופטימיות של המשקיעים לגבי עתידה של מניית קבוצת האנרגיה הנסחרת של תשובה.

התקיימות התנאי לפירעון אג"ח אלו תלויה בשווייה של מניית קבוצת דלק, הנדרש להגיע עד סוף שנת 2020 ל-1,200 שקל לפחות (כמחיר ממוצע שנקבע בהתאם למועדי הפירעון). אם לא תגיע מניית קבוצת דלק למחיר היעד, כל התחייבויות האג"ח יבוטלו. כיום שוויה של מניית קבוצת דלק בבורסה עומד על כ-640 שקל - כך שהיא נדרשת כמעט ולהכפיל את שוויה כדי שיתקיים התנאי לפירעון. ערכה הנוכחי של המניה משקף לקבוצת דלק שווי של 7.7 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-30% בשנה האחרונה.

באפריל נדל"ן מדגישים בהצעת הרכש עבור אג"ח 2 כי היא מתפרסמת "על אף העובדה שנכון למועד זה טרם התממש התנאי המתלה לכניסתן לתוקף של התחייבויות החברה מכוח איגרות החוב (סדרה 2), ואין כל ודאות שהתנאי האמור אכן יתממש בסופו של דבר". עוד ציינו כי "אין בפרסום המחיר המתואם כאמור לעיל בכדי לחוות דעה בדבר הסתברות והתקיימות התנאי לפירעון", וכי "הסתברותו והתקיימותו אינה ידועה בשלב זה".

בהתאם, מצד אחד ההצעה משקפת הנחה ניכרת על השווי הנקוב אם יתממש התנאי לפירעונה. אולם מצד שני, כאמור, בשלב הנוכחי הסיכוי להתממשות התנאי לפירעון הסדרה נראה נמוך יחסית, בשל המרחק הרב בין שווי השוק של המניה לבין השווי אליו היא נדרשת להגיע.

סדרת אג"ח 2 של אפריל רשומה כיום במערכת הנש"ר (ניירות ערך שאינם רשומים למסחר), והאפשרות היחידה של המחזיקים למימוש החזקותיהם היא באמצעות מכירה מחוץ לבורסה.

הרווחים של עובדיה ועו"ד תשובה

מועד ההיענות האחרון להצעה עבור אג"ח 2 נקבע לעוד שבועיים (21.2), אולם מי שכבר כעת ניתן להעריך שייענו לפנייתו של תשובה הם המשקיע אבישי עובדיה ועו"ד ויקטור תשובה - הצפויים לרשום רווח של פי 8 על השקעה שביצעו באג"ח מסדרה זו לפני קצת יותר משנה.

בסוף 2017 הגיש עובדיה, וזמן קצר אחריו עו"ד תשובה, הצעות לרכישת נתחים מסדרת אג"ח 2, לפי מחיר של כ-4.5 אגורות לכל 1 שקל ערך נקוב של אג"ח. הצעות השניים, שהוגשו בנפרד, התקבלו באופן חלקי בלבד והסתכמו בהשקעה של כמה עשרות אלפי שקלים של כל אחד מהם. מחיר ההצעה שפרסם כעת תשובה משקף עבור אותן החזקות שווי של כמה מאות אלפי שקלים. 

גילוי מלא: אבישי עובדיה כותב טור חשבונאות קבוע ב"גלובס".