נתניהו הצליח: בן ארי, מרזל, סמוטריץ' ופרץ ברשימה אחת

(עדכון) • הנהלת הבית היהודי דנה כעת בסוגיית צירופה של עוצמה יהודית לרשימה המשותפת עם האיחוד הלאומי • בבית היהודי יש מתנגדים רבים לאיחוד • לאחר הבחירות יפרשו נציגי עוצמה ויקימו סיעה משלהם • ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי ישובץ במקום החמישי ובשמיני ישבוץ ברוך מרזל או איתמר בן גביר

מיכאל בן ארי והפעילים שלו / צילום: אמיר מאירי
מיכאל בן ארי והפעילים שלו / צילום: אמיר מאירי

הנהלת הבית היהודי מכונסת כעת לדיון בסוגיית צירופה של עוצמה יהודית לרשימה המשותפת בבחירות יחד עם האיחוד הלאומי. בעקבות הודעת עוצמה יהודית כי היא מקבלת את ההצעה למקומות 5 ו-8 ברשימה, גברה ההתנגדות בבית היהודי לצירוף עוצמה, הנחשבת בעלת עמדות קיצוניות, שלדעת רבים בבית היהודי אינן תואמות את ערכי המפלגה.

האיחוד הלאומי כבר אישר את ההסכמות עם עוצמה יהודית ויו"ר האיחוד בצלאל סמוטריץ' פנה הבוקר לרפי פרץ יו"ר הבית היהודי בדרישה כי יעמוד גם הוא מאחורי ההסכמות וההצעה שהעבירו יחד לעוצמה יהודית.

ל"גלובס" נודע כי לשכת ראש הממשלה, שהייתה מעורבת במגעים בימים האחרונים בין השאר בשיחות טלפוניות של נתניהו עם רפי פרץ יותר הבית היהודי ובצלאל סמוטריץ ראש האיחוד הלאומי, מעורבת גם הבוקר בנסיונות שכנוע של ראשי הבית היהודי לתמוך בהסכם הריצה המשותפת.

בין המתנגדים אחד ממנהיגיה הרוחניים של התנועה הרב חיים דרוקמן שאמר ל"גלובס" כי הוא מכבד את אנשי עוצמה יהודית אבל מכיוון ש"דרכם אינה דרכנו" מוטב שהבית היהודי ימנע מלרוץ איתם. עוד מתנגדים הם חברי הכנסת מוטי יוגב מספר שתיים ברשימה וחבר הכנסת היוצא ניסן סלומיאנסקי. יוגב אמר כי "אם המשמעות של צירופם של אנשי עוצמה יהודית היא שהבית היהודי יאבד חלק מאנשיו בקיבוץ הדתי, בפתח תקווה, בירושלים ובמודיעין וברמת גן, אזי נצטרך לבחון, משום שאנחנו רואים את עצמנו כנציגי הציונות הדתית הרחבה לגווניה". וזה חששם הגדול של ראשי הבית היהודי, אובדן קולות של הימין המתון הדתי שיעברו ככל הנראה לימין החדש של נפתלי בנט.

גם המועמדת החדשה ברשימה העיתונאית יפעת ארליך מתנגדת לצירוף ממשיכי דרכו של הרב כהנא. ארליך מיועדת למקום החמישי ברשימה ותעבור לשישי אם יתממש האיחוד.

מצדדי ההתחברות מזהירים כי אם עוצמה יהודית לא תצטרף גדלים הסיכויים שהבית היהודי והאיחוד הלאומי ישארו מחוץ לכנסת ואז נהיה "צודקים וערכיים אולי אבל חסרי חשיבות ויכולת השפעה" - דברי אחד מהתומכים ל"גלובס".

הנהלת תנועת הימין עוצמה יהודית החליטה הבוקר בדיון חירום לקבל את בקשת רבניה ולהצטרף למה שמוגדר בלוק טכני עם האיחוד הלאומי והבית היהודי במקומות חמש ושמונה ברשימה. חבר הכנבת לשעבר מיכאל בן ארי ישובץ ככל הנראה במקום החמישי ובשמיני ברוך מרזל או איתמר בן גביר. בהודעת עוצמה יהודית נאמר כי "למען ארץ ישראל ולמען הציבור העצום שקורא לאיחוד בימין - כדי שלא תקום חלילה ממשלת שמאל - החליטה מפלגת עוצמה יהודית לקבל הצעה לחבירה לבית היהודי ולאיחוד הלאומי בין ארץ ישראל לכבוד שלנו, אנו בוחרים בשלמות הארץ ובכינונה של ממשלת ימין".

ההחלטה התקבלה לאחר ישיבה לילית והתיייצויות של כמה מרבני הימין ובהם הרב דב ליאור מקרית ארהע, הרב שמואל אליהו מצפת והרב דב קרויזר. ההסכמה היא על בלוק טכני, כלומר לאחר הבחירות יפרשו נציגי עוצמה ויקימו סיעה משלהם. הם יתמכו בממשלת ימין מבחוץ.
עדיין לא ברור מה יעלה בגורל אלי ישי אשר כעת מחזיק בהצעה למקום התשיעי בלבד ברשימה.

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אומרת בעקבות האיחוד הצפוי בימין כי מחריד שראש הממשלה הוא השושבין בחתונה האדומה של ארגון טרור יהודי עם הכנסת. אם מאמציו של נתניהו יצליחו - הטרור היהודי ינצח וישראל תפסיד. מרצ תעתור לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לפסול את ההתמודדות.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי קריאתו אמש של רוה"מ נתניהו למפלגות הימין להתאחד עם עוצמה יהודית היא לא פחות מנקודת ציון היסטורית מעוררת פלצות. "נתניהו חצה את הקו שבין פטפטת מסיתה, גזענית ומפלגת - לאזור האפל של מתן הכשר רשמי לחבורת שוליים כהאניסטית, גזענית, סוגדת לרוצחי חפים מפשע, וכופרת בממלכה".