סאיב עריקאת תומך בעובדי החברה הספרדית הדורשים להחרים את מכרזי הרכבת הקלה בירושלים

מזכ"ל אש"ף עריקאת לעובדי חברת CAF: "הפעולה שלכם והוויתור הם דוגמה לעובדים אירופאים רבים אחרים, אשר אנו סמוכים שיש גם להם את הכבוד, האיתנות והאתיקה שהפגנתם אתם"

סאיב עריקאת / צילום: רויטרס
סאיב עריקאת / צילום: רויטרס

הרשות הפלסטינית מצטרפת לעובדי חברת CAF הספרדית בדרישתם מהנהלת החברה להחרים את מכרזי הרכבת הקלה בירושלים. במכתב ששיגר לעובדים כותב מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת כי הוא מבקש להודות לעובדים בשמו ובשם אש"ף "על התמיכה שהבעתם בנו בכך שסירבתם לקחת חלק בעבודות שיתקיימו בירושלים הכבושה, חלק בלתי נפרד מהשטח הכבוש של מדינת פלסטין. הפעולה שלכם והוויתור מהוות דוגמה לעובדים אירופאים רבים אחרים, אשר אנו סמוכים שיש גם להם את הכבוד, האיתנות והאתיקה שהפגנתם אתם".

CAF יצרנית רכבות קלות מספרד שותפה בקבוצה ישראלית המתמודדת במכרז במכרז בהיקף כספי כולל של 11 מיליארד שקל, להקמת קו רכבת קלה נוסף בירושלים (הירוק), להארכת הקו הקיים (האדום) וכן להפעלת שני הקווים במשותף, לאחר שהמדינה תממש את האופציה לרכוש את הקו האדום מידי הזכיינית הנוכחית שלו סיטיפס.

ארגון העובדים חושש מפני המעבר של תוואי הקו הירוק בשכונת גילה ובהר הצופים. בנוסף, גם ההארכה הצפונית של הקו הקיים, הקו האדום אותו הקבוצה הזוכה תצטרך להרחיב ולהפעיל, נמצאת מעבר לגבולות 1967.

בחודש שעבר דיווחו כלי תקשורת בספרד כי ארגון העובדים דרש מהנהלת החברה להסיר את מועמדותה מהמכרז אליו היא ניגשה לפני כשנה בשותפות עם שפיר הנדסה ועם סופרבוס הישראליות, מאחר ומדובר ב"הפרת החוק הבינלאומי". לטענת הארגון "הפרויקט חייב לקבל את תמיכת הנציגים הלגיטימיים של העם הפלסטיני, מה שעולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי. אנו לא מבינים כיצד ההשתתפות של CAF במכרז יכולה לתרום לדבר חיובי לחברה, כאשר ביצוע העבודות בפרויקט נוגד את החוק הבינלאומי ואת כללי האתיקה והסולידריות. הדבר יכול להוביל לדחיית החברה בהיבט הבינלאומי". אם הנהלת CAF תקבל את דרישת עובדיה שלא לעבוד בישראל ולפרוש מהמכרז, שותפותיה לקבוצה, סופרבוס ושפיר הנדסה, ייאלצו לחפש שותפה אחרת או לפרוש לגמרי מהמכרז.

במכרז שותפות עדיין מספר חברות בינלאומיות, כולל מאירופה. בשל השיקולים המדיניים העדיפו חלק מהחברות הבינלאומיות, כמו למשל החברה הסינית, שלא להיות שותפות בבעלות על הקבוצה המתמודדת והסתפקו בהסכמי ספק-לקוח מולה.

המכרז להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים שיצא לדרך ב-2017, כבר עבר שינויים וטלטלות בקבוצות השונות שגרמו לפסילת חלק מהמועמדות. נכון להיום נותרו בהליך המכרזי שש קבוצות: קבוצת CAF שפיר הנדסה וסופרבוס; קבוצת שיכון ובינוי, CRRC הסינית ואגד (שעומדת בפני שימוע); קבוצת סימנס, אשטרום, קונקט, Moscow Mosgortrans (מפעילת המטרו של מוסקבה) ו-הראל וקרן תש"י ; קבוצת אלסטום, דן, אלקטרה ומובנטיה; קבוצת בומברדייה, אורון לסיקו, Wiener Linien Austrian, מטרופולין ו- Macquarie; וקבוצת סקודה, CREG + GEKTERNA,Greek STASY ופנגאה.

מדובר בהרחבה משמעותית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים באמצעות הקמה והפעלה של הקו הירוק מהר הצופים לשכונות גילה ומלחה; וכן, הפעלת רשת קווי הרכבת העתידית הכוללת את הקו האדום הקיים והקו הירוק, בכפוף למימוש זכות המדינה החוזית לרכישת הפרויקט מידי הזכיין (Buy Back). הפרויקט, יבוצע בשיטת PFI מקבוצת הפרויקטים של שיתוף פרטי ציבורי (PPP) ויכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי הרכבת הקלה בירושלים.

הקו הירוק של הרכבת בבירה מתוכנן להתפרש על פני כ-18 ק"מ ולאורכו ייבנו 33 תחנות מהר הצופים בצפון לשכונת גילה בדרום, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הפרויקט יכלול הקמה של מוסך (דיפו) במתחם קריית הממשלה בעיר בהיקף של כ-50 רכבות. תקופת התפעול של המיזם צפויה לעמוד על כ-20-15 שנה מתום הקמת הקו הירוק, ובסיום התקופה יועבר הפרויקט לידי המדינה. רשת הקווים החדשה הכוללת את הקווים הירוק והאדום ומכונה J-NET, צפויה להפעיל 5 קווים תפעוליים שיעניקו שירות למעל 350 אלף נוסעים מדי יום.