התחדשות עירונית בכל מחיר? יש לי שכן "סרבן" תמ"א, ואני דווקא מבין אותו

לצאת לפרויקט התחדשות עירונית זה לא דבר של מה בכך, גם נוכח היתרונות הברורים של שיפוץ • כחברה עלינו להחליט מה גובר על מה - הצורך בהגדלת היצע הדירות ובחיזוקן או ההגנה על הקניין הפרטי? שני הדברים חשובים מאין כמותם • פרשנות

בניין שעובר תמ"א 38 בקריית ביאליק / צילום: עיריית קריית ביאליק
בניין שעובר תמ"א 38 בקריית ביאליק / צילום: עיריית קריית ביאליק

בדלת שמולי גרים זה שנים רבות בני זוג אדיבים, שקטים ומבוגרים. היחסים בינינו מצוינים, אבל יש מחלוקת אחת. אני רוצה לעשות בבניין פרויקט תמ"א 38 - והם לא. מבחינתם אין על מה לדבר. "בובהל'ה, אני מבוגר, זה לא בשבילי", אמר לי שכני בישיבת הדיירים האחרונה בעניין, לפני זמן רב. "יש סביבנו המון בניינים שעוברים תמ"א, זה עובד", ניסיתי להסביר, אבל לשווא.

יכול להיות שאתם כבר מתייגים אותו ואת אשתו בליבכם כ"סרבנים", וחושבים שיש לצאת מולם למאבק, אבל עם יד על הלב, אני מבין אותם. לצאת לפרויקט התחדשות עירונית זה לא דבר של מה בכך, בטח בגיל מתקדם - גם נוכח היתרונות הברורים של שיפוץ, תוספת שטח לדירה, בניית מעלית, עליית ערך והחשוב מכל - חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה. יכול להיות ששכניי ואני "פראיירים", אבל נכון לעכשיו נראה שקיבלנו מעין הסכמה שבשתיקה, שלקרב השכנים הזה לא נצא. גם לשלום בית וגם לשקט נפשי יש חשיבות.

אלא שהמדינה, כפי הנראה, בחרה צד. במקרה הזה מדובר בצד "שלי". בשבוע האחרון נחשף שבמשרדי המשפטים והאוצר בשיתוף מינהל התכנון, שוקדים על הצעה לפיה הרוב הנדרש להסכמה על פרויקטים של התחדשות עירונית יירד ל-66% מהדיירים. המניע ברור - כדי לעמוד בביקוש המדינה מתכננת להקים מאות אלפי דירות בהתחדשות עירונית עד 2040. ככל שיתמעטו המקרים בהם דייר אחד או שניים מעכבים בנייה, כך יעלה הסיכוי שנעמוד במספרים שבמצגות.

אינני מזלזל ביעד שקבעה המדינה, ההיפך הגמור. אבל לא בכל מחיר. יש מקרים שבהם דיירים מסרבים לקיים התחדשות עירונית בשל סחטנות. אבל לא כל המתנגדים והסרבנים הם חמדנים. יש בינינו אנשים, וכנראה לא מעט, שמכירים מקרוב את הקשיים בעבודה מול קבלנים או קריסות של יזמים ולא מוכנים להכניס את הבית הפרטי שלהם לפוטנציאל של סרט אימה שכזה. יש מי שקשורים רגשית לדירה שלהם. ויש כאלה שפשוט רוצים שיעזבו אותם לנפשם, ולעזאזל המטראז' הנוסף ועליית הערך.

כחברה עלינו להחליט מה גובר על מה - הצורך בהגדלת היצע הדירות ובחיזוקן או ההגנה על הקניין הפרטי? שני הדברים חשובים מאין כמותם, ולכן הדבר צריך למצוא ביטוי בחקיקה המוצעת, כך שכוחם של המצדדים בפרויקט לא יגבר משמעותית על חשבון הצד השני.

יותר מזה - חקיקה שתשמור גם על זכויותיהם של "מתנגדים" לפרויקטים יכולה דווקא לחזק את ביטחונם בתוכנית. כך או אחרת, הדבר המוסרי בין שכנים שלא בחרו להיות שותפים עסקיים - הוא להבטיח שכולם מרוצים, וכבר ידוע שהעסקאות המוצלחות ביותר הן עסקאות מסוג winwin.