מדוחות טאואר ועד למלחמת הסחר: מה צפוי השבוע בשווקים?

"זה עשוי להיות אחד השבעות הקריטיים במירוץ לסיום מלחמת הסחר", כותבים באלומות • עונת הדוחות נמשכת - טאואר תפרסם בשלישי • בגוש האירו יפורסמו ביום שישי נתוני האינפלציה • מדד מנהלי הרכש בגוש האירו ובגרמניה יפורסם בחמישי • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

יו"ר הפד פאואל  ודונלד טראמפ./ צילום: רויטרס Carlos Barria
יו"ר הפד פאואל ודונלד טראמפ./ צילום: רויטרס Carlos Barria

המסחר בבורסות העולם צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך לעליות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט נוכח האופטימיות שיושגו הבנות בין ארה"ב וסין בנושא הסחר. מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום הנשיאים. 

ביום שישי בוול סטריט המדדים רשמו עליות חדות על רקע האופטימיות סביב שיחות הסחר בין ארה"ב לסין, ושוקי המניות עלו זה השבוע השמיני ברציפות. מדד דאו ג'ונס זינק ב-1.7%, ומדד S&P 500 טיפס ב-1.1%. בתוך כך, מדד הפחד (VIX) נפל ב-8%. באירופה, הדאקס זינק 1.9% ומדד הקאק ב-1.8%.

אלו האירועים שיירכזו עניין בשבוע הקרוב:

1. מלחמת הסחר - "אחד השבועות הקריטיים"

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תמשיך לעמוד במוקד המסחר לקראת הדד ליין הצפוי ב-1 במארס, ולאחר האופטימיות שנרשמה בשבוע שעבר כאשר הנשיא טראמפ הביע הצהרות חיוביות לגבי המשא ומתן עם הסינים. "זה עשוי להיות אחד השבעות הקריטיים במירוץ לסיום מלחמת הסחר ארה"ב-סין", אמר יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אלומות. "אחרי הבעת אופטימיות זהירה בתקשורת הסינית בסופ"ש האחרון, והצהירו על התקדמות חשובה, השיחות חוזרות השבוע לוושינגטון. גם במידה ולא יגיעו להסכם בזמן הקצר שנותר, ההערכות הן כי שני הצדדים ידווחו על התקדמות משמעותית ויאריכו את השיחות בעוד 45 יום".

2. מאקרו - המשך האטה?

בגרמניה יפורסם ביום שני מדד הסנטימנט הכללי של ZEW, המבקש להעריך את מצב הכלכלה במדינה לששת החודשים הקרובים. זאת לאחר שהכלכלה הגרמנית רשמה צמיחה מזערית של 0.2% ברבעון הרביעי של 2018 לאחר התכווצות של 0.2% ברבעון השלישי של 2018. לפי התחזיות, מדד הסנטימנט של ZEW לחודש בפברואר צפוי להראות ירידה של 14.1 נקודות, בהמשך לירידה של 15 נקודות בחודש ינואר האחרון. ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה הסופיים של הכלכלה הגרמנית ברבעון הרביעי של 2018.

ביום חמישי יפורסם מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בגרמניה לחודש פברואר. לפי התחזיות המדד צפוי להצביע על ירידה ל-52.8 נקודות, לעומת קריאה של 53 נקודות בחודש ינואר. באותו היום, יפורסם מדד מנהלי הרכש של בענף הייצור לחודש פברואר בגוש האירו. התחזיות בשוק הן לירידה קלה מ-50.5 נקודות בינואר ל-50.3 נקודות. נזכיר כי קריאה של מעל ל-50 נקודות מצביעה על התרחבות הפעילות הכלכלית.

בארה"ב יפורסמו נתוני הזמנות של מוצרי בני קיימא (צפי לעלייה של 0.2% בדצמבר לעומת ירידה של 0.4% נובמבר); מכירות של בתים קיימים (צפי לעלייה של 2.2% בינואר לעומת ירידה של 6.4% בדצמבר); ומדד הייצור של פילדלפיה לחודש פברואר (צפי לירידה ל-15.6 נקודות לעומת 17 נקודות בינואר).

ביום שישי יפורסמו בגוש האירו נתוני האינפלציה ונגיד הבנק המרכזי יישא נאום מאוחר יותר. 

3. עונת הדוחות - טאואר במוקד

עונת הדוחות בוול סטריט תמשיך לרכז עניין. עד כה 79% מהחברות בקרב ה-S&P 500 דיווחו על תוצאותיהן הכספיות, כאשר 70% היכו את תחזית הרווח ב-3.5% בממוצע אך 62% היכו את תחזית ההכנסות - מעל לממוצע ב-5 שנים.

חברת השבבים טאואר הישראלית צפויה לפרסם דוחות ביום שלישי הקרוב. לפי ממוצע התחזיות של האנליסטים, הרווח למניה יסתכם ב-42 סנט, וההכנסות ב-336.4 מיליון דולר, וזאת לאחר שטאואר הנמיכה תחזיות במעמד פרסום הדוחות לרבעון השלישי. לשנת 2018 כולה ממוצע התחזיות של האנליסטים הרווח למניה יסתכם ב-1.52 דולרים, וההכנסות ב-1.3 מיליארד דולר. נזכיר כי ברבעון השלישי טאואר פספסה את התחזיות המוקדמות של השוק, וסיפקה צפי מאכזב לרבעון הרביעי לפיו ההכנסות יסתכמו ב-340 מיליון דולר.

חברת WIX הישראלית צפויה לפרסם דוחות ביום רביעי הקרוב. 

4. פרוטוקול הפד - המאזן לאן? 

ביום רביעי בארה"ב יפורסם פרוטוקול ועדת השוק הפתוח של הפד, ומעניין יהיה לראות התייחסות של חברי ועדת השוק הפתוח לגבי צמצום אפשרי של המאזן המסחרי של הפד. לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, "הספקולציות בשוק מדברות על כך שעוד קודם הדיבורים על חזרה להפחתות ריבית בארה"ב, הפד יעדיף קודם לעצור את הקטנת המאזן. מבחינת המשקיעים עצירת הקטנת המאזן בהחלט תהיה צעד משמעותי לקראת חזרה גם להורדת ריבית, אך בינתיים אין לנו מספיק אינדיקציות שזה מה שהוא מתכוון לעשות. מה שכן יש לנו זה אזכור של הפד מהחלטת הריבית בינואר שהוא יהיה 'גמיש' בנוגע לגודל המאזן. עצירת הקטנת המאזן ככל הנראה לגמרי על השולחן".

כהנוביץ מציין בנוסף את סקר האשראי בבנקים בארה"ב, ולמרות ההאטה רק חלק קטן (6.9%) מהבנקים האמריקאים מקשיח את תנאי האשראי למרות הנפילות של חודש דצמבר בשווקים. "שינוי תנאי האשראי של הבנקים דומה בעיכוב קל לשינוי תנאי האשראי בשוק האג"ח. ולכן הירידה חזרה מאז תחילת חודש ינואר במרווחי האשראי צפויה להתבטא בסקר הבא גם באשראי הבנקאי, שכאמור, בין כה וכה היה קל יחסית. נזכיר גם כי ממצאים היסטוריים וכן סקר קציני הפד הקודם לימדו שגורם קריטי להידוק תנאי האשראי הבנקאי הוא היפוך שיפוע עקום התשואות הממשלתי, מצב שכידוע לא התקיים עדיין. נראה שגם הפד מבין שהתהפכות עקום התשואות איננו רק אינדיקציה למשבר מתקרב אלא גם אחד הגורמים לו ולכן סביר מאד שכל ירידת תשואות ארוכות תגרור אותו להפחית את הריבית הקצרה כדי למנוע התהפכות כזאת".

5. בשוק המקומי - ירידה משמעותית בקצב הצמיחה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום את האומדן הראשוני לנתוני הצמיחה של המשק במחצית השנייה של 2018, לפיהם התוצר המקומי הגולמי עלה ב-2.2% בלבד. מדובר בירידה משמעותית לאחר עלייה של 3.4% במחצית הראשונה של השנה, ועלייה של 4.3% במחצית השנייה של 2017. הצמיחה ברבעון האחרון של 2018 עמדה על 3.1% בשיעור שנתי (על פי האומדן הראשוני), קצב מהיר יותר בהשוואה ל-2 הרבעונים הקודמים (2.3% רבעון שלישי ו-0.9% רבעון שני). בעקבות זאת הצמיחה השנתית ב-2018 עודכנה קלות כלפי מעלה ל-3.3 אחוזים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "בעקבות הפרסום התחזית שלנו לצמיחה בשנת 2019 נותרה ללא שינוי על 3.2%, בהובלת הצריכה הפרטית (אך בשיעור מתון יותר) לצד גידול ביצוא השירותים וגידול מתון יותר ביבוא. בנוסף, ביום שישי, מדד ינואר היה גבוה מהצפי אך סביבת האינפלציה נשארת נמוכה ובנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית בקרוב. מדד המחירים לחודש ינואר 2019 ירד ב-0.1% והיה גבוה מהצפי (למינוס 0.3%). ירידה עונתית במחירי הלבשה וההנעלה (מינוס 7%), הדיור (מינוס 0.4%) ובדלק קוזזו כנגד עלייה במחירי החשמל והמים, ועלייה גבוהה מהצפי בסעיפי הפירות והירקות (2.7%) והמזון (0.4%). האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ל-1.2%".

לדברי קליין, על פי האומדנים הראשוניים שלנו מדד פברואר צפוי לרדת ב-0.2% בשל ירידה עונתית במחירי ההלבשה והדיור (סוף החורף) וייסוף השקל שלא בא לביטוי במדד ינואר. מדד מרץ צפוי להתחיל את רצף המדדים החיוביים עונתית (מרץ עד מאי) ויעלה ב-0.4% בשל עלייה בסעיפי הדיור, ההלבשה והדלק. ב-12 החודשים הקרובים אנו צופים אינפלציה של 1.1%, כאשר סוף 2019 תסתיים באינפלציה מעט גבוהה יותר".