סל המוצרים של מגה בעיר היה היקר ביותר בינואר. מי היה הזול?

לפי בדיקת המועצה לצרכנות, סל המוצרים של רמי לוי היה הזול ביותר גם בחודש החולף • בעוד שהמחיר הממוצע של סל המוצרים עמד על 962 שקל, ברמי לוי הוא הסתכם ב-871 שקל

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

רמי לוי היא הרשת הזולה בישראל גם בחודש ינואר 2019 - כך קובעת בדיקת המועצה לצרכנות בהתאם לסל המוצרים הבסיסי שגובש על-ידי משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הסל הושק בחודש שעבר וכולל עשרות מוצרים מקטגוריות שונות. גם בדצמבר 2018 רמי לוי הייתה הרשת הזולה ביותר. 

המחיר הממוצע של הסל בכלל הרשתות עמד בחודש ינואר על 962 שקל - ירידה קלה של פחות מאחוז בהשוואה למחיר הממוצע של אותו הסל בחודש דצמבר (970 שקל). המחיר אצל רמי לוי היה 871 שקל, ומנגד הרשת היקרה בבדיקה היא מגה בעיר, כשהמחיר הממוצע של הסל ברשת העירונית הסתכם ב-1,063 שקל. בבדיקה הקודמת שופרסל שלי תפסה את המקום הזה.

לפי הבדיקה, הפער בין הסל הזול ביותר ובין הסל היקר ביותר עמד על 22%, שהם 190 שקל. פער המחירים בין הרשת היקרה לבין הרשת הזולה מבין רשתות הדיסקאונט עמד על כ-12%.

במנעד היקר נמצאות הרשתות העירוניות - אחרי מגה בעיר מופיעה שופרסל שלי, ואחריה הרשתות סטופ מרקט ופרש מרקט. במנעד הזול אחרי רמי לוי ממוקמת רשת ויקטורי עם סל שהסתכם ב-905 שקל, ואחריה יינות ביתן, סלאח דבאח ויוחננוף. סביב הממוצע, שעמד כאמור על 962 שקל, נמצאות הרשתות שוק העיר ושופרסל דיל אקסטרה.

בולטות בהעדרן ברשימה רשתות ארציות כמו AM:PM וטיב טעם, שלא ברור מדוע אינן נכללות בבדיקה, למרות שבהודעת המועצה מודגש כי "רשתות המזון שנכללו בהשוואה הן הרשתות המוגדרות 'קמעונאי גדול' לפי חוק המזון, ושיעור מוצרי הסל הנמכרים בהן גדול מ-80%".

כך או כך, הסל הנבדק כולל 68 מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות ומוצרי טואלטיקה וניקיון. הסל מורכב מהמוצרים הבסיסיים הנמכרים ביותר והבולטים ביותר בכל קטגוריה. לפי נתוני משרד הכלכלה, הסל מהווה כ-45% מסך ההוצאה הממוצעת של משקי-הבית. יצוין כי הבדיקה מתבצעת על בסיס המחירים שהרשתות עצמן מדווחות לפי חובתן בחוק המזון, כשהדיווחים מובאים באמצעות אפליקציית פרייסז.

סל המוצרים הבסיסי (שהוא לא חף מבעיות דוגמת מוצרים שבהם לא מפורט שם המותג כאינדיקציה להשוואה, או מוצרים שהם ממילא נתונים בפיקוח מחירים ממשלתי) הוא כלי שגיבשו משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במטרה לעקוב ולהשוות את המחירים ברשתות, גם אם למעשה הן יורידו רק את מחירי המוצרים שבסל כדי להגיע למיקום טובים בבדיקה שתתקיים על בסיס חודשי.