אינטל צריכה להיות רק ההתחלה

כשהממשלה מתגמשת, היא מצליחה להביא לפה חברות ענק. כדאי להפוך גמישות למדיניות

לאחרונה התבשרנו בבשורה משמחת גדולה שמשרה עלינו אופטימיות זהירה לבאות. חברת אינטל הודיעה שתשקיע 40 מיליארד שקל בהקמת מפעל חדש בדרום הארץ. המפעל החדש צפוי להכניס לישראל כמיליארד שקל, דבר שיביא את ההכנסות של אינטל ליצוא הישראלי לסכום של 5 מיליארד שקל. מדובר בהשקעה ענקית שתשפיע לטובה על כל הרבדים בכלכלה הישראלית החל מתעסוקה ועד לחיזוק התעשייה.

אם מסתכלים ברמה הלאומית על מקרה אינטל זוהי הבעת אמון גדולה בכלכלה ובהייטק הישראלי. אבל, כנראה שאם הממשלה לא הייתה מאפשרת את התנאים, אם כל הכבוד לרצון הטוב, שום דבר מזה לא היה קורה.

במקרה הנוכחי, נדמה כי הממשלה הבינה את ההבדל בין חברות רב-לאומיות שמסתפקות בהקמת מרכזי מחקר ופיתוח בישראל לבין חברות כמו אינטל, שמפעילות אתרי ייצור ומספקות מקומות עבודה במגוון תחומים. זה מוכיח לנו שכאשר המדינה רוצה לשמור או לייצר יתרון מסוים לחברה, היא יודעת בדיוק באילו מקומות להקל עליה, ולכן צריך לוודא שהיא מעודדת חברות רב-לאומיות נוספות להשקיע בישראל, להעביר לפה ייצור, או לחלופין לייצר אקו-סיסטם אמיתי של ייצור.

הבעיה היא שרוב החברות הרב-לאומיות שמייצרות בישראל סובלות מעודף קשיים רגולטוריים, שכמעט ולא משתלם להם - ובצדק - להישאר בישראל, להמשך לייצר ולפתח.

אחת הבעיות שאנו רואים באחרונה היא נטישה של חברות את ישראל. בסקר האחרון שערכנו באיגוד הייטק, מצאנו שרבע מחברות ההייטק שוקלות להעביר פעילות לחו"ל. לפי הסקר, הסיבה העיקרית להעברת פעילות לחו"ל היא הוזלת עלויות עבודה ואחריה קירבה לשוקי היעד.

מדובר בנתון מדאיג מאוד, משום שכך אנו מאבדים את הפוטנציאל של המשק בישראל לטובת חו"ל. ממקום ש-72% מהחברות היו מעוניינות להרחיב את הפעילות בארץ, עברנו למקום שבו חברות מעדיפות להגדיל את הפעילות בחו"ל. אנחנו רואים את זה גם בתעשייה המסורתית וגם בתעשיית ההייטק בגלל מחסור בידיים עובדות ובגלל רגולציה. היום הרבה יותר נוח לתעשייה ולהייטק לצאת מפה למדינות אחרות.

אז המהלך של אינטל הוא נכון וחשוב, ונשאלת השאלה כיצד ממנפים אותו? אינטל זה טוב, אבל זה טיפה בים. היינו שמחים לראות עוד הרבה חברות רב-לאומיות מייצרות בישראל ומשלבות גם את המוח הישראלי ואת הידיים הישראליות. אך זה לא יקרה אם המדינה לא תתגמש, כפי שראינו שהיא יודעת.

בשביל זה, צריך לייצר אקו-סיסטם נכון, שיוכיח לחברות בעלות מרכזי מחקר ופיתוח בישראל, שיותר משתלם להם לייצר בישראל, מאשר לייצא אליה.

בשורה התחתונה, אינטל השקיעה פה כי ישראל מוכנה לשים יותר כסף ממדינות אחרות. הם הסתכלו איפה הכי משתלם, אם ישראל הצליחה לעבור את אירלנד ומדינות אחרות, ברמת המיסוי וברמת הכסף שהיא מוכנה לתת להשקעה, דהיינו שאם ישראל באמת מתכוונת לתת 4 מיליארד שקל, ולשמור על רמת מיסוי נמוכה, יותר משתלם להם להקים את זה פה.

לכן לממשלה יש אחריות רבה ויכולת לייצר את השינוי. אם המדינה תכניס את היד לכיס ותבין שככל שיהיו יותר אינטלים כאלה וחברות רב-לאומיות שלא יעשו פה רק את המו"פ, אלא גם את הייצור, זה דבר שמחולל שינוי בכלכלה הישראלית. אינטל כבר מייצאת מישראל, יש לה כמה מפעילים פה, וההכרזה הזו אומרת שגם הדור הבא של המעבדים או שני דורות קדימה היא תעשה פה במפעל חדש. לכן מדובר במהלך שהוא עוגן לתעשייה הישראלית וכזה שהמדינה צריכה לייצר עוד דוגמאות כאלה.

הכותבת היא מנכ"לית איגוד חברות ההייטק בהתאחדות התעשיינים