החשש מזליגת בוחרים לליכוד הניע את כחלון לפעולה

בשורה התחתונה, כחלון מביע תמיכה בנתניהו, אף שהקדנציה הייתה רווית עימותים בין השניים - אחת הסיבות לכך היא החשש מזליגת הקולות של "כולנו" לליכוד • פרשנות

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר משה כחלון מחפש בקדחתנות את הקלף שישכנע את הציבור שמדובר באותו כחלון של רפורמת הסלולר ואותו כחלון של התוכניות להוזלת מחירי הדיור. כך לפחות הוא רואה את הדברים, ולפחות לחלקם יש ביסוס. אבל כל זה לא מספיק לציבור, שלפחות בסקרים מניח את "כולנו" על סף אחוז החסימה. לכן הוא הציג היום את תוכנית "מהפכת החינוך לגיל הרך" המופנית ישירות לכיס של המשפחות עם הילדים הקטנים, בני מעמד הביניים שהתשלום החודשי לפעוטון עד גיל 3 הוא נטל כבד עבורם, עד כדי מניעת יציאה לעבודה של אחד מבני הזוג.

■ כחלון מחזר אחרי קולות ההורים, אבל קלף הבחירות החדש שלו מלא בחורים

גורמים בכולנו מספרים שלא מדובר בהבטחת בחירות של הרגע האחרון עקב המצב בסקרים, אלא בתוכנית שהוכנה בחודש שעבר. התוכנית הייתה אמורה לדבריהם לעלות בכל מקרה ולהיות בראש הקמפיין.

קהל היעד הוא מעמד הביניים העובד, שקורס תחת ההוצאות הכבדות הכרוכות בגידול ילדים. זהו למעשה מעבר מקהל מבקשי הדירות בבחירות הקודמות לזוגות הצעירים שמגדלים ילדים. הוא מניח את כל המוניטין שלו על השולחן ומצהיר כי הבחירות הן מבחן אמון עבורו. סוג של הימור, כשעל הכף כל פעילותו הציבורית עד כה מהסלולר ועד כהונתו באוצר. זה נראה כמעט כמו מהלך של ייאוש.

מצב החירום הפוליטי הזה מביא אותו גם להצהיר כי אכן יעדיף להמשיך להיות בקואליציה בראשות נתניהו, כל עוד אין החלטה על הגשת כתב אישום נגדו לאחר שימוע. "כשזה יקרה", אמר כחלון, "לא יהיה צריך אותי להחליט כי ראש ממשלה לא יכול לתפקד תחת כתב אישום ובמאבק משפטי". בשורה התחתונה, הוא מביע תמיכה בנתניהו, אף שהקדנציה הייתה רווית עימותים בין השניים.

אחת הסיבות לכך היא החשש מזליגת הקולות של "כולנו" לליכוד - בדומה לחשש הזהה של דרעי וש"ס. וכך הוא מבטיח בעצם למצביעיו - הצבעתם "כולנו", קיבלתם נתניהו בראשות הממשלה. כל מסר אחר יבריח ממנו מצביעים.

סיבה שנייה וחשובה היא המצב המסתמן, כי לאחר הבחירות תוקם ממשלה דומה מאוד לממשלה הנוכחית ובה ישמר לכחלון תפקיד שר האוצר.

ההימור של כחלון עולה בהתאם להצהרתו כי לא ייכנס בדרך האחורית כדבריו ולא יתחבר לליכוד או למפלגה אחרת רק כדי לשרוד. "חיבורים כאלה הם סידור עבודה בלבד, ואני לא מתכוון להשתמש בכך", אמר היום ל"גלובס".