הסכם איחוד במפלגות הציונות הדתית: הישג לסמוטריץ' מול הבית היהודי

הבית היהודי והאיחוד הלאומי חתמו אמש על הסכם איחוד • רפי פרץ יעמוד בראש המפלגה, אך סמוטריץ' קיבל את הבכורה בבחירת התיקים שינתנו למפלגה במסגרת הסכם קואליציוני ויהיה הראשון ברוטציה במקרה שהמפלגה תקבל רק תיק אחד

מימין: ניר אורבך, רפי פרץ, ח"כ בצלאל סמוטריץ', יפעת ארליך ואורית סטרוק
מימין: ניר אורבך, רפי פרץ, ח"כ בצלאל סמוטריץ', יפעת ארליך ואורית סטרוק

הסכם האיחוד שנחתם אמש (ה') בראשי פרקים בין הבית היהודי, שבראשה עומד הרב תא"ל רפי פרץ, לבין האיחוד הלאומי בראשותו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', מעניק לאיחוד את הבכורה בבחירת התיקים שינתנו למפלגה במסגרת הסכם קואליציוני. לפי ההסכם, פרץ יעמוד בראש הרשימה שתורכב אחריו בשיטת הריצ'רצ' אחד מכל מפלגה. לאיחוד הלאומי תינתן זכות הבחירה הראשונה באם תקבל המפלגה שני תיקים ואם יהיה רק תיק אחד הוא יועבר ברוטציה בין סמוטריץ' לפרץ. כן הוסכם כי אם מספר המנדטים שתקבל המפלגה יהיה אי-זוגי תתקיים רוטציה בין חברי שתי המפלגות. סעיף חשוב נוסף הוא ההסכמה כי כל ההחלטות הנוספות לגבי איוש תפקידים ועוד יתקבלו בהסכמה של שני הצדדים. סמוטריץ' אמנם נסוג מדרישתו הראשונית לקבל את התיק הביצועי בקואליציה באופן בלעדי אך עדיין שמר את הבכורה ברוטציה ובבחירת התיק הראשון.

אין בהסכם התייחסות לאפשרות הכנסתן של מפלגות אחרות לרשימה המשותפת, כמו עוצמה יהודית או יחד של אלי ישי. הוסכם כי מעתה יתנהל מול המפלגות האחרות מו"מ במשותף וכי מפלגות אלה יכנסו רק אם יעמדו בתנאים שיקבעו פרץ וסמוטריץ'.

פרץ אמר לאחר החתימה כי הציונות הדתית ניצחה וכי ההסכם הושג מתוך הבנת גודל השעה והאתגרים העומדים בפני שתי המפלגות.

הליכוד שדחף לאיחוד כדי להבטיח את מעבר אחוז החסימה, מיהר לשגר ברכות על ההסכם וקרא להן להתאחד גם עם מפלגות ימין נוספות.

גם עוצמה יהודית בירכה על ההסכם אך הודיעה כי בשל העובדה כי הוא לא מותיר מקום למועמדיה, עוצמה תתחבר לגופים פוליטיים אחרים ותהיה הפתעת הבחירות, לשון ההודעה.