בכירים בתאגיד השידור: "מחזיקים את האירוויזיון כבן-ערובה"

הדברים נאמרו לאחר שפגישה בין הפקת האירוויזיון לנציגי אקט וההסתדרות שהתקיימה בצהריים התפוצצה • הצילומים המקדימים אמורים להתחיל בשבוע הבא, ובהפקת האירוויזיון טוענים כי אם לא תהיה ברירה, יטיסו ארצה צוותי צילום מפורטוגל או מאוקראינה • אקט: "יותר משנה שהנהלת התאגיד מסרבת לחתום על הסכם"

"ארגון אקט מחזיק את האירוויזיון כבן-ערובה על-מנת לכפות על תאגיד השידור לחתום אתו על הסכם" - כך אומרים היום (א') בכירים בתאגיד השידור "כאן", לאחר שפגישה בין הפקת האירוויזיון לנציגי אקט וההסתדרות שהתקיימה בצהריים התפוצצה.

באקט הבהירו לאנשי התאגיד כי עד שלא יגיעו להסכם שיסדיר את תנאי העובדים בהפקות על בסיס קבוע, לא ניתן יהיה להתקדם בסגירת הסכם לעובדים שמעוניינים להעסיק באירוויזיון. בתאגיד טוענים מנגד כי האירוויזיון אמנם מופק על-ידם, אך הוא למעשה הפקה של ה-EBU (איגוד השידור האירופי), והתאגיד מנהל עבורם את ההפקה מעצם חברותו בארגון האירופי.

אקט הוא ארגון המייצג את עובדי הקולנוע והטלוויזיה. הארגון מנהל בשבועות האחרונים משא-ומתן עם התאגיד בסוגיות הקשורות בתשלום ובתנאי העבודה לעובדים חברי הארגון שצפויים לעבוד בהפקת האירוויזיון. מדובר בתנאי עבודה של עשרות עובדים במקצועות שונים - ובהם צלמי אולפן, עוזרי במאי, עוזרי צלם, עוזרי הפקה, תאורנים, מאפרות ועוד - שאמורים להיות מועסקים גם במסגרת הצילומים המקדימים, למשל בצילומי "הגלויות" (כ-40 קטעי הווידאו המציגים כל נבחרת על נופי הארץ המארחת) וגם בצילומי התחרות עצמה.

סיורי הלוקיישן לצילומי "הגלויות" אמורים היו להתחיל היום, והצילומים עצמם אמורים לצאת לדרך בשבוע הבא. מדובר במרתון צילומים שבמסגרתו בתוך כשבועיים אמורים להגיע לארץ נציגים של המשלחות ולהצטלם. כעת, כשהמשא-ומתן תקוע, הולך ומתברר כי הצילומים לא יצאו לדרך בזמן. בהפקת האירוויזיון טוענים כי אם לא תהיה להם ברירה, הם יפעלו להטיס לארץ צוותים מפורטוגל או מאוקראינה שכבר יש להם ניסיון מצטבר בצילומים לאירוויזיון.

המחלוקות בין אקט לתאגיד השידור אינן חדשות: כבר לפני שנה פנו נציגי הארגון לתאגיד בניסיון לנהל משא-ומתן שיביא לחתימת הסכם המסדיר את תנאי העבודה של עובדי מקצועות הסט המועסקים בהפקות של התאגיד, בדומה להסכמים שיש לארגון עם קשת. באקט טוענים כי הנהלת התאגיד עומדת בסירובה להגיע להסדרה ולחתום על הסכם. מנגד, בתאגיד טוענים כי היו מספר פגישות עם אנשי אקט, אך אלה מתבצרים בעמדתם ואינם מוכנים לגמישות כלשהי.

ארגון אקט: הנהלת התאגיד ממסמסת המשא-ומתן

איתמר אביטן, מנכ"ל ארגון אקט, מסר בתגובה: "יותר משנה שהנהלת התאגיד עושה הכול כדי למסמס ולדחות כל ניסיון למשא-ומתן לחתימה על הסכם עם העובדים בהפקות שיבטיח את זכויותיהם. כעת, כאשר התאגיד נמצא בלחץ בשל הפקת האירוויזיון הקרובה, הוא מבקש להגיע להסדרה חד-פעמית ולא להסדרה כוללת, דבר שאינו מקובל על העובדים.

"אנחנו מציעים להנהלת התאגיד לשבת למשא-ומתן ולהגיע להסכם, במקום להסית נגד העובדים ונגד הארגון שמייצג אותם. כולנו רוצים בהצלחת האירוויזיון, אך לא נסכים שהצלחה זו תבוא באמצעות ניצול עובדים. אנחנו קוראים להנהלת התאגיד להתעשת, לשבת למשא-ומתן ולהגיע להסכם, בדיוק כמו בערוצים אחרים בטלוויזיה. אנחנו בטוחים שנוכל להגיע להסכם במהרה ולשתף פעולה להצלחת האירוויזיון".