סטארט-אפ הקריפטו הישראלי Beam גייס 5 מיליון דולר לפיתוח מטבע פרטיות

המשקיעים במיזם כוללים, בין השאר, את ענקית האינטרנט היפנית Recruit ואת קרן Collider Ventures של עופר רותם • פרוטוקול התוכנה מימבל-ווימבל, המוטמע במטבע של Beam, מאפשר למזג עסקאות באופן שמונע את זיהוי המקור שלהן על הבלוקצ'יין • ההשקעה נעשתה במודל SAFT עד להנפקת המטבע 

משקיע הבלוקצ'יין עופר רותם / צילום: שלומי יוסף
משקיע הבלוקצ'יין עופר רותם / צילום: שלומי יוסף

תאגיד האינטרנט היפני הענקי Recruit דיווח אתמול (יום ב') כי השתתף בחודש שעבר בהשקעה בסטארט-אפ הקריפטו הישראלי Beam, שמפתח מטבע דיגיטלי המתמקד בהגנה על פרטיות המשתמשים. ל"גלובס" נודע כי בסך הכל הושקע ב-Beam סכום של כ-5 מיליון דולר, ובגיוס השתתפו גופים נוספים, ובהם משקיע הקריפטו הישראלי עופר רותם, העומד בראש קרן ההשקעות Collider Ventures.

על פי הודעתה של Recruit, החברה היפנית השקיעה בסטארט-אפ Beam באמצעות קרן השקעות לתחום הבלוקצ'יין שהוקמה בנובמבר 2018. חברת Recruit היתה מחלוצי תעשיית האינטרנט היפנית, ובתחילת דרכה התמקדה בתחום של השמת עובדים, בדומה לרשת החברתית Linkedin, אבל עם השנים צמחה והפכה לחברת האינטרנט הגדולה ביפן, המספקת שירותים מקוונים שונים.

הסטארט-אפ Beam התחיל לפעול במארס 2018, והמטבע הדיגיטלי שלו הונפק לראשונה ב-3 בינואר 2019. בראש הצוות של Beam עומד המנכ"ל אלכסנדר זיידלסון. אחד השמות המוכרים בצוות הוא גיא כורם, המשמש יועץ בכיר לסטארט-אפ. כורם, שהקים ועמד בראש חברת הבלוקצ'יין DAGlabs, היה ממייסדי Spondoolies-Tech, אחת החברות הישראליות הראשונות שפעלו בתחום של כריית ביטקוין

בניגוד לשיטה שבה גייסו עד היום רוב חברות הבלוקצ'יין הון, באמצעות הנפקת מטבע דיגיטלי (ICO), ההשקעה ב-Beam נעשתה בכמה סבבי גיוס עד להנפקת המטבע, במודל הנקרא SAFT (ראשי תיבות של Simple Agreement for Future Tokens), כאשר המשקיעים במיזם מקבלים מדי חודש מטבעות דיגיטליים ש-Beam הנפיקה, בפריסה לחמש שנים. ככל שהסטארט-אפ התקדם בפיתוח שלו, מחיר המטבע של Beam עלה. בשיחה עם "גלובס" הסביר כורם כי לאחר שהונפק המטבע, לא יהיו סבבי גיוס נוספים באותו מודל, ואם יהיו סבבים נוספים, הם ייעשו במודל אקוויטי לחברה שמטרתה לבנות תרחישי שימוש עסקיים עבור המטבע ופרוטוקול התוכנה של Beam.

דומה למטבע שנגנב למשה חוגג

Beam הוא מטבע דיגיטלי הממוקד בפרטיות המשתמשים, המבוסס על פרוטוקול התוכנה Mimblewimble. טכנולוגיה חדשה זו, בניגוד לטכנולוגיות בלוקצ'יין מוכרות, כמו ביטקוין או את'ריום, אינה מאחסנת מידע פרטי כלשהו על הבלוקצ'יין הציבורי שבאמצעותו מתבצעות העברות המטבע, ובאותן זמן היא מאפשרת למשתמשים המעוניינים בכך להיות נתונים לביקורת חשבונאית.

לדברי Recruit, "הטוקן (אסימון) של Beam מספק בלוקצ'יין עם פונקציה שמונעת את גילוי נתוני העסקה לצדדים שלישיים ומגן על פרטי העסקה של המשתמש, וזאת תוך אבטחת הביקורת על עסקאות על ידי מתן אפשרות לאמת את נתוני העסקאות על ידי צד שלישי מוסכם".

פרוטוקול מימבל-ווימבל, שהמקור לשמו הוא קללה לקשירת הלשון בסדרת ספרי הפנטזיה "הארי פוטר", מאפשר למזג עסקאות מטבע באופן שימנע פענוח וזיהוי של מקור העסקאות על גבי בלוקצ'יין ציבורי. Beam הוא אמנם המטבע הדיגיטלי הראשון שבו הוטמע הפרוטוקול הזה, אבל הוא לא היחיד. מטבע דיגיטלי חדש נוסף שעשה זאת הוא Grin.

רק לפני כחודש, כפי שדיווחנו ב"גלובס", פרסם משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים ומייסד חברת ההשקעות סינגולריטים, פוסט בפייסבוק, שבו טען: "נגנב לי סכום משמעותי באמצעות עוקץ חצי מתוחכם, לאחר שרציתי לקנות מטבעות Grin בכמות גדולה דרך OTC (מסחר מעבר לדלפק)". חוגג לא דיווח עד היום מה הסכום שנגנב ממנו באותו אירוע, שאחריו מסר כי הוא מתייעץ עם עורכי דינו ושוקל את צעדיו בעניין.

המטבע הדיגיטלי Beam, שהונפק לראשונה ב-3 בינואר, נסחר כיום במחזורים נמוכים יחסית, במחיר ממוצע של 1.3 דולרים ליחידה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחיר הנוכחי משקף ל-Beam שווי שוק של כ-8 מיליון דולר. מטבע הקריפטו Grin נסחר גם הוא במחזורים נמוכים יחסית, במחיר נוכחי של כ-5.1 דולרים ליחידה, המשקף לו שווי שוק של כ-15 מיליון דולר.