כחלון על סאגת הטבק: "אנשי חברות הסיגריות חזקים יותר מממשלת ישראל"

שר האוצר הסביר היום בפני סטודנטים בהרצליה כי "הכסף ניצח בבג"ץ מס על גלגול טבק, לא הצדק" • על הקשיים בפתיחת עסקים קטנים במדינה: "הבן שלי היה הבעלים של קפה גרג בחיפה ועוד רגע כמעט מכרנו את הבית בגלל זה" • על הניסיון לרפורמה בבנקאות ובמשק החלב: "היום, ביצוע רפורמות אל מול גופים פרטיים זה כמעט בלתי אפשרי"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

המצב במפלגת כולנו לא מזהיר, ומפלגתו של שר האוצר מדשדשת סביב אחוז החסימה. היום הודיעו על צירופו של ראש להק מודיעין לשעבר, תא"ל רם שמואלי, אך הפוקוס של כחלון אינו ביטחוני ונותר בכל עת בנושאי חברה וכלכלה. לדברי בכירים במפלגה, הצטרפותה של אלונה ברקת לימין החדש אף שהיא נתפסה בשנת 2015 כמי שמעוניינת להצטרף לכולנו, אינה מטרידה אותם. בכולנו לא רצו זיהוי עם אנשי הון וכסף ומעדיפים לדבוק בתדמית החלה והאכפתיות.

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, ממשיך לתמוך במפלגת כולנו ולסייע לכחלון לשפר את מצבו בשטח. לדברי צור, הוא פועל כל הזמן בקרב הציבור והוא ממשיך להיות חבר במפלגה (אחרי שעזב את מפלגת העבודה), אך אין לו כוונה להיות ברשימת המפלגה לכנסת. אם וכאשר כולנו תטפס במנדטים בבחירות, צור היה מקווה להיות שר חקלאות, במינוי חיצוני.

היום בבוקר (ו'), הגיע כחלון לדבר במרכז הבינתחומי בהרצליה בפני סטודנטים בקורס מנהל עסקים. הנושא היה 'קייס סטאדי' של רפורמת הסלולר, כפי שכחלון הציג את הנושא גם בהרצאות שנתן בהרווארד. אבל בסוף דבריו הסטודנטים התעניינו בעיקר בנושא מיסוי טבק, קשיים בהקמת עסקים קטנים, ומה נתקע בתחום פתיחת הבנקים לתחרות.

לפני מספר ימים הכריע בג"ץ ברוב קולות שמשרד האוצר יחויב להשוות את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות רגילות, וכי עליו לעשות זאת באופן מידי, ככל הנראה כבר בשבוע הבא. כחלון אמר לסטודנטים שביום א' הוא יכנס את הצוות המשרדי שלו ויקבלו החלטה איך לבצע זאת.

לדבריו "אנשי חברות הסיגריות, שרצו להרוויח, הם חזקים יותר מממשלת ישראל". כחלון התכוון ללובי, לחצים וסוללות עורכי הדין שהפעילו חברות הסיגריות. "אני שר האוצר, אני נבחרתי, שלחו אותי לשם, אבל הם ניצחו אותי. לא הצדק ניצח כי לא היה פה צדק. הם לא הוכיחו שכמות העישון של הטבק עלתה. אני מקבל שאפשר להכווין התנהגות באמצעו מס, כשפועלים נגד זיהומים ועוד. זה מקובל בכל העולם". 

באשר למשק החלב, כחלון ציין כי גם בנושא הזה הוא חושש שעורכי הדין והלובי של תנובה יהיו חזקים ממנו. "מה אתם חושבים, שבגץ לא יכול לחייב אותי כאן? אני שר אוצר ויש לי מדיניות ואנחנו נפתור את הבעיה במשק החלב בכלים של המדינה: עידוד השקעות, מיסוי, אבל הם (תנובה וטרה; ט"ש) כל כך חזקים וכל כך עוצמתיים שאם בעבר הצלחנו לעשות רפורמות בשוק של חברות פרטיות, בסלולר, זה היה פשוט נס… אתם אומרים שאתם (חברות שוק החלב; ט"ש) במצוקה, נניח שיש משבר, אם פיטרתם אנשים, אנחנו ציבור סולידרי ונשים יד, אבל שומרים פה על הסינים", הקהל הגיב בצחוק, וכחלון המשיך, "עם קטן הסינים, הם ממש צריכים את העזרה שלנו".

כחלון אמר שביצוע רפורמות מרחיקות לכת אל מול חברות מסחריות ולהבדיל ממגזר ציבורי, זה כמעט בלתי אפשרי. "מאז הסלולר לא הייתה רפורמה גדולה בחברות מסחריות, וגם לא תהיה. בתחום הדיור, הקרקע היא בשליטת המדינה ולכן יכלה לבצע רפורמה. אבל ביצוע רפורמות אל מול גופים פרטיים זה כמעט בלתי אפשרי, והיום יש לנו חברות בינלאומיות כמו פייסבוק וגוגל שהם חזקות יותר מן המדינות, לא רק יותר מן המדינה שלנו, אלא מכל המדינות. תראו לי מדינה שמתעסקת עם צוקרברג".

הסטודנטים שאלו את כחלון על איטיות פתיחת שוק הבנקאות לתחרות וכחלון הסביר על המהלכים שביצע לניתוק חברות האשראי, ועל כך שהן יקומו להיות הבנקים החדשים. "הפרדנו את ישראכרט ולאומי קארד, אבל בדיסקונט, היה חשש מהפרדת ויזה וביקשו שלא ניגע בזה". בנוסף אמר שבשבוע הקרוב ייצא מכרז לאספקת שירותי מחשוב לכל מי שירצה לפתוח בנק חדש. "אחד הדברים הכי מסובכים בבנקאות זה מחשבים ה-IP ואופן שמירת המידע, ששומר על הכסף. אנחנו בשבוע הבא עושים מכרז כמדינה, ולפיו אנחנו נספק את שירותי המחשוב הבנקאי לכל מי שרוצה לפתוח בנק חדש". 

הסטודנטים שאלו אותו מה הרפורמה הבאה שהוא מציע, וכחלון ציין שמשקי הבית מוצאים כיום הון תועפות על מימון רכבים, ביטוח רכבים, מיסוי רכבים ורכש וזו לדעתו צריכה להיות הרפורמה הגדולה הבאה בתחום יוקר המחיה.

ובסוף ההרצאה שאלה אחת הסטודנטיות על קשיים בפתיחת עסקים קטנים וכחלון סיפר על הדרישות הרגולטוריות בפתיחת עסק, התקנת מצלמה שמצלמת את הצומת, טפסים ממכבי אש, גובה השילוט וסיכם: "זה ממש קטסטרופה. טיפלנו קצת ברישוי העסקים, אבל להגיד לך שסיימנו? לא, לא הכל זה כחלון".