העסקים של בני גנץ נחשפים: רץ לראשות הממשלה, אבל לא ממהר לוותר על הביזנס

למה בני גנץ עדיין מכהן בדירקטוריונים של חברות ציבוריות, כמה הרוויח על האופציות שמימש לאחרונה, איך הפכו השותפים במיזם בטריות בעייתי למייסדי מפלגתו, וכמה מס הוא משלם? • "גלובס" מרים את המסך מעל פעילותו העסקית של הכוכב הסקרים, שחודשיים לפני הבחירות עוד יושב בדירקטוריונים של אדוארדו אלשטיין ונתן חץ • חוסן לישראל: "כל פעילותו של גנץ נעשית לפי החוק" • מיוחד ל"גלובס"

בני גנץ באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ באירוע הבחירות הראשון שלו / צילום: שלומי יוסף

ארבע שנים חלפו מאז פשט בני גנץ את המדים ונפרד מתפקיד הרמטכ"ל, אולם החלקים הנוגעים לפעילותו מאז הפך לאזרח הרבה פחות מוכרים ביחס להיסטוריה שלו. שמו נקשר בעיקר לקריסה האחרונה של חברת הסייבר שבראשה עמד (המימד החמישי), אלא שתחקיר "גלובס" מגלה כי גם בימים שלאחר הקמת מפלגתו ולמרות שהוא מצהיר על ריצה לראשות הממשלה, הפעילות העסקית של גנץ נמשכת: הוא חבר בדירקטוריונים של חברות ציבוריות, מחזיק בהשקעות שונות (חלקן בשיתוף עם מייסדי מפלגתו) ואף מימש לאחרונה חבילה נאה של מניות ברווח של מאות אלפי שקלים.

ייאמר מיד, על פי חוק גנץ יכול להמשיך ולפעול במסגרות עסקיות שונות. אולם בהינתן העובדה שהוא רץ לראשות הממשלה, לדבריו, כבר רשם מפלגה, מגייס מועמדים ותרומות - הרי שהשאלה מתי יתפטר מיתר העיסוקים היא מתבקשת. במענה לשאלת "גלובס" בעניין, נמסר כי "כל פעילותו של גנץ נעשית לפי החוק ומלווה בייעוץ משפטי".

אופציות ברווח של 440 אלף שקל

"אני לא איזה טייקון ולא מחזיק מעצמי איזה איש עסקים", כך אמר גנץ, הרמטכ"ל לשעבר, והמועמד לראשות הממשלה בהווה, בראיון שנתן לחנוך דאום ולשלמה ארצי ב"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע. גנץ הדף את הביקורת על התנהלותו כיו"ר ה"מימד החמישי", חברת הסייבר שנסגרה לאחרונה לאחר שניהלה מגעים שכשלו למכירה כשברקע סנקציות אמריקאיות על אחד מבעלי המניות בחברה, אוליגרך שנחקר בפרשת תשלום דמי השתיקה לשחקנית פורנו עבור טראמפ.

באותה הזדמנות גנץ ציין כי "זו (המימד החמישי) הייתה רק אחת משמונה או תשע פעילויות עסקיות שעשיתי". בהקשר הזה, הוא צודק. בנובמבר 2015 כתשעה חודשים לאחר שסיים את תפקידו כרמטכ"ל - ואחרי שהחזיק כבר בתפקיד יו"ר המימד החמישי - מונה גנץ לדירקטור בלתי תלוי בחברת "אמות". חברת הנדל"ן המניב של אלוני חץ, שבשליטת איש הנדל"ן הוותיק נתן חץ, המחזיקה כ-100 נכסים בישראל בהם בנייני מגדל אמות השקעות, אמות אטריום, אמות משפט, אמות ביטוח, מגדל המאה והתחנה המרכזית בירושלים.

מה בין רמטכ״ל לשעבר, מי שהשלים יותר מ-40 שנה במדים לבין תפקיד כחבר דירקטוריון בחברה העוסקת בנכסים מניבים? מנכ"ל החברה אבי מוסלר אמר בעת המינוי כי "בני הגיע ממערכת מאוד גדולה שבין היתר ניהלה מערכות גדולות, כולל נדל"ן, כולל עיר הבה"דים, כולל הפינוי של עיר הבה"דים. אני בטוח שהוא יתרום לחברה".

גנץ עדיין מכהן בדירקטוריון החברה, כהונה שנייה, כשלצידו רו"ח גד פניני, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר איל גבאי, עו"ד חיליק גוטמן ונתן חץ, בעל השליטה באלוני חץ המכהן כיו"ר הדירקטוריון.

לפי מדיניות התגמול של אמות, חבר דירקטוריון של החברה מרוויח 111,344 שקל בשנה ו3,350 שקל עבור כל ישיבת דירקטוריון. בנוסף קיבל גנץ אופציות להחזקת 55 אלף מניות, מבדיקת "גלובס" עולה כי לפני כחודש מימש אופציות למניות ומכר אותן ברווח של כ-440 אלף שקל לפני מס (ראה מסגרת).

הקולגות מחמיאים ליכולות

ביום שישי האחרון התפרסמה כתבה של בן כספית ב"מעריב", שסקרה יכולות ניהול בעייתיות, בלשון המעטה של גנץ כיו"ר דירקטוריון המימד החמישי. בכתבה צוטטו מספר מקורות אנונימיים שסיפרו על היותו של גנץ מופעל על ידי אחרים, מגיב באדישות ו/או לא מקדם את החברה באופן יזמי ונחוש. גנץ נכנס למימד החמישי מיד אחרי שפרש מצה"ל. החברה גייסה סכום כסף גדול, אך בדצמבר 2018 נסגרה. אחד מבעלי המניות של המימד החמישי היה ויקטור וקסלברג, אשר נחקר על ידי הרשויות האמריקאיות בפרשת תשלום דמי השתיקה לשחקנית פורנו, במסגרת יחסיה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. החקירה שנפתחה בארה"ב בענייןטירפדה עסקת השקעה של חברת NSO במימד החמישי, דבר אשר שירשר כישלון - עד לסגירת המימד החמישי. גם רם בן ברק, המועמד במסגרת יש עתיד, היה חלק מן המנהלים במימד החמישי בשלביה הראשוניים.

אחד הדירקטורים שישב לצידו של גנץ בדירקטוריון אמות בשלוש השנים האחרונות, עו"ד חיליק גוטמן, אמר היום בשיחה ל"גלובס" שבמשך השנים בהן הוא וגנץ מכהנים כדירקטורים יחדיו, לא זיהה דבר ממה שנאמר על גנץ בכתבה ב"מעריב". לדבריו, גנץ הצטרף לדירקטוריון מעט אחרי שפרש מצה"ל, היה פעיל ומשפיע בנוכחותו בדירקטוריון אמות.

ֿלדבריו, הדירקטוריון התכנס פיזית כ-7-8 פעמים בשנה, ומדי פעם נוהלו ישיבות באמצעות הטלפון. לדבריו, לא הכיר את גנץ כלל לפני שהצטרף לדירקטוריון, אבל התרשם ממנו מאוד בשלוש השנים האחרונות. "הוא שקע ולמד את החומר, והיה בקי בדוחות הכספיים, ממוקד בענייני החברה, התערב בנושא הקמת מרכזים לוגיסטיים, והפעיל את שיקול הדעת שלו גם בנושא עסקי ההשכרות. אמות היא חברה מרכזית בשוק ההון הישראלי, מבחינת היקף ההשקעות גנץ הרשים אותי מאוד ביכולות שלו ובמהירות בה נכנס לעניינים" אמר לנו גוטמן היום.

בדירקטוריון של אדוארדו אלשטיין

באוקטובר 2017 מונה גנץ לדירקטור וחבר ועדת ביקורת של חברת אלרון מקבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין. אלרון היא חברת אחזקות בתחום הטכנולוגיה, לרבות בתחום הטכנולוגיה הצבאית. גם כאן, גנץ עדיין חבר בדירקטוריון בימים אלה במסגרת כהונה של שלוש שנים שמקנה לו תגמול שנתי של 115 אלף שקל בשנה ו-3,470 שקל לכל ישיבת דירקטוריון.

לצדו של גנץ בדירקטוריון אלרון מכהנים שולם לפידות, עמי אראל לשעבר מנכ"ל בזק ומנכ"ל דסק"ש ויו"ר דירקטוריון סלקום. יו"ר הדירקטוריון הוא בעל השליטה אדוארדו אלשטיין.

גנץ מכהן בדירקטוריונים השונים אבל איננו שכיר של החברות. מבדיקת "גלובס" עולה כי הוא מחזיק חברה פרטית בשם "בי.ג'י פריים" שמעניקה שירותי ייעוץ. הקונסטרוקציה הזו בדרך כלל מאפשרת לבעליה לשלם מס חברות ולא מס הכנסה על הכנסותיהם (כלומר מס מופחת) ומכונה "חברות ארנק". גנץ סירב להשיב לשאלת "גלובס" האם מתן השירותים באמצעות חברה נועד להפחית את תשלומי המס שלו עצמו.

האם לא הגיעה העת להתפטר?

ועדת האתיקה של הכנסת קבעה לפני עשור כי חבר כנסת לא יכול לכהן כדירקטור בחברה עסקית, גם אם הוא לא מקבל תמורה. חבר כנסת לא יכול להיות גם "בעל שליטה" או "בעל עניין" בחברה עסקית. אם מדובר בחברה הנמצאת בבעלותו - כמו במקרה של בי.ג'י פריים, החברה דרכה גנץ מחזיק מניות בגופים אחרים - עליו למסור את המניות לנאמנות עיוורת, כלומר להעביר את הבעלות לחברת נאמנות ציבורית ובלתי תלויה, אשר תחזיק ותנהל את המניות עד לתום תקופת כהונתו כחבר כנסת.

את העברת המניות והתפטרותו מדירקטוריונים יצטרך גנץ להשלים תוך שישה חודשים מיום היבחרו לכנסת. כלומר, גנץ אכן פועל כרגע לפי החוק כאשר הוא ממשיך לכהן בדירקטוריונים שונים - ולכן השאלה היא ערכית מוסרית ולא חוקית: האם ראוי שמי שלוטש עיניו לראשות הממשלה, מגייס תרומות (על פי דיווח של אילה חסון בערוץ 13 - גייס תרומות מאיש הנדל"ן הוותיק אלפרד אקירוב), רשם כבר מפלגה ומגייס חבר כנסת עתידים, ימשיך להחזיק כחודשיים לפני הבחירות עדיין בממשקים עסקיים.

השותפים העסקיים הפכו לשותפים במיזם הפוליטי

מה המשותף למנכ"ל שופרסל לשעבר, אפי רוזנהויז, לפרסומאים שלומי ואדם אבנון, לאשת העסקים, אורלי הכט-חיות ולאיש העסקים בנימין (בני) צ'פניק? חמשתם הם ממייסדי מפלגת "חוסן לישראל" שבראשות הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ.

אבל לפי מידע שהגיע לידי "גלובס" יש עוד משהו שמשותף לחמשת השמות שמנינו ולבני גנץ: רוזנהויז, שלומי ואדם אבנון, צ'פניק והכט-חיות הם השותפים המייסדים של חברת סטארט-אפ שגנץ מושקע בה ושהוא רכש מניות שלה בכ-100 אלף דולר באמצעות חברה שבבעלותו.

שם החברה: Power Me Tech ("פאוור מי-טק") והפיתוח המרכזי שלה הוא סוללת גיבוי לטלפון הנייד שגודלה ככרטיס אשראי. פיתוח שקיבל את השם Battarix (בטריקס). לפי המידע שבידנו, גנץ הגיע להשקעה בפאוור מי-טק על רקע החברות רבת השנים שלו עם שלומי אבנון, הבעלים לשעבר של משרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי, שלפי ההערכות גם תורם ל"חוסן לישראל". לפי המידע שבידינו, גנץ השקיע כ-100 אלף דולר בפאוור מי-טק ב-2016. ההשקעה נעשתה גם כאן באמצעות חברת "בי.ג'י פריים בע"מ", של גנץ. לאור מצבה הרעוע של פאוור מי-טק כיום, ספק אם גנץ יראה את ההשקעה הזאת בחזרה.

גנץ אומנם לא היה שותף בכיר לניהול של פאוור מי-טק, אבל לפי המידע שבידינו הוא סייע לחבריו, אבנון ורוזנהויז, לגייס משקיעים נוספים לחברה.

לפי דוח רשם החברות, בין המשקיעים הנוספים שרכשו מניות בפאוור מי-טק ניתן היה למצוא את מיכאל ריצ'רד הריס, ד"ר ילנה ליצ'ין, עליזה גורן, שמעון דן, גיא בר, יובל וינגסט, וכן עורכי הדין ישראל (רלי) לשם ודני גבע, שהם שותפים בכירים בפירמת עוה"ד, מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות' - פירמת עוה"ד הגדולה בארץ.

ב-5 בדצמבר 2016 פורסמה ב"גלובס" ידיעה אודות הסטארט-אפ פאוור מי-טק שהוצג כפתרון נחמד ויעיל שיכול לשדרג לכם בקלות את הנסיעות לחוץ לארץ, ולא רק. הפיתוח הוצג כ"פלסטר שכדאי שיהיה בתיק, לכל צרה שלא תבוא - והצרה היא סוללה ריקה בנייד, בעיקר אם הסלולרי שלנו הוא גם המצלמה המתעדת את החוויה.. אנחנו הצלחנו להגיע מ-0 ל-60% בטווח של פחות משעה במכשיר אייפון. הסוללה מגיעה עם חיבור מתאים לכל סוגי האנדרואיד, כאשר למכשירי אפל נדרש מתאם קטן שעלותו היא כחמישה שקלים. המחיר לסוללה שנמכרת בסניפי הדואר ובקיוסקים הוא 25 שקלים". לפי הפרסומים, הסוללה מגיעה טעונה למשך שלוש שעות לשימוש חד פעמי, גם אם הוא לא רציף. הספק הטעינה משתנה בין לטלפון ולדפוסי השימוש בו.

ב-27 ביולי 2017 נוצר שיתוף פעולה עסקי בין מותג הסוללות המוביל בעולם, אנרג'ייזר, לבין פאוור מי-טק. אנרג'ייזר השיק את כרטיס הטעינה לחירום במתכונת חדשה ומשופרת בהתאם למפרט אנרג'ייזר ולפי פרסומים מאותו שבוע, המוצר המשופר אמור היה להיות משווק ולהימכר ברחבי העולם. מי שעמד מאחורי יצירת החיבור בין שתי החברות, היה גיל ישראלי, היבואן הרשמי של אנרג'ייזר בארץ.

ואולם, לפי המידע שבידינו, גם שיתוף הפעולה הזה, או ניסיון שיתוף הפעולה, לא הצליח לשפר את מצבה של פאוור מי-טק. ההשקעות הראשוניות של החברה כמעט והתאיידו והחברה ששוויה הוערך בתחילת הדרך ב-10 ואף 20 מיליון דולר, צנח ל-600 אלף שקל בלבד. בשנתיים האחרונות גם התגלעו מחלוקות בין מנכ"ל החברה לשעבר, אדם אבנון, לבין חלק מבעלי המניות ובהם גיא בר ויובל וינגסט ובשלב מסוים אדם אבנון חדל לנהל את החברה.

על כל פנים, החברה שמנוהלת כיום על ידי גיל למל, עוד פעילה, אבל ספק רב אם היא תניב למשקיעים בה רווחים כלשהם, או אפילו את החזר ההשקעה בה. כמו סטארט-אפים רבים אחרים שכשלו, גם פאוור מי-טק הולכת ומתבררת ככושלת.

גורם הקשור בפאוור מי-טק אמר היום ל"גלובס" כי "ההתחלה של פאוור מי-טק הייתה הרבה יותר ורודה ממה שזה נראה היום. אני אתפלא אם המשקיעים בחברה יראו את השקעתם בחזרה. בוא נגיד שבני גנץ לא יתעשר בזכות ההשקעה הזאת. זאת הייתה המצאה מעניינת אבל כמו המצאות רבות אחרות, היא לא הצליחה להיות מוגשמת".

מטה גנץ: כל פעילותו נעשית כחוק

"גלובס" פנה למטה של בני גנץ במספר שאלות פשוטות: האם ומתי הוא מתכוון להתפטר מהדירקטוריונים של אמות ואלרון, האם מימוש האופציות לאחרונה בחברת אמות נועד לממן חלק מהפעילות הפוליטית, האם מתן השירותים לחברות הנ"ל באמצעות חברה נועד להפחית את תשלומי המס שלו (מס חברות ולא מס הכנסה) ומה היה תפקידו בחברת פאואר מי טק בע״מ: מדוע הופסקה הפעילות בחברה או מעורבתו של גנץ בחברה ומתי הופסקה? האם השקעה הכספית שלו בחברה הוחזרה לו?. ממטהו נמסר כאמור: "כל פעילותו של גנץ נעשית לפי החוק ומלווה בייעוץ משפטי". 

העסקים של בני גנץ:

בי.ג'י. פריים בע"מ
חברת החזקות פרטית

אמות השקעות
חברה ציבורית
■ תחום עיסוק: נדל"ן מניב
■ תפקיד: דירקטור בלתי תלוי (החל מנובמבר 2015)
■ שכר: 111,344 ש״ח לשנה, 3350 ש"ח עבור כל ישיבת דירקטוריון, 55 אלף אופציות שמומשו בשלבים. לפני כחודש מימש אופציות למניות ומכר אותן ברווח של כ-440 אלף שקל לפני מס
■ שליטה: החברה נמצאת בשליטת חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ של נתן וחץ ומשפחת ורטהיים

אלרון תעשייה אלקטרונית
חברה ציבורית

תחום עיסוק: חברת אחזקות בתחומי מכשור רפואי והסייבר
■ תפקיד: דירקטור חיצוני ודירקטור חבר בוועדת ביקורת (מאוגוסט 2017)
■ שכר: 115,000 ש"ח לשנה, 3,470 ש"ח עבור כל ישיבת דירקטוריון
■ שליטה: החברה נמצאת בשליטת דסק"ש של אדוארדו אלשטיין

המימד החמישי

■ תפקיד: יו"ר הדירקטוריון (מספטמבר 2015 ועד סגירתה)
■ תחום עיסוק: פיתחה מערכות בינה מלאכותית לעיבוד נתונים בתחום המודיעין
■ סטטוס החברה: נסגרה בדצמבר 2018

פאוור מי-טק
חברת סטארט-אפ

■ תחום עיסוק: פיתוח סוללת גיבוי לטלפון הנייד שגודלה ככרטיס אשראי
■ שכר ופעילות: גנץ רכש מניות של החברה בכ-100 אלף דולר וסייע בגיוס משקיעים נוספים
■ מייסדי החברה: מנכ"ל שופרסל לשעבר, אפי רוזנהויז, הפרסומאים שלומי ואדם אבנון, אורלי הכט-חיות, בנימין (בני) צ'פניק
■ הצד הפוליטי: חמישה ממשקיעי החברה הם גם ממייסדי מפלגת "חוסן לישראל" שבראשות גנץ
■ סטטוס: החברה פעילה, אך מצבה לא טוב